Is het een "normale" ontwikkeling in een relatie dat je na vijf jaar praat over de toekomst?

Ik heb heel wat vragen gesteld over mn relatie de voorbije weken. Ik heb na een periode van afstand de eerste stap gezet, weet nog niet op dit moment of het "goed" was.
maar mn acties door jullie goede suggesties hebben in ieder geval succes : mn vriend wil enkele dingen veranderen die al lang "hangende" zijn in onze relatie. Maar wat ik blijf voelen is
- hij doet dat omdat ik mn grenzen stel n iet omdat hij iets inziet
- ik nog altijd "alleen" sta vaak (komt ook wel doordat hij dat als grote waarde ziet voor zichzelf "ik los alles alleen op".
Uit zijn woorden blijkt dat onze relatie nog lang "vlak" zal blijven. (bv. samen wonen, ik mis het niet hoor, ik vond het toen wel leuk maar ik mis het niet)
En ik vraag me af of ik hier redelijk ben. Ik wil nl. zelfs helemaal niet met hem samen wonen zoals het nu loopt. Maar ik denk dat hij , als hij een vrouw écht ziet zitten, er anders tegen is. Dus als hij wel een toekomst ziet, dat er dan wel respect e.d. is.
Vergelijk zijn vorige relaties : tweemaal gehuwd en éénmaal bijna samengewoond in Frankrijk (ZIJ wilde niet...). En dan krijg ik het hele beeld : we hebben al vijf jaar een relatie, ik heb nog altijd het gevoel alsof we elkaar pas kennen. Vooral uit zn voorzichtige houding, "ik wil niet alleen in je huis zijn" "zien we elkaar deze week" etc.
Maar is dit clichédenken of heb ik een punt dat ik es op tafel moet leggen ook al volgt er dan zeker zware ruzie?

