mijn zoon is 18 en sinds kort een relatie met een 15 jarige,sinds kort doet hij wat hij wilt en komt niets meer na,wat kan ik doen!!??

Mijn zoon is in januari 18 jaar geworden,sinds 2 maanden heeft hij een vriendin van 15 jaar.
Sindsdien doet hij wat hij wilt,grote mond geen stage afmaken en dreigen van ik ben 18 en jullie komen voor mij te betalen tot ik 23 ben. Hij wilt weg van huis en bij zijn vriendin wonen de ouders van die vriendin zeggen ok,terwijl die ouders zelf nu nog een 17 jarige zoon in huis hebben die drugs verslaaft is!!!

Wat kan ik er tegen doen,het is mijn enigste kind en al die 18 jaar geen problemen gehad.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.5K
Rieneke1
11 jaar geleden
voor zover ik weet ben je tussen 18 en 21 verantwoordelijk voor het levensonderhoud, maar niet voor schulden die hij maakt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah dat heb ik zojuist gelezen,dat hij zelf voor al die schulden die hij maakt zelf moet opkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, als je het mij vraagt moet hij gewoon ff met de harde hand worden aangepakt. En als die naar zijn schoonouders wilt: adios. Na een tijdje komt ie toch terug.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien helpt dat, als je hem duidelijk maakt dat je verplicht bent om een bijdrage te leveren aan zijn kosten voor levensonderhoud, maar dat hij zelf verantwoordelijk is voor zijn eventuele financiële puinhoop.
Ik draai het hier altijd om (heb drie zoons) als je je houd aan je plichten, kan je over je rechten gaan praten.
Dit telt niet alleen voor kinderen overigens, maar dit terzijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, gast, het leven is hard. En je hebt als moeder natuurlijk de aandrang om dat te verzachten, maar dan leer je hem wel, hoe de werkelijkheid NIET in elkaar steek. Hij zal toch echt moeten leren om zelf de verantwoordelijkheid van zijn leven te dragen.
Dat lukt jou alleen maar, door duidelijk en consequent te zijn. Dat je dat aanvoelt als hardvochtig, is vervelend, maar stop dat toch maar een beetje weg.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Leg hem uit dat ie nog een heel leven voor zich heeft en deze beter met een schone lei kan beginnen dus moet hij begrijpen dat jij er al 18 jaar voor hem bent om hem voor te bereiden op dit leven en als hij denkt dat dit voor hem het moment is om op eigen benen te staan dan moet ie dit ook doen maar niet komen klagen als het niet lukt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja,dit hebben wij hem dus ook zo gezegt,ik denk zelf dat zijn vriendin en haar ouders mee spelen hierin,ik snap alleen niet dat die ouders dit zo ondersteunen terwijl zei zelf een bijna 18jarige verslaafde zoon thuis hebben wonen!! En deze meid is 15,mijn zoon van 18 kan zich ook nog strafbaar maken,stel je voor het gaat uit en zei of ouders klagen hem aan!! pfff mag daar helemaal niet over nadenken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een 18e jarige een relatie met een 15 jarige? Is strafbaar. Mischien kan je daar wat mee doen?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja inderdaad dat heb ik mijn zoon al gezegt dat hij daar zich daar strafbaar om maakt,maar hij zegt dan bv. we doen toch niks!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Anette: je account is opgeheven, dat kan je zien aan de avatar. Er staat nu niets meer bij.
Je hebt dus nu je account van anette71.
Als je kijkt bij jouw vraag, dus bij deze, dan zie je blauwe knopjes met"vraag sluiten", "bewerken" en "verwijderen".
Je kunt onder jouw vraag extra tekst zetten door jouw vraag te bewerken, door op "bewerken" knop te drukken. Dan komt je tekst dus direct onder je vraag te staan.
Ik hoop zo duidelijk te zijn.
Welnee, geen ongemak joh, gewoon mekaar effe helpen ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Is het mogelijk om hun beide thuis op te vangen? Ik denk dat het beste is op moment. Dan jij hebt meer inzicht en grip op deze situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hoe bedoel je @ tommax.!!??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik bedoel dat jij hun in huis laat blijven in plaats dat hun bij haar ouders gaan waar zij negative worden beinvloed, en zeker met haar verslaafde broer. Zo dus jij hebt meer controle en zicht op hun beide. En dan kan je alle profesionele hulp inschkelen om niet alleen jou zoon maar ook zijn vriendin te redden van deze situatie, waar hun beide niet van bewust zijn. Een poging waard, dat hopelijk een positief draai voor toekomst kan hebben .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Negative=negatief
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien is dat wel een goed idee Tommax... Dus doodknuffelen in plaats van afstoten. Nu wil hij graag weg omdat jullie het niet met hem eens zijn. Biedt een alternatief dat aanvaardbaar is voor alle partijen: zij trekt bij hem in. Kans bestaat dat hij dan ook beter te zien krijgt wie zij echt is (onder de vleugels van haar 'spannende' familie vandaan).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah oke,maar zei is 15 en zei wilt niet van huis weg zei vind alles ok thuis. Ik stoot hem ook niet af,ook zijn vriendin niet. Ze zijn altijd welkom en blijven dat ook.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies stippel!
anette, je zou moeten proberen om vertrouwen van je zoon terug te winnen. Laat merken dat jij niks tegen relatie en haar ouders hebt. Je kan bv hun uitnodigen voor etentje en hun confronteren met negatieve gevolgen voor jullie kinderen als zij zo doorgaan door geen verantwoording
nemen voor school en stage. Dit moet uiteraard met liefdevolle toon gezegt worden. Bied alternatief en stap voor stap betrek je zelf meer in hun beslissingen. Haar ouders zullen merken dat jij beter alternatief biedt en zullen meer respect en begrip aan jou tonen. Zo krijg je meer grip op dit hele toestand. Verras de jonge duifjes spontaan met uitje of zo, zij zullen dat zeker waarderen en respecteren en uiteindlijk is de kans groot dat zij jouw advies volgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is al helaas zo,,dat ik ze vakers gevraagd heb op een eis gaan eten uit eten of bioscoopje,,maar nee met ons willen hij dat niet,terwijl de vriendin wel graag mee wilde,ze zijn wel al vakers op uit gegaan met de ouders van mijn vriendin,daar gaat hij wel zo mee,,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
minder je best doen voor hem (niet achter zijn kont aanlopen) en hetgeen wat hij doet niet persoonlijk opvatten. het ligt niet aan jou, maar aan hem!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt alvast allemaal,daar kan ik wel al heel veel mee,tussen mijn zoon en mij is spraak pauze hij wilt gewoon niets zeggen tegen mij en ik ben zelf ook nu veel te stoer ervoor,maar ook zo erg gekraakt van hem met woorden,doet dus heel pijn en daarom zwijg ik nu liever,mijn nog man gaat nu met hem en over hem alles bespreken,ik krijg nu even geen woord meer over mijn lippen zo gekwetst heeft die mij,wat ik dus helemaal niet gewend van hem ben,18 jaar lag niet.. we hadden zo'n goeie band met mekaar 18 jaar lang,en op de ene dag na de andere niks meer,:-( P.S. de gast ben ik anette.

