Stel je voor: een meisje van 14 en een man van 34 hebben wat met elkaar wat mogen ze wel en niet?

Stel je voor:
Een meisje van 14 krijgt wat met een man van 34. Allebei vinden ze elkaar leuk enzo. Is het illegaal? en dan bedoel ik wettelijk, ik weet dat ze dan geen geslachtsgemeenschap mogen hebben, of mogen ze dat wel? dus de vragen zijn:

-Is het illegaal als een meisje van 14 en een man van 34 wat hebben?
-Mag een man van 34 geslachtsgemeenschap hebben met een meisje van 14, of wordt de man dan als pedofiel gestraft?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die man mogen ze ophangen aan de hoogste boom, dat is een pedofiel
En met dat meisje moeten ze een serieus gesprek aangaan
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik denk dat de man aan het meisje moet denken en zich afzijdig moet houden. prima dat een meisje op die leeftijd ervaringen op doet, maar blijf het wel zien als een meisje van 14 wat nog heel veel moet leren van-, en in het leven. een volwassen man met gezond verstand zou je dit eigenlijk niet uit hoeven leggen. (stel dat deze man een dochter had van 14, en iemand trof van zijn eigen leeftijd. zou hij dan snappen wat hier op tegen is??)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Stel dat jij dat meisje bent dan zou je je misschien minder zorg moeten maken of die man wordt gestraft als pedofiel dan dat jij er ernstig door beschadigd zou kunnen worden en er de rest van je leven misschien wel erg last van zou kunnen houden.
Ik vraag me ook waar die vraag uit voortkomt. Is die man er over begonnen? En was dat dan omdat hij zo de 'schuld' voor een eventuele straf bij het meisje legt? Als jij er over praat dan moet ik de gevangenis in. Zo'n man van 34 weet soms erg goed hoe ze de zaken weten om te draaien en meisjes van 14 gaan zich dan nog schuldig voelen ook. En durven er dan ook niet meer over durven te beginnen als ze er toch mee zitten.

Het beste antwoord

Volgens de wet mogen ze geen geslachtsgemeenschap hebben omdat het meisje minderjarig is. Ook als het meisje het zelf echt graag wil en het dus niet echt tegen de zin van het meisje gebeurt. (Geldt trouwens ook voor een jongen van 14 met een vrouw van 34).

Er wordt door de wetgever van uitgegaan dat de man in dit geval het meisje tegen haar zin overhaalt. Waarom tegen haar zin als ze zelf graag wil?

De wetgever bepaalt dat iemand die minderjarig is makkelijk beinvloedbaar is door een meerderjarige. En dat het meisje het denk te willen omdat de man haar heeft beinvloed om dat te denken, en het dus eigenlijk tegen haar wil zou zijn als ze niet was beinvloed.
Datzelfde idee met die wilsoverheersing van de een tov van de ander geldt voor meerderharigen met bijvoorbeeld een geestelijke handicap of dieren.

Al deze wetten draaien dus eigenlijk om het "tegen de wil" geslachtsgemeenschap hebben, met iemand die je "dwingt"

Zijn beiden 14 dan zijn beiden eigenlijk volgens de wet strafbaar. Maar als er geen aanwijzigen zijn dat één van de twee misbruik maakt van de ander door die te beïnvloeden dan zal er hier in Nederland niets gebeuren, tenzij er later toch een aangifte wordt gedaan door één van beiden, of miscshien de ouders.

Ook als het meisje 16/17 is, en er is geen reden aan te nemen dat ze is gedwongen of beinvloed en er is geen aangifte gedaan zal er in Nederland niet echt iets gebeuren.

Kortom, ja, het is tegen de wet om geslachtsgemeenschap te hebben met een minderjarige, maar in bepaalde situaties zal er geen strafvervolging zijn, omdat soms de beinvloedbaarheid/dwang wel erg onwaarschijnlijk zijn.
Maar in deze situaties geldt wel altijd: komt er een aangifte naderhand, dan zit deze man dus wel degelijk fout, en kan hij worden vervolgd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

de man is strafbaar, hij pleegt ontucht met een minderjarige..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een man van 34 een sexuele relatie aan gaat met een 14 jarige is dit strafbaar.
Als het meisje 16 jaar was geweest dan is het niet meer strafbaar.