liveisgreat
11 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt iemand niet veranderen, dat kan hij alleen zelf als hij dat heel graag wil (en dan nog is het moeilijk). Die drie verbroken langdurige relaties moeten je toch ook al wat zeggen. Ik denk niet dat deze man een blijvertje is. Heb jij wel tijd voor zo'n soort relatie?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Lieveliveisgreat: naar aanleiding van alle vragen die je stelt, alle problemen gedurende 5 jaar die je hebt verteld en dat is niet alles neem ik aan: zie jij dit als een fijne relatie? Ben je er happy in? Vullen jullie elkaar aan? IS jouw Live Great met hem ? Waar sta je, als je NU denkt aan over 5 jaar, of over 1 jaar?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lieve vraagsteller, Soms kan je beter een leesstop inlassen wat de zogenaamde psychologische goede-raad-boeken betreft. Niet alles wat je leest werkt op dezelfde manier voor jou. Het zijn vaak de meest eenvoudige en ogenschijnlijk onbenullige dingen die een absolute boost geven aan eender welke relatie. Ja ook aan diegenen die op een gegeven moment uitzichtloos lijken. Ik heb het gehaald door consequent terug te grijpen naar het willen begrijpen en het willen houden van mensen zoals ze zijn en dat wens ik jou ook van harte toe. Laat je eens verblijden door een heel eenvoudig gedicht (zie link) van een man zonder fysiek gezicht, een man die opkomende frustratie verwerkt in een rijmend gedicht en alzo zijn leed met de rest van de mensheid verlicht ;-) http://www.oriconet.com/?gedichten,38 Ik hoop écht dat jij een onverdeeld liefdevolle kijk kan/durft te krijgen op dezelfde man want dan ga jij het einde van jouw geluk niet kennen ;-) Het is een magere troost maar ik geef je een + voor jouw vraag omdat ik het best moedig vind van jou om jouw huidige situatie zo openhartig met een kritisch publiek te delen. Het Leven IS Great!
Ook al lijkt het er soms op van niet ;-) Liefs en een stralende Glimlach voor jou én jouw onbegrepen partner!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GerdaMaria: het is niet toegestaan op GV om je eigen site te promoten. Dit is de 2e keer dat het me opvalt. Misschien is het raadzaam de link weg te halen en alleen het bedoelde gedicht te kopiëren? Om een verandering in situties aan te brengen is het handig om met jezelf aan de slag te gaan. Een ander kan je niet veranderen. Dat lees ik o.a. uit je tekst en ben ik het ook mee eens. Maar wat ik dan lastig vind is, dat je de partner "onbegrepen" noemt....terwijl vraagstelster zelf aangeeft zich totaal onbegrepen te voelen. Los van de situatie van vraagstelster: soms is houden van mensen zoals ze zijn niet meer mogelijk in een relatie, omdat de andere partij zich ook geliefd wil voelen en wil zijn wie hij/zij is, of om andere redenen en is het beter een relatie te beëindigen. Dat hoeft niet te betekenen, dat je iemand niet aanvaard zoals die is, maar dat je jezelf aanvaard zoals je bent en de consequenties ervan onder ogen ziet.
M.i. is niet alles weg te lachen, en dat bedoel ik niet spottend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GerdaMarie: je hebt je + niet gezet ;-) en ik ben het met je eens: moedig van Liveisgreat, dat ze al deze zeer persoonlijke vragen stelt. Ook van mij een +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Wendy Bij deze is de + gezet, bedankt om mij er attent op te maken ;-) Verder was het geenszins mijn bedoeling om mijn website te promoten. Ik zal er in de toekomst rekening mee houden om dat niet meer te doen. Ik vond gewoon die gedichten toepasselijk en heb daar verder niet bij stil gestaan.
Weet jij hoe ik enkel die link kan verwijderen zonder mijn reactie te verwijderen? Ik heb daar geen ervaring mee. Weet je, we hoeven het niet met elkaar eens te zijn wat de aanpak van deze kwestie betreft. Mensen zullen er altijd een andere mening over hebben omdat iedereen een andere achtergrond van ervaringen met zich meedraagt. Liefs en toch hoor, er valt veel meer op te lossen met een Glimlach dan velen kunnen/durven vermoeden. Je hoeft het niet weg te lachen, je kan het gewoon toe-lachen en dat kan je zelfs héél letterlijk nemen... je kan alle mogelijke wonden toe-lachen vanwege de helende werking die glimlach-energie (hormonen ed) met zich meebrengt. Dus ja, ook emotionele wonden hebben baat bij datgene wat de Glimlach binnen en buiten onszelf activeert. Bedankt voor jouw reactie en fijne dag nog!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Graag gedaan!
Uit een reactie kan je hem niet weghalen denk ik. Dan zou je dat moeten melden aan de moderatoren, dat die dat voor je doen. Nee hoor, niemand hoeft het wat mij betreft eens te zijn met mij. Ik vroeg me meer af hoe jij dat dan ziet: vraagsteller voelt zich onbegrepen en jij noemt de partner onbegrepen, vandaar.
Betreffende de hormonen die loskomen bij lachen en de positieve werking ervan: helemaal met je eens. Maar ik zou toch heel iebelig worden als parterlief danwel vrienden mij bij alles wat ik zeg toelachen. Ik zou me niet serieus genomen voelen.
Maar om vanuit jezelf (vanbinnen dus) met een lach/ humor/ relativerend/ zaken te bekijken, dat is veel gezonder dan met sjacherijn.
Darbij lachen we als volwassenen, generaliserend gesproken veel te weinig:
Ik citeer: "Lachen is écht gezond. Het is zelfs door onderzoek bewezen! De wetenschap over lachen heet gelotologie. Kinderen lachen gemiddeld 300 tot 400 keer per dag, volwassen mensen nog maar zo’n tien tot vijftien keer per dag. Tijdens het lachen gebruik je maar liefst vijftien gezichtsspieren. Als je lacht maken je hersenen endorfine aan. Dit is een stofje dat ontspannend en pijnstillend werkt waardoor je je lekkerder voelt. Lachen vermindert stress, je kan je emoties goed kwijt. Je bloedsomloop en je ademhaling verbeteren door te lachen. Volwassenen zouden zelfs een lagere kans hebben op een hartaanval als ze veel lachen. Ook verhoogt het je afweer tegen infecties. Als je veel lacht, kan je je dingen beter herinneren."
http://www.willemwever.nl/vraag_antwoord/het-menselijk-lichaam/lachen-echt-gezond Dus een gezonde big smile van me ;-)))

Het beste antwoord

Deze situatie houdt enkel stand op de wijze zoals ze stand houdt vanwege jullie beider inbreng.
Hij is jouw spiegel en jij de zijne.
Hetgeen hij uitbeeldt zegt dus evenveel over jouw innerlijk 'strijd' als over de zijne.

