Hoe kan ik een uitnodiging met goed fatsoen afslaan?

Beste allemaal,

Ik ben uitgenodigd voor een verjaardag. Het is een nieuwe kennis. Ik heb er helemaal geen zin in. Mijn familie komt wel bij elkaar, maar doen ook niet aan verjaardagen. De hele familie heeft er geen zin in en ik ook niet.

Bij haar vind ik het onverklaarbare reden moeilijk om nee te zeggen. Zij heeft overigens genoeg familie die komen.

Hoe kom ik ervan af met goed fatsoen en zonder een boos gezicht?

Gonna

11 jaar geleden
46.5K

Het beste antwoord

In de eerste plaats kan je al van harte Dank U zeggen voor de uitnodiging (want het is toch wel mooi dat je uitgenodigd wordt hé) en daar voeg je dan aan toe dat je er helaas niet bij kan zijn.
Jij hoeft je niet te verantwoorden waarom je niet kan dus doe dat dan ook niet.
Trouwens, elke smoes die je zou verzinnen achtervolgt je toch wel, dus hou het simpel, kordaat en beleefd.

Over een mogelijks boos gezicht hoef jij je trouwens geen zorgen te maken want het zou maar kras zijn dat je elke uitnodiging die je krijgt ook 'moet' aannemen om de ander te plezieren.
Je mag/moet wat dat betreft ook naar jouw eigen innerlijk stemmetje luisteren en dat geeft thans aan dat de uitnodiging geen hoera stemming oproept bij jou. Dus laat je deze kans aan jou voorbij gaan. Dat doen anderen heus ook wel hoor en ze worden daarom niet minder graag gezien. Geloof me maar op mijn woord ;-)

Je kan haar telefoneren maar je kan dit ook per mail laten weten, of per kaartje als je het te lastig vindt om het face to face te melden.
Ik zou het absoluut 'niet' per sms doen want dat lijkt me in deze situatie pas solliciteren naar dat boze gezicht ;-)

Je kan haar ook een boek kado doen over "durf nee te zeggen" (zie link) en dan heeft ze wat om te lezen als ze geen blijf weet met jouw afwijzing.
Misschien kan het ook geen kwaad dat jij zelf eens wat leest ivm neen zeggen zonder je schuldig te voelen. Je zal dat nog vaak 'moeten' doen als je jezelf niet tekort wil doen hoor. Dat hoort nu eenmaal bij de onvermijdelijke activiteiten van "Het Leven" op deze aardbol ;-)

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gonna
11 jaar geleden
Ja dat dankjewel zeggen is een goeie. Ik dacht nog erbij dat ik me vereerd voel maar dan vraagt ze me de volgende keer weer en dat is dan weer niet de bedoeling. En dan erbij dat antwoord dat ik niet opgegroeid met met verjaardagen erbij. Ik kan niet twee beste antwoorden geven, maar ik vind ze allebei goed. Vanwege die smile is natuurlijk erg leuk. Dankjewel iedereen voor de antwoorden. Gonna

Andere antwoorden (4)

Door eerlijk en oprecht te zijn.
Want eerlijk duurt het langst.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb werkelijk nooit iets van die uitdrukking gesnapt, waarom lieg je dan niet? Ben je er toch snel vanaf :)
gonna
11 jaar geleden
Ja dat snap ik. Maar soms kan eerlijkheid heel kwetsend zijn. Ik zou dan moet zeggen sorrry ik heb geen zin. Kan hard aankomen daar zit ik dus mee. Als iemand je vraag ben ik leuk om te zien ik noem maar wat en ik vind het een lelijke aap ga je dat toch ook niet zeggen. Eerlijk duurt het langst idd, maar ik wil dus voorkomen dat ik iemand kwets en dat is dus mijn vraag!
Zeg gwn dat je geen tijd hebt.al een afspraak hebt of iets in die richting. Het is misschien niet helemaal eerlijk maar je kwetst er tenminste niemand mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uitnodigingen zijn vrijblijvend, geen verplichting! Het is aan degenen die zijn uitgenodigd om ja of nee te zeggen. Er staat geen doodstraf op niet komen. Als je geen zin hebt, dan ga je gewoon niet. Stuur een verjaardagskaart of een vriendelijk mailtje, en maak er verder geen drama van. Ik bedoel: het is een kennis die je nog maar net kent, geen oude vriend of belangrijk familielid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg haar gewoon uit dat jij niets met verjaardagen hebt en daar niet mee bent opgegroeid.
Mss vind je het wel leuk om eens bij haar langs te gaan en zeg dan gewoon dat je een ander keer wel wil komen.
idd eerlijkheid in een vriendschap is toch wel de beste start ...