Hoe laat mijn kwaadheid tov drukke mensen los?

Ik hou niet van drukke mensen, betweters, bazige (vrouwen) op het werk of nog minder in de privé, mensen die je maar al te graag 'overbabbelen', die het goed uitleggen en die maar niet kunnen stoppen met blablabla, want zo komt het bij mij over. Ik vermijd ze als de pest. Maar is dat een goede oplossing?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo te lezen zijn er veel mensen die te bazig zijn, teveel babbelen, het te goed (denken) te weten, te veel uitleg geven. als je dit heel vaak tegenkomt, kan het dan misschien zo zijn dat niet die mensen het probleem zijn, maar jij zelf? dat je je eraan ergert snap ik, maar dat je er boos om wordt lijkt me toch wel iets om aan te werken. als je niet boos wordt (anders met deze mensen om leert gaan) voert die kwaadheid ook niet de boventoon.
(waarom wekt het juist kwaadheid op bij je?) hopende hiermee geen bazige, betweterige, overdone uitleg te hebben gegeven. ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje waarom heb je deze bruikbare informatie niet als antwoord gepost?
Mijn + zou je (zonder al teveel drukte) zeker gekregen hebben ;-) ;-) Fijne dag nog!

Het beste antwoord

Ik denk, dat het vermijden van mensen met voor jou ergerlijk gedrag verstandig is : we wonen in één van de dichtstbevolkte landen ter wereld, en als je denkt aan een mierenhoop of een bijenkorf, waar alles door en over elkaar krioelt, is het niet zo gek dat je dat wilt ontvluchten.

Zeker in je privé-sfeer mag je kiezen óf, en met wie, jij samen wilt zijn.

Op je werk is dat moeilijker.
Je zult het moeten doen met de collegaas die je hebt, met hun hebbelijk- en hun onhebbelijkheden.

Waar je niets aan kunt veranderen, zal je moeten leren accepteren. Je ergeren aan het weer heeft tenslotte ook geen zin, evenmin als de dagelijkse files in het verkeer : dit is een houding die je jezelf aan kunt trainen.

Probeer heel 'zen' het regeltje : 'het is zoals het is' in je hoofd te houden. Het komt zoals het komt, het is zoals het is. En met je kwaadheid doe je alleen jezelf kwaad - slecht voor je gezondheid. Want al dat ergeren (geeft een gestresst gevoel!) geeft hoofdpijn of maagpijn, of wat in jouw lichaam de zwakke plek is.

Wees als een eend in de regen : laat alles, waar je niets aan kunt veranderen, als regendruppels van je veren rollen....

Laat je stemming niet beïnvloeden door dingen die er niet echt toe doen. Die je niet kunt veranderen.
Je zult er een meer 'vredig' gevoel door krijgen, om het woord 'tevreden' eens anders te gebruiken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mooi verwoord

Andere antwoorden (7)