Het eerste wat bij me opkwam toen ik de uitleg bij deze vraag las is het volgende:
"meisje je doet net hetzelfde als ik destijds, je bent volop bezig om elke kans op een mooie relatie kapot te beredeneren."
Met andere woorden, soms is praten prima of zelfs noodzakelijk doch even vaak is zwijgen noodzakelijk om de ander en jezelf de noodzakelijke ademruimte ter herstructurering van jezelf te gunnen.

De beste manier om een relatie helemaal spaak te laten lopen is om je telkens opnieuw te focussen op de minpunten. In overeenkomst met de wet van actie en reactie trek je daardoor nog meer conflicten aan.

De meest efficiënte en meest duurzame manier om het beste uit eender welke persoon en relatie te halen is Bewust moeite doen om verder te bouwen op de sterke punten van de betrokken partijen en om zonder al teveel toeter- en trompetgeschal rekening te houden met de zwaktes van beide partijen.

Dat is wat ik na bergen brokstukken en meters lijmwerk heb geleerd en het werkt prima.

Ik schreef het elders reeds:
"Wil je jouw gelijk halen of wil je gelukkig zijn?"
"Ben je bereid om de ander te aanvaarden zoals die is of ben je enkel in staat om van iemand te houden onder jouw voorwaarden?"

Dit is geenszins als verwijt bedoeld hé, dit is wat ik mezelf ook elke keer heb voorgehouden. Ik ben zelfs nog veel strenger geweest voor mezelf ;-)
Maar het resultaat mag er wezen, vandaar dat ik deze 'verbeter-de-wereld-verbeter-jezelf methode zo enorm kan aanbevelen.

Kortom, geef die ander alle tijd van de wereld om alles wat jij in zijn hersenpan hebt gegooid te ordenen tot een geheel waar die iets mee kan. We gaan er te vaak en te gemakkelijk van uit dat de ander ons niet wil begrijpen maar we vergeten dat we allemaal aan een ander tempo en in een andere volgorde aan informatie verwerking doen.

Hou daar in naam van de Liefde AUB rekening mee en je kan je geluk niet meer op lieve dame! Maak er een sport van om een Glimlach op elkaars gelaat te toveren, meer moet dat écht niet zijn hoor.
Wacht niet tot je oud, grijs en verrimpeld bent vooraleer je deze wijsheid in daden omzet ;-)

Vandaag schreef ik een gedicht (zie link) misschien heb je er iets aan?

