Zou je na je overlijden de laatste zorg van je kind of partner willen krijgen?

De laatste zorg = het afleggen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Wat ik bedoel is dus wanneer je zelf overleden bent.
Wil je dan wel door iemand die van je houd afgelegd worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ik heb een dochter die in de zorg werkt,als zij het wil zou ik er geen bezwaar tegen hebben,maar het hoeft niet, het mag ook een buitenstaander zijn.
Het is natuurlijk wel het laatste wat je voor die persoon kunt doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

willen wel maar kunnen weet ik niet.. lijkt me psychisch erg zwaar!

Toegevoegd na 3 minuten:
hmm...niet goed de vraag gelezen...

Ja, ik zou het fijn vinden als mijn partner mij de laatste zorg zal geven. Ik denk ook dat hij dit wel zou willen... erg eng om over na te denken..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja,
Ik zou dat zelfs een fijne gedachte vinden dat mijn nabestaanden mij de laatste zorg willen geven..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat laat ik aan hun over. Ik merk er niets meer van, al zou ik het fijn vinden als ik zeker weet dat er voorzichtig met me omgegaan zal worden. (wat je al niet voor enge verhalen hoort over wat mensen met overledenen doen)

Als ze het aankunnen graag, zo niet, dan vind ik het niet per sé nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, ik zou dat heel graag willen.
Ik denk ook dat het een stuk rouwverwerking zal zijn voor mijzelf.
De laatste liefdevolle verzorging, het wassen, het aankleden.
Het zou een rustgevende gedachte zijn om voor het laatst afscheid te kunne nemen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Na je toevoeging bedacht ik mij, dat ik het ook prettig zou vinden als de nabestaande, man of kinderen, mij zouden verzorgen.
Maar alleen als zij dat willen, en niet omdat het mijn wens zou zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanneer ze dat zelf graag willen zou ik dat erg mooi vinden. Maar alleen als ze het ook aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als mijn partner of een van mijn zussen dat wil mogen ze dat.Misschien helpt het hun bij het rouwproces.Zelf zou ik er ook geen moeite mee hebben om dit bij mijn partner of zusjes te doen.
Het is het laatste wat ik nog kan doen en ik denk dat het mij rust geeft.
Dus mijn antwoord op je vraag is..Ja.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het meegemaakt, in die zin dat mijn zussen dat hebben gedaan bij mijn moeder, alle kinderen waren op dat moment aanwezig.
Een van de zussen heeft wel ervaring daarmee in haar werk, dat is wel een belangrijk aspect erbij geweest.
Maar het was heel erg goed: iedereen had het gevoel dat het met liefde en respect was gedaan, en dat gevoel krijg je nooit als je het een buitenstaander laat doen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch, ook al hoort het bij mijn werk, ik heb een band met de mensen waar ik voor werk, niet zo sterk natuurlijk als een familieband. Maar wij doen het ook zeker met liefde en respect en ook nog met ervaring. Maar ik vindt je antwoord wel mooi.
itsme
14 jaar geleden
Ik wil hier zeker niet de professionals mee voor het hoofd stoten of suggereren dat het 'afstandelijk' gebeurt.
Nee, ik wilde alleen maar benadrukken dat het iets heel moois is, een echt toegevoegde waarde heeft, als je dit binnen de eigen familie kunt oplossen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ itsme. Ik heb mijn moeder na haar dood laten verzorgen door de verzorgsters van het tehuis waar ze verbleef, en ik had wel degelijk het gevoel dat het met liefde en respect was gedaan. Ik zelf kon het niet, en zij hebben het fantastisch gedaan. @ Danielle ... inderdaad. Ik wee niet of je in een verpleeg/verzorgingstehuis werkt, maar daar werd het in mijn geval tenminste heel liefdevol gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt Esme. Ik werk in een verzorgingstehuis.
Itsme, ik begrijp je wel hoor. Ik vindt het van familie ook altijd erg goed en mooi dat ze dit willen en ook kunnen doen.
Als het hun zou helpen met de verwerking. Anders niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat zou heel erg mooi zijn als ze dit zouden kunnen. Het kan zeker helpen bij de rouwverwerking voor hun. En te weten dat ze het met liefde hebben gedaan en er een goed gevoel aan overhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ze dat willen mag dat van mij, maar hoeft niet. Als mijn geliefden overlijden zou ik dat zelf niet doen, teveel emoties bij het zien van de overledene en verder heb ik niets met het lichaam van een overleden persoon.
Ze mogen mij ook gewoon bij het chemisch afval gooien (als ik dood ben dan he) want ik zit er toch niet meer in.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Danielle;

Ik kan niet zeggen of dat voor de overledene van tevoren ook zo'n goed gevoel geeft, maar mijn vrouw en schoonzus hebben samen geholpen mijn schoonmoeder af te leggen en hebben dit beiden als een hele mooie en dankbare ervaring in hun herinnering. Ik denk dan ook dat dit naderhand voor de achterblijver, als die het aankan natuurlijk, van grotere waarde is dan van tevoren voor de overledene.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat wil ik liever niet. Ik laat liever aan hen over.
En dan kan rest zien. Wie echt van mij hield zeg maar. Of houd hoe je dat ook zegt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, liever niet, heb liever dat buitenstaanders dat doen. Zou het zelf ook niet willen doen, maar dat is puur een gevoel....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lijkt me heerlijk om te overlijden in het bijzijn van vrouw en kinderen, in een warme en liefdevolle omgeving.
Waarin ze tegen me zeggen, ga maar, laat maar los, het is goed geweest.
Ook het afleggen mag door hun gebeuren, waarin ze me nog eenmaal wassen, en mooie kleren aandoen, die ze van te voren al uitgezocht hebben.
Alles moet wel in het teken staan van liefde en respect.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bedoelt denk ik wassen, en aankleden enzo. Nee, lijkt me geen fijn idee, tijdens het leven ben je ook niet zo intiem geweest met bijv een familielid, dus ik liet dit liever door een onbekende doen, die dit gewoon proffesioneel aanpakt. Ik zou trouwens wel graag willen dat ik mijn haar en make up t zelfde zou hebben als in levende lijve, soms zien mensen er dood heel gek uit, dat zou ik wel belangrijk vinden.