Mensen die dat doen, bijvoorbeeld bazig en betweterig blijven doen, doen dat uit eigen onzekerheid. Zij zoeken bevestiging van hun gelijk.
Beter is het, hoe moeilijk dan ook, toch maar af en toe aan te horen en gelijk te geven. Dan wordt het vanzelf minder, dan wanneer je er tegenin zou gaan. Dan blijft die vraag naar bevestiging bestaan.
11 jaar geleden
Kwaadheid kan je leren los te laten door voor jezelf uit te pluizen, waaróm je er kwaad om wordt.
Met andere woorden: zelfreflexie.
Je hebt last van genoemde groep mensen, je wordt er zelfs kwaad om, maar deze mensen zal je nooit kunnen veranderen. Je kunt wel proberen jouw houding t.o.v. hun gedrag te veranderen.
Vragen die je jezelf zou kunnen stellen zijn: heeft het zin om me hier kwaad over te maken? Waar in mijn verleden heb ik ernstig last gehad van zo iemand en wat heeft dat met me gedaan? Wat voel ik precies: is het overruled / ondergesneeuwd worden door een ander, niet serieus genomen etcetc.
Als je de antwoorden voor jezelf weet op dit soort vragen, dan kan je daar actie, gericht op jouw gedrag en houding, op ondernemen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi verwoord. Ik heb zo ook heel wat van mijn probleempjes opgelost: zelfreflexie. Door in gesprek te gaan met iemand die naar me luisterde en dan vragen stelde kwam ik erachter, meestal deed dat emotioneel veel pijn en na een huilpartij en het dan weer te verklaren voor mijzelf had ik het verwerkt en irriteerde het me ook niet meer.
Ik moet zeggen het leeft 10x prettiger. Als iemand nu uit zijn dak gaat of blabla of weet ik wat, dan is het een probleem van die ander en aan mij de keus wat ik ermee doe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is het juist, ik wéét waar het vandaan komt, en wat het met me doet. Daarmee is het nog niet opgelost. Ik ben nl. opgevoed door een bazige moeder, ze weet het altijd beter. Ik heb niets aan zo een mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel Jodel! Precies Titiene, daarmee is het niet opgelost. Daarmee weet je, waar het vandaan komt en waarom je zo reageert.
En wat voor nut heeft het voor je, om je kwaad te maken op deze mensen? Kan jij ze veranderen? Kan jij je moeder veranderen? Of kan jij je eigen houding veranderen t.o.v. dit gedrag?
Misschien zou een volgende stap kunnen zijn: het toepassen van de 5 G's: Gebeurtenis, Gedachten, Gevoel, Gedrag, Gevolg.
Dit wordt o.a. gebruikt in de cognitieve therapie en werkt ongeveer als volgt: Er Gebeurt iets (je ontmoet bazig mensen), de Gedachten zijn bijvoorbeeld "sjoet, alwéér zo'n vreselijk mens, enzovoort enzovoort", je Gevoel: je wordt boos, je Gedrag: je vermijdt deze mensen, of je zegt bijvoorbeeld iets agressiefs, Gevolg: je voelt je onprettig. Een gebeurtenis kan je niet veranderen, maar je gedachten wel, met als gevolg, dat je gevoel, gedrag en het gevolg zal veranderen.
Dus; als je deze mensen ontmoet en je verandert op dat moment bewust en meteen je gedachten, dan ben je al een heel end op weg.
Bijvoorbeeld: het heeft geen zin me te ergeren. Ik zit niet tegen mijn moeder aan te kijken, die mensen weten niet beter, ik ben zelf ook niet perfect, ik ga weg, of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Titiene ook ik heb zo een moeder vreselijk dominant kleinerend, en heersend over mij en mijn leven. Ik heb haar (met tussen pozen) 13 jaar niet gezien en het heeft me enorm geholpen om afstand van haar te nemen en nu kan ze me niet meer persoonlijk raken en ga ik sinds 2 jaar weer naar haar toe. In het begin kreeg ik weer alles over me heen, want alles is natuurlijk altijd mijn schuld. Maar het raakte me nu niet meer en dat merkte ze ook en nu is het contact redelijk goed omdat ik haar kleinerende opmerkingen negeer omdat het me niet meer raakt. Ik heb het opgelost om afstand te nemen van mijn moeder.
Mischien heb je dat al eens overwogen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Jodel, precies, zo kende ik haar ook. Maar door ouder te worden en zeker nu nadat mijn vader al enkele jaren is overleden, zie ik een eenzame, aan mij aanhankelijke vrouw, onzeker, maar met zeer regelmatige momenten nog altijd bazig, soms zelfs onuitstaanbaar. Ze vreet aan mijn energie, en tegelijkertijd wekt ze mijn medelijden op. Ik neem zoveel als kan afstand, zie haar sowieso al veel minder dan vroeger. Zo kan ik mij ook opladen en met andere mensen omgaan. Het verschil met vroeger is dat ik nu de baas ben, het contact verbreken, dat kan ik niet, ze zou er echt aan kapotgaan.
Je praat nu over zo'n 75 à 80% van de bevolking, die het moeten hebben van small tal.
Probeer mee te praten, anders isoleer je jezelf.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bedoelt 'small talk'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, ik ben erg zuinig met dr Ktjes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zou jij dit doen dan?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Noodgedwongen doe ik het inderdaad.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volgens mij snoer je ze met BIG talk, een vette grijns en een lik (op) de mond Herr M!!! ;-)))
Wat je hier beschrijft, heet wel een: "irritatie".
En het is heel handig dat je dit bij jezelf onderkent, want dit leidt tot meer zelfkennis.