Liefs, Succes en Big Smile van me
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@GerdaMaria, gezien de gevorderde leeftijden zijn ze al vele stations gepasseerd.
Het is voor beiden tijd om knopen door te hakken.
Geen tijd voor spelletjes.
Opdat iedereen weet waar die aan toe is, of weet wat beiden nog te verwachten hebben.
teusvh
11 jaar geleden
Prachtig antwoord hierboven, maar misschien wat weinig practisch.
Als het chrinisch niet goed voelt: wegwezen.
Kristal
11 jaar geleden
GerdaMaria, een mooi antwoord. Maar er moet wel van 2 kanten de wil en intentie zijn iets van de relatie te maken.
Anders kan je beter stoppen.
liveisgreat
11 jaar geleden
bedankt voor het gedicht gerdamaria!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hallo allemaal, Waarom gaan jullie er van uit dat die wil er niet is bij de andere partij?
Hebben jullie de andere partij al de kans gegeven om diens versie van dit verhaal te horen?
Ik ga er van uit dat de andere partij wel degelijk van goede wil is maar dat het enkel aan het gepaste vermogen op het gepaste moment ontbreekt. Wie zijn wij verdorie om iemand te veroordelen op basis van een half verhaal?
En nogmaals, hiermee beweer ik niet dat het verhaal van de vraagsteller, vanuit haar standpunt bekeken, niet klopt hé.
Ik weet wel dat diegene die zich bezwaard weet door ongewenste gevoelens en emoties altijd een vertekend beeld geeft van hetgeen zich in een ruimere context afspeelt.
Dat schrijf ik uit eigen ervaring en dat merk ik telkens opnieuw bij anderen in mijn omgeving. Ik weet zeker dat de vraagsteller begrijpt wat ik bedoel en ik weet zeker dat ze op een dag zelf dit soort antwoorden aan anderen zal geven omdat ze tijdloos en oh zo herkenbaar zijn en blijven. Ik maak me dus geen zorgen om hen die mijn standpunt thans niet delen of begrijpen. En nee, ik voel me daardoor niet beter of meer dan anderen, ik beschik gewoon over een pak ervaring op dit vlak en ook over een pak haalbare oplossingen. Misschien heeft de vraagsteller inderdaad nog minstens één andere partner nodig om zelf tot een andere, meer lonende aanpak te komen, misschien lukt het haar vooralsnog met deze partner. Echter, zolang er met de vinger gewezen wordt naar de ander komen er een veelvoud aan vingers met hetzelfde soort aantijgingen naar jezelf toe en dat heeft de vraagsteller volgens mij al meermaals ondervonden, toch? Dus Ja...
Ik ga er van uit dat die andere partij eveneens een duurzame oplossing wenst om samen met de vraagsteller tot een constructieve relatie te komen. Het ontbreekt hem enkel aan het soort aanpak waar de vraagsteller vrede mee kan hebben. Met veel geduld en oprecht begrip voor het onvermogen van de ander kan je ongelooflijk veel meer bekomen dan met het steeds oprakelen van wat niet naar wens is verlopen.
Misschien vinden jullie dat naïef maar dat weze dan maar zo ;-) Liefs en hou van elkaar zoals je wenst dat er van jou gehouden wordt, meer moet dat echt niet zijn!
Kristal
11 jaar geleden
GerdaMaria, ook mijn reactie is er één vanuit de ervaringen die ik heb gehad. Wanneer je alle vragen doorleest van Liveisgreat zie je dat er een onvermogen is elkaar op dieper niveau te bereiken, door wat dat ook. Zoals je kan lezen vraag ik aan Liveisgreat dat er maar één vraag van wezenlijk belang is (mijn inziens):hou je zoveel van deze man dat je met hem verder wil als hij is en blijft zoals hij is. Zonder hem dus te willen veranderen. Als zij daar ja op kan zeggen, vanuit haar hart en volmondig, dan is het goed en komt het goed. Zo niet, dan moet zij heel oprecht naar haarzelf kijken wat ze wil, want hem veranderen kan zij niet. Misschien houdt zij zoveel van hem dat ze bereid is haar eigen houding naar hem toe te veranderen. Niet om te bewerkstelligen dat hij dan ook gaat veranderen (hoewel dat een bijwerking kan zijn) maar omdat zij met hem wil leven en niet in strijd wil leven. Als dat allemaal niet kan/lukt of als ze dat niet wil: in dat geval kan je er beter mee stoppen. Dat is mijn ervaring. Het mooie is dat ik nu, onverwachts, goed bevriend ben met mijn ex-genoot en wij beiden weten dat een liefdesrelatie er niet meer inzit maar wij beiden blij zijn dat het nu is zoals het is. Ik had geen beter besluit kunnen nemen.
Net zo goed als dat jou manier van omgaan met een vergelijkbare situatie (vermoed ik) voor jou anders verliep en ook goed is verlopen. Ik vind dan ook jouw zin: ***Wie zijn wij verdorie om iemand te veroordelen op basis van een half verhaal?*** ook veroordelend ;-))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
GerdaMaria gelooft nog in sprookjes. (dat mag)
De realiteit is anders.
De partner van de vraagstelster is op alle fronten onwillig.
Wanneer ziet de vraagstelster dat in?
Men kan de problematiek niet verhullen met gedichten.
Alleen gezond verstand kan uitkomst brengen.
Anders is er geen toekomst voor beiden.
Ik zou zeggen : wees wijs en laat u niet verlagen door zo te leuren met u zelf.
Na al die jaren is een man niet te veranderen.