Toegevoegd na 2 uur:
Artikel 245

Hij die met iemand, die de leeftijd van twaalf jaren maar nog niet die van zestien jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste acht jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- Ze zullen toch echt moeten wachten tot het meisje 18+ is
Het is bij 16+ Wel toegestaan om een seksuele relatie te hebben maar niet als er 5 jaar of meer tussen beiden zit
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kortom, wanneer 2e persoon 21 of ouder is is dit alsnog verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb je daar een bron van?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is er mis met dit antwoord? Klopt wettelijk gezien volledig. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor de + Helaas kan degene die de - gegeven blijkbaar geen bron geven. ;-)
corzijlstra
11 jaar geleden
En als een jongen van 14 jaar seksueel binnendringt in een vrouw van 34 jaar? En wanneer spreekt men wel of niet van een ontuchtige handeling?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als een jongen van 14 jaar sex heeft met een vrouw van 34 dan is de vrouw strafbaar. Ontuchtige handelingen met iemand beneden 16 jaar (Art. 245 Strafrecht)

Hij die met iemand, die de leeftijd van 12 jaren, maar nog niet die van 16 jaren heeft bereikt, buiten echt, ontuchtige handelingen pleegt die bestaan uit of mede bestaan uit het seksueel binnendringen van het lichaam, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste 8 jaren of geldboete van de vijfde categorie.
Als ze "wat hebben" is het dubieus, want een relatie tussen een man van 34 en een meisje van 14 is ongezond: hij heeft teveel overwicht en zij is te kwetsbaar. Ze weet niet wat ze doet, ook als ze hem leuk vindt en hij hoort geen misbruik van de situatie te maken. Zelfs als zijn gevoelens oprecht lijken, moet hij die wantrouwen.
Zolang ze geen 16 is, is geslachtsgemeenschap een misdrijf waarvoor hij acht jaar kan krijgen (artikel 245 Wetboek van Strafrecht).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo als hier boven al staat is de man strafbaar.. zelfs als hij alleen zegt een relatie te hebben.
Ze zullen moeten wachten tot het meisje 18+ is dan is ze niet meer minderjarig en is het dus niet strafbaar voor de man die dan 38 jaar is en mogen ze eigenlijk alles met elkaar doen

Toegevoegd na 18 minuten:
pedofilie is als er 5 jaar of meer tussen beiden personen zit.
Deze grens blijf je houden tot dat je beiden 18+ bent.
dus een 14 jarig iemand mag nog een relatie hebben met een 19 jarig iemand. daar boven valt het onder pedofilie.

zelfs het denken aan he hebben van seks met een 14 jarige valt onder pedofilie als je 20+ bent. Weleens waar niet strafbaar maar toch reden genoeg om vroegtijdig hulp te zoeken. om niet over te gaan op wel strafbare handelingen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat van die 5 jaar leeftijdsverschil onder de 18 staat nergens in de wet. Ook het denken aan seks met iemand van 14 staat nergens in de wet. Wel is het natuurlijk verstandig om als je 20+ bent en fantaseert over seks met meisje van onder de 15 jezelf in de gaten te houden, zodat je het niet uit de hand laat lopen en je fanasie werkelijkheid gaat maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
steefun,je zit er faliekant naast,sex tussen een 16 jarige en een volwassene is niet strafbaar,hier heeft het leeftijdsverschil niets mee te maken.
Een 16 jarige heeft beschikkingsrecht over zijn/haar eigen lichaam.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook ergens dat gelezen over die 5 jaar ofzo. Er was iets met 18 jaar en jonger en jonger dan 18 jaar en jonger ofzo
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je kunt van alles lezen maar kom dan met bewijs!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
beschikkingsrecht =beslissingsrecht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle!!!!! NIET ZO AGRESSIEF JOH!!!! Als ik bewijs had gevonden, dan had ik dat er bij gezet, ik maak alleen een opmerking!!! Ik heb gezocht en het (nog) niet gevonden. Er was iets met onder en boven de 18 jaar en verschil in leeftijd. Maar wat? Ik hoop dat ik het vind.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mm, mijn huisgenoot heeft hier weer op gezeten, handig!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wie stelt moet bewijzen (spreek ik nu met anniebo of met steefun)! Dat heeft niets met agressiviteit te maken maar met discussieren, ik heb dat nog nooit gelezen en ik ben blijkbaar niet de enige. Haal je antwoord weg of kom met bewijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@pelle: Volgens mij mag iedereen hier antwoord geven toch? Ik denk niet dat jij kunt bepalen dat iemand een antwoord weg moet halen. Zou helemaal mooi zijn! Misschien met het verkeerde been uit bed gestapt, ik vind je ook erg agressief reageren, is dit je normale gedrag of gewoon een gevoelig punt? Cool down man!!
Volgens de letter van de wet is de man strafbaar.
Zelfs indien de 14-jarige vroeg rijp is en de 34-jarige jong van geest en zelfs indien de ouders van de 14-jarige toestemming geven voor deze relatie, dan nog kan men volgens de letter van de wet 'genadeloos' straffen opleggen aan alle betrokken partijen. Dus niet enkel aan de 34-jarige.