Een irritatie past in een vierkant, samen met jouw kwaliteiten, jouw valkuilen en jouw uitdagingen.

Doe de test in de bron, en leer veel over jezelf.

Door te beseffen waarom (nee, niet waardoor) jij zelf kwaad wordt, zal die kwaadheid verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga het gewoon aan je kunt het niet altijd ontlopen.
Misschien heeft het iets met jou jeugd te maken.
Gewoon aan gaan want veel mensen zijn zo en vermijden kun je het echt niet altijd.
Denk gewoon de beste stuurlui staan aan wal dan kun je er misschien beter mee omgaan.
Veel mensen doen dit uit onzekerheid of aandacht te krijgen.
11 jaar geleden
sommige mensen raken je gewoon meer dan anderen. Dit komt voort door iets in jezelf. Maar ook doordat veel mensen druk zijn in hun hoofd door teveel prikkels, of omdat ze denken ergens verstand van te hebben. maar vaak en nog vaker vat jij het verkeerd op. Het is niet de persoon die jou raakt. Jij raakt jezelf door je eraan te ergeren. Zodra je dat begint te zien kan het proces beginnen. Zodra jij je gaat ergeren ga dan even weg. En is dat niet mogelijk vraag dan of ze mogelijk even ergens anders druk kunnen doen omdat je er even niet zo goed tegen kan. ( Dit valt meestal in minder goede aarde.) Bedenk dat zij het niet bedoelen jou te irriteren. Zij zijn bezig zichzelf zoveel mogelijk te zijn en waar ze dat niet zijn, zijn ze onwetend misschien of wat anders, maar zeker niet erop uit om jou te irriteren,. Hun gevoel is niet jouw gevoel en andersom...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja hoor, dat is een even goede oplossing als eender welke andere.
Jij bepaalt immers voor jezelf met wie jij wel of niet wenst om te gaan.
Tracht je echter niet te ergeren aan hen want vaak zijn deze mensen er zichzelf niet van bewust dat ze dit soort effect hebben bij anderen.
Niet zelden zijn het onzekere mensen die (bewust of onbewust) al pratend in evenwicht trachten te komen met zichzelf.

Probeer hen eens te observeren vanuit deze denkpiste en het zou me niet verbazen dat je er af en toe heel hartelijk kan om lachen als je die babbelaars weer eens in actie ziet.

Want... hetgeen waar we ons in ergeren is hetgeen we voeding geven en je zal het misschien al gemerkt hebben, hetgeen we voeding geven groeit en alsof de duivel er mee gemoeid is komen er dan plots veel meer drukke mensen op jouw pad.

Even die druktemakers-cirkel doorbreken dus en er met een andere ingesteldheid naar kijken dan hoef je ze niet altijd uit te sluiten want er zijn in de buurt van drukke mensen ook evenveel andere mensen die wel een goed gevoel opwekken bij jou en het zou toch zonde zijn dat je het contact met hen verliest, toch?

Niets belet jou trouwens om zo'n druktemaker aan te spreken en duidelijk te maken hoe die bij jou overkomt. Je doet er die ander een plezier mee want zoals jij ze aanvoelt zo willen die druktemakers echt niet overkomen bij jou. Dus vanwege jouw openhartigheid kunnen zij zich anders instellen zodat jij er geen last meer van hebt.

Mogelijkheden genoeg om hiermee om te gaan dus.

Liefs en Succes ermee!