Deze relatie is niet vol te houden en gedoemd te mislukken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@sxiopo Ik sta met met heel mijn zijn volop in de vaak keiharde realiteit van "Het Leven" en ik weet dat hetgeen ik schrijf voor velen een utopisch gewauwel lijkt en toch... mijn realiteit en die van vele anderen staat nu eenmaal haaks tegenover die van jou en vele anderen. Het is maar waarvoor je kiest en ik kies ervoor om op te houden met de vinger te wijzen naar diegene die om één of andere reden niet direct in mijn kraam past. En dat heeft mij véél méér vreugde en oplossingen gebracht dan toen ik het nog op jullie manier aanpakte. Ik laat het hier verder bij want het is niet belangrijk of jullie het met mij eens zijn of niet, het is voor mij belangrijk dat de vraagsteller zo snel, efficiënt en duurzaam mogelijk in de Goed-Gevoel-Flow van "Het Leven" komt. Want daar gaat het mij tenslotte om, dat elkeen zich goed kan voelen in de situatie waarin die zich bevindt. Dat jij een doem-stempel drukt op die man en op die relatie is jouw keuze, ik zie nog een mooie toekomst voor beiden als... ze maar wat minder naar de doemscenario's van de ongelovigen luisteren ;-) @Kristal Uiteraard schreeuwt er een vorm van onvermogen uit alle teksten van liveisgreat, indien ze niet in de penarie zat dan zou ze heel deze kwestie niet met ons komen bespreken. Echter, het is niet omdat een situatie verloren lijkt dat ze ook verloren is. Blijven geloven in een constructieve oplossing brengt altijd een bevredigende oplossing voor beide partijen. Geloven dat het niet lukt brengt inderdaad de nodige tools om de mislukking in te leiden. Dat is het verschil tussen believers en non-believers. De ene zet de wet van actie en reactie in om toch het beoogde win-win-doel te bereiken, de andere laat diezelfde boemerangwet zijn gangetje gaan en geeft zich over aan de impact van de mening van de omgeving. Het is maar waarvoor je kiest en ik kies ervoor om de vraagsteller wakker te schudden en aan te tonen dat er wél mogelijkheden zijn om hier samen én gelukkig door te komen. Ik ben een absolute believer omdat ik het té vaak aan den lijve heb ondervonden om het nog op toeval af te schuiven. Bedankt voor jouw reactie en uiteraard hoeven we het niet eens te zijn met elkaar. Ik hoop weldra te lezen dat de vraagsteller begrepen heeft dat je altijd in veelvoud terug krijgt van hetgeen je via intenties uitstuurt en dat ze dus andere signalen dient uit te sturen als ze haar partner uit diens harnas wil helpen. BTW, iets in vraag stellen is niet oordelen hé ;-) Anyway... Have Fun Anyway!
Kristal
11 jaar geleden
GerdaMaria,
soms kan je blijven geloven dat het lukt, en lukt het.
Soms kan je blijven geloven dat het lukt, en lukt het niet.
Dan is het zaak de sprong te durven nemen om alleen verder te gaan. Gerda, ik weet heel goed wat jij bedoelt.
Het lijkt nu echter alsof jij maar één manier weet die klopt omdat dat jouw vreugde bracht in het verleden en heden.
Soms kan je echter ook een ander pad bewandelen, en dat pad kan ook vreugde brengen als het voor jou de juiste beslissing was.
Wij kunnen het voor Liveisgreat niet invullen, hooguit onze ervaringen delen. Misschien heeft ze er iets aan, misschien resoneert één van onze ervaringen bij haar en kan zij ineens voelen wat voor haar het juiste is om te doen.
Misschien neemt zij er alleen kennis van en bewandelt een totaal ander pad dan wij deden. Het is allemaal goed. We reizen allemaal op onze eigen unieke manier door dit leven.
Dus: sluit niets uit. Het is helemaal aan haar. en... er spreekt wel degelijk oordeel uit als je iets in vraag stelt met verdorie erin. Oftewel: wie ben jij om iemand te veroordelen omdat die oordeelt op basis van een half verhaal? (nu doe ik dus hetzelfde als jij, ik oordeel jou nu weer...;-)) En hier nog even op doorpratend: wij geven op GV Altijd een antwoord op halve verhalen. Als je dat niet vindt kloppen kunnen we GV wel sluiten. Zelfs al zouden beide partners op GV zitten en hun verhaal vertellen (wat ik overigens nog nooit heb meegemaakt) dan nog zijn het halve verhalen.
Uiteindelijk weten wij niet wat er buiten de pc speelt. Maar zoals ik het hier ervaar proberen de meeste mensen een zinnig antwoord te geven.
En soms kan je ook tussen de regels doorlezen bij de vragenstellers. Wat natuurlijk nog steeds geen volledig beeld geeft, maar we roeien met de riemen (gegevens en intuitie) die we hebben. Het mooie is dat we soms inderdaad mensen kunnen ondersteunen of ondersteund kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
citaat van GerdaMaria:
Dat jij een doem-stempel drukt op die man en op die relatie is jouw keuze, ik zie nog een mooie toekomst voor beiden als… ze maar wat minder naar de doemscenario’s van de ongelovigen luisteren ;-)... Ik ben gelovig en realistisch, heb meer levenservaring.
Als de jaren gaan tellen voor hen die in een of andere nood zitten, dan wil men dat iedereen klare wijn schenkt.
De vraagstelster is duidelijk in haar eisen/verwachtingen,
dat kan niet gezegd worden van haar partner.
Ik lees toch liever onze Bijbel dan uw forum GerdaMaria.