Ik zou ook niet meteen stellen dat die 34-jarige een pedofiel is en/of pedofiele neigingen heeft want vele veertienjarigen zijn vroeg rijp en zien er vaak veel volwassener uit dan jongeren die wel meerderjarig zijn.

Of die man als pedofiel gestraft wordt zal onder andere van dit soort factoren afhangen. Indien er geen geslachtsgemeenschap plaats gevonden heeft dan kunnen er verzachtende omstandigheden gelden.

Hoe dan ook hangt een mogelijke bestraffing ook vaak af van de persoonlijke ingesteldheid en/of interpretatie van de rechter. Ondanks dezelfde letter van de wet zal elke rechter toch nog anders omgaan met die wet.

Liefs en fijne avond nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
is het strafbaar voor een man van 34 een relatie te hebben met een kind van 14? nee dat niet, omdat een relatie volgens de wet pas erkent word bij een samenlevingscontract of trouwen voor de wet.
wanneer dit wel aan de orde is is dit verboden (net als geslachtsgemeenschap)

van een meisje van 14 word verwacht dat zei nog niet zelf haar verantwoordelijkheid kan nemen. ( en wanneer dit gebeurd is dat ok zeker zo)

een meisje van 14 heeft niet voldoende ervaring met het gevoel van bepaalde hormonen. deze man zal haar speciaal laten voelen, hierbij zal het voor haar ook als onschuldig beschouwd worden en zal ze de gevaren niet inzien.

iedere man van 34 zal dit dan ook nooit doen.
als deze man dit wel doet is er ook een zeker gevaar voor het meisje van 14, simpelweg omdat deze man niet normaal functioneert, en wellicht zal er meer aan de hand zijn.

de vraag is dan ook niet of dit legaal is, maar of dit wel verstandig is, deze man is 20 jaar ouder, dat is meer dan 2x zo oud het het meisje. deze man zal op een ander niveau denken, praten, gedragen, en reageren. als het meisje.

ook zou het meisje dan moeten accepteren dat mocht de relatie goed gaan ( wat zeker niet de verwachting is) de man hoogst waarschijnlijk eerder zal sterven dan het meisje zelf, en zei dus lange tijd alleen zal zijn.
om maar niet over latere verzorging te praten.

het zou me verbazen als dit meisje er na een maand nog gelukkig mee is, laat staan een jaar of 10jaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ze mogen niets !
ja, hij is/wordt als pedofiel gezien.
de 34 jarige man is strafbaar bezig.

Toegevoegd na 8 minuten:
er zou nagegaan moeten worden waarom een 14.jarig "kind" een 34.jarige man leuk vindt en andersom. daar zou onderzoek naar gedaan moeten worden als dat nog niet gebeurt.
20 jaar verschil is bij volwassenen soms ook veel, 22/42, 35/55, 42/62, 56/76 dat zijn toch gaten van verschil in ervaring op alle vlakken, denk alleen aan muziek, maar ook soorten opleiding/scholen die niet meer bestaan, dingen/zaken die voor de een onherkenbaar zijn, het gaat een paar jaar goed en dan wordt het verschil te irritant/raar.