Kinder alimentatie ?

Mijn ex is opnieuw getrouwd en mijn zoontje woont bij hem heb dat jochie al 2 jaar niet gezien. Ik woon alleen met mijn dochter maar moet wel alimentatie betalen voor mijn zoontje. Dochter is niet van hem. Is het zo dat nu hij een dubbel inkomen heeft dat mijn kinderbijdrage aan mijn ex naar beneden kan ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Antwoorden (6)

Nee, dat zou alleen zijn als je ook voor je vrouw moet betalen.. dan wordt de draagkracht opnieuw berekend en het bedrag misschien bijgesteld.. de kinderalimentatie wordt niet aangepast omdat er een man in huis komt die ook geld meebrengt..hij heeft immers deze zoon niet verwerkt..het kond blijft tot zijn 21e onder jouw zorgplicht vallen...
Mijn partner is ook gescheiden en zijn ex is later getrouwd met een zeer vermogend persoon..wij hadden geen cent te makke maar zijn de volle mep alimentatie blijven betalen.. helaas is de wet niet zo netjes wat dat betreft....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eeh....volgens mij gaat het hier om een dame die alimentatie moet betalen aan het kind dat bij haar exMAN woont. Niet de meest alledaagse situatie wellicht, maar het komt natuurlijk wel voor ;-)
Geen min hoor, het antwoord klopt gewoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ojee. je hebt gelijk.. maar inderdaad: antwoord blijft hetzelfde..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou het niet netjes zijn van de wet dat jij moet blijven betalen voor jou kind als zijn stiefvader meer verdient? Je hebt de verantwoordelijkheid voor je kind te zorgen en dat veranderd niet doordat hij een nieuwe vader krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sonja, ik ben het er mee eens dat je zorgplicht hoort te blijven houden maar in sommige situaties is het wel erg schrijnend en dan zou het mooi zijn als de wet daarin mee had gedacht....
Nee. Al is je ex miljonair, je blijft alimentatieplichtig voor je kinderen. Alleen wanneer je ex geen eigen inkomsten heeft en afhankelijk is van de bijstand, betaal je in bepaalde situaties ook voor hem/haar, en DAT bedrag kan naar beneden als hij/zij zelf inkomsten heeft, maar voor je kinderen is die bijdrage verder niet afhankelijk van zijn/haar inkomen. Die kinderbijdrage is namelijk voor het kind (althans, zijn onderhoud) en niet voor je ex.

Vraag het voor alle zekerheid echter wel even na, bij een rechtswinkel of via je advocaat. Wettelijke regels hebben nogal de neiging bol te staan van de uitzonderingen en bijzondere omstandigheden, die wij vanaf hier natuurlijk neit kunnen beoordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sorry hoor maar het blijft toch altijd je kind?? Helaas gebeurt het veel te vaak dat mannen (en soms ook vrouwen) hun kinderen niet mogen zien. Belachelijk vind ik dat. Je kan je kind toch niet als speelbal gebruiken bij een scheiding? Gelukkig heb ik dat niet maar ik zou altijd op de een of andere manier voor mijn kind willen zorgen. Er zal hopelijk altijd een moment komen dat ze je weer opzoeken en dan kun je voor jezelf toch zeggen dat jij het goed hebt gedaan..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
De alimentatie voor je zoontje veranderd niet.
Wel kun je een bezoekregeling afdwingen, omdat je alimentatie betaald.
Zolang je op tijd betaald heb je namelijk ook rechten.

groetjes Witchy.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat doordat hij opnieuw is getrouwd hij nu minder onkosten heeft zoals vaste lasten e.d. (immers deze lasten worden nu gedeeld door hem en zijn nieuwe vrouw) waardoor hij meer over houdt voor zichzelf en jouw zoontje. Zijn draagkracht wordt hierdoor groter. Hierdoor zou jij eventueel minder alimentatie zou hoeven te betalen.

Zou het voor de zekerheid even navragen bij een advocaat. Een adviesgesprek is gratis mits vooraf hierover afspraken zijn gemaakt. Dus bel even een advocatenkantoor en kijk even naar de mogelijkheden. De alimentatie wet zit vol met haken en ogen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Behoefte kinderalimentatie berekenen.