Andere antwoorden (5)

Alleen als jij je zeer onderdanig( d.w.z. alles doen zoals hij het graag wil ) opstelt, is dit een relatie die kans van slagen heeft.
Ook al zal het ondanks alles pijn doen, het is mijn idee, al weet ik natuurlijk niet alles wat er speelt, dat je hier beter mee kunt kappen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
liveisgreat
11 jaar geleden
hoi moolkeesje, mag ik je vragen waaruit je antwoord komt ivm het "onderdanig opstellen"? Daar ben ik nl. helemaal mee gestopt, ttz ik probeer dat in ieder geval met vallen en opstaan.
Maar ik lees zo vaak dat vrouwen persee "het" gesprek willen voeren. Dus het gesprek over trouwen, samenwonen, kinderen enz (dit laatste is natuurlijk niet meer van tel bij mij :)). In boeken wordt dit afgeraden, omdat dit juist mannen wegjaagt.
Maar ik zit er wel mee. Vijf jaar is toch niet niks. en als er dan nog niet gepraat wordt over "de toekomst"... Ook al is het maar "we spreken af dat we beiden apart blijven wonen".
"Het" gesprek zal ik dus niet voeren. Ik wil zoals gezegd nu helemaal niet samen wonen met hem.
Maar ik verlang wel naar een hechte, intieme relatie. Ongeacht of dat nu met samenwonen is of niet. In liefde besluiten apart te blijven wonen is ook okee. Ik woon graag in mn huis,en kan me goed bezig houden zonder hem dus...
Maar als ik "het" gesprek nu niet voor, stel ik me misschien weer wél onderdanig op. Aan de andere kant is "het" gesprek aangaan ook weer een vrijkaart naar afwijzing vrees ik. Want wie zegt wat normaal is? Ik heb vrienden die al 16 jaar gelukkig apart wonen. Enig verschil : hier werd over gepraat en SAMEN voor gekozen.
Niet simpel om hier te weten of ik er wel mag van uitgaan dat bepaalde dingen "normaal" zijn... Want wat is "normaal".
Vandaar mn vraag...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Moolkeesje Hoe kan jij (of kunnen wij) aan de hand van een eenzijdige briefing (enkel de zijde van de vraagsteller dus) een onpartijdige mening vormen?
Immers, de vraagsteller (met alle respect voor haar en haar mening trouwens) geeft haar emotioneel getinte versie van hun verhaal. Als ik iets geleerd heb in de loop der jaren dan is het toch wel om daar rekening mee te houden en daar niet onverdeeld in mee te gaan want dan doe je de andere partij oneer aan vind ik. Bovendien heb ik uit het verhaal van de vraagsteller kunnen opmaken dat de andere partij haar zelfstandigheid zelfs aanmoedigt, dus dat staat dan wel haaks tegenover jouw onderdanigheid-visie. Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect maar u krijgt een andere visie als u alle vragen over dit onderwerp gelezen heeft van de vraagstelster.
Het wordt hoog tijd dat 2 volwassenen de diverse knopen doorhakken m.b.t. het verkrijgen of bestendigen van een
hechte en gelijkwaardige relatie.

