Het lijkt me een beetje afhankelijk van hoe je deze vrouw kent en wat je relatie is tot haar, maar ik denk dat je gewoon je hulp aan moet bieden, en daarin vol moet houden.
Zorg dat je haar alleen spreekt en geef aan dat je hebt gemerkt dat ze last heeft van urineverlies, dat je begrijpt dat dit ontzettend vervelend is, en dat haar hierbij wilt helpen. Als ze gaat huilen, troost je haar. Laat maar huilen, het is zo ontzettend logisch dat iemand om zoiets huilt, daar mag je gerust wat ruimte aan geven. Troost haar, blijf bij haar zitten, laat haar uithuilen en zeg dat je begrijpt dat dit echt ontzettend vervelend is, dat het nodig is dat ze hulp zoekt, en dat je haar daar graag bij wilt helpen. Maak een afspraak voor haar bij de huisarts, zodat onderzocht kan worden waar haar urineverlies vandaan komt. In veel gevallen kan het goed behandeld worden. In de tussentijd heeft ze goed incontinentiemateriaal nodig: je kunt een afspraak maken bij de apotheek, waar ze altijd een apart kamertje hebben voor dit soort gesprekken. Daar kunnen ze jullie allerlei incontinentiemateriaal laten zien, en kan ze een paar proefpakketjes meekrijgen. Uit je taalgebruik maak ik op dat je in België woont, klopt dat? Hoe het daar precies geregeld is met de zorg weet ik niet, maar de huisarts kan eventueel een consult regelen bij een incontinentieverpleegkundige in het ziekenhuis of van de thuiszorg.
En focus je dus niet alléén op inco-materiaal: hoewel het zéker als tijdelijke oplossing een bittere noodzaak kan zijn, is het ook echt nodig om uit te zoeken waar die incontinentie vandaan komt. Niet alleen omdat het vaak te behandelen is, maar ook omdat het kan duiden op andere medische problemen. Als er geen oorzakelijke behandeling mogelijk is, kunnen afhankelijk van de oorzaak ook dingen als op vaste tijden naar de WC gaan, regelmatig katheteriseren, medicatie of inderdaad incontinentiemateriaal een oplossing zijn.
Maar als subtiele opmerkingen niet landen (of in elk geval niet het gewenste effect hebben) en het onderwerp zoveel emotie oproept (wat eigenlijk wel logisch is) dan denk ik dat je echt een keer een goed gesprek met deze vrouw moet aangaan, en de tijd voor haar moet nemen om haar aan te horen, dingen uit te leggen, en ook daadwerkelijk actie te ondernemen via apotheek en huisarts. Daar heeft ze waarschijnlijk veel meer aan dan af en toe een losse opmerking.