Zoals het nu gaat: de een heeft geen haar op de tanden en de ander zit het hem wel gebakken.
Zo komen jullie er nooit.

Zeer belangrijke aandachtspunten na een 5 jarige (lat)relatie zijn m.i.:
Diepgaande gesprekken over onroerend goed, omgangsregelingen, pensioenen, uitleg over bank of spaarrekeningen (evt machtigingen) polissen (begunstigde) verzekeringen, kinderen, huisdieren.

En als laatste echt samenwonen met registratie of gehuwd.

Bij onzekerheid uwerzijds, blijf in uw huis.
Dat speelt waarschijnlijk ook bij uw vriend.
Als de een geen zekerheid kan verschaffen, verlaat de ander het huis niet. En vice versa.

Al uw inzendingen gelezen en moet constateren dat het hem wel gebakken zit.
Het blijft vechten tegen de bierkaai.

Alle bovenstaande onderwerpen moeten gewoon na 5 jaar bespreekbaar zijn zonder ruzie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat is alles dan abnormaal!
Praten erover is al een behoorlijke eerste stap naar de toekomst!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien is het zo dat jij ook tijd nodig heeft.
je hebt je grenzen aangegeven, dus wellicht dat hij ook opnieuw aan het aftasten is (zien we elkaar deze week)

hij komt ook uit andere relaties, dus wellicht dat hij (ook?) hierdoor een type is wat dingen liever zelf wil oplossen (als dit al geen mannelijke eigenschap is) ;-)

dat je op dit moment (zoals de relatie nu loopt) niet samen wil wonen vind ik pure logica.
eerst zien of jullie meer op 1 lijn komen, en dan kan je verder zien.
dat dit nu na 5 jaar is doet denk ik niet terzake. je begint een soort 'doorstart' en wil ook zekerheid en vertrouwen hebben voor je een volgende stap gaat nemen.

ik denk dat je vriend ook ruimte en tijd nodig heeft.
mocht jij je alleen voelen komt dit misschien ook doordat je niet meer 24/7 samen bent.

je schrijft dat je je alleen #voelt#, het #idee# heb dat hij enkel veranderd doordat jij grenzen aangeeft.

denk niet dat je hier iemand op aan kan spreken, maar wel (voorzichtig) aan kan geven dat jij dit zo voelt.

beter is misschien om aan te bieden dingen samen te doen. bied bv hulp aan (wel zonder de mannelijke eigenwaarde aantast en hij zich cababel en zelfstandig genoeg blijft voelen) :)

wat de punten betreft (waarin jij je grenzen aan hebt gegeven) vraag eens naar zijn beleving hierbij.
hoe ervaart hij het, hoe zou hij het willen, wat wil hij veranderen, hoe gaan jullie dit doen, wat is jou bijdrage, hoe help je elkaar hierbij.

dus puur zijn idee hierbij, zodat je wellicht kan ontdekken of het echt puur jouw grenzen zijn of hij zelf ook e.e.a. inziet.

elkaar helpen in een relatie is niet altijd even makkelijk (kans op loyaliteitsconflict, wijzende vingers, ouwe koeien etc.)

ik weet niet of relatietherapie een optie is, en of hij daar ook voor open staat?

Toegevoegd na 1 minuut:
oops het antwoord op de vraag of het normaal is:
normaal is een breed begrip. in ieder geval is het m.i. totaal NIET abnormaal, maar logisch en begrijpelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is normaal! Mijn vriend en ik zijn nog niet eens een jaar samen en we hebben het al over toekomst plannen. De een is er nou eenmaal sneller aan toe dan de ander. Praat erover met je vriend, misschien denkt hij er ook zo over maar durft hij het niet te zeggen
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Met alle respect, maar als men pas een relatie heeft , is de benadering van belangrijke levensvragen anders dan die van mensen op gevorderde leeftijd die al 5 jaar zitten te sappelen.
Die mensen hebben al veel gepasseerde stations.
Als oudere volwassene heeft men een andere kijk op die dingen.
De een wil zekerheid, en de ander vindt het wel goed zo.
Die relatie zal geen stand houden.