Antwoorden (11)

Je bent tot zijn 21 ste verantwoordelijk voor wonen en eten meer niet. Maak hem duidelijk dat al hij alles zo goed weet dan ook de consequenties moet dragen. Mee helpen in het huishouden en zich gedragen als een volwassenen. Dus niet naar school dan gewoon werken en geld verdienen en mee betalen in het huishouden. Verbieden om bij een ander te wonen kun je hem niet.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jah maar ook voor zijn studie natuurlijk,maar ik zie het niet in om zijn studie verder te betalen terwijl hij de stage plaatsen etc neergooid, Ik heb hem ook gezegt als die echt wilt gaan en alles wilt opgeven ,mag hij gerust gaan,de deur zal altijd open zijn voor hem,maar ik ben bang als hij dus echt bij zijn 15 jarige vriendin gaat wonen en zijn ouders dat er dan een hoop elend komt,schulden etc..
ronron1212
11 jaar geleden
Als hij niet zijn verplichtingen na komt voor zijn studie dan is dat niet meer jou verantwoordelijkheid en dan stop je met betalen dan kan hij dat zelf betalen behalve je bijdrage aan de studiefinanciering.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
als hij stoppe gaat oftewel laks is met zijn studie hoef ik ook verder niet meer voor hem te betalen,najah komt er nog bij neer dat ik zelf geen inkomen heb. Zijn er geen instanties voor zoiets,ik ben er echt een leek in,
ronron1212
11 jaar geleden
Waarvoor instanties (studiefinanciering)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee over dat men problemen heeft met de zoon,en ikzelf kan niet tot hem doordringen met wat voor leven hij nu wilt voeren,kan geeen gesprek voeren etc, hij heeft alleen zijn vriendin in zijn hoofd en de rest boeit hem alles niet.. er moet toch iets zijn,die hem ook de weg leren,ik heb geen invloed nu over hem..
ronron1212
11 jaar geleden
Weinig dat is er niet als hij dat niet wil hij is 18.
Rieneke1
11 jaar geleden
je zou eens met maatschappelijk werk kunnen gaan praten.
ook al wil hij geen gesprek, dan heb je er mogelijk zelf iets aan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het centrum voor jeugd en gezin is er voor ouders van kinderen tot 23!! jaar!
Als een zoon (of dochter), die een jaar of 18 is, iets wil, kan deze de gevolgen nog niet overzien. De hersenen zijn pas volgroeid zo rond je 21ste. Het kan voor je zoon heel verhelderend zijn als je met hem een plan van aanpak gaat maken, zie link. Maak met hem een afspraak om te praten, probeer om daarbij je emoties even los te laten. Je zou heel goed:"Ik wil graag met je praten, komt zondagmiddag 2 uur je uit?" kunnen zeggen. Tijdens dat gesprek luister je alleen naar wat hij graag wil en je stelt (concrete) vragen als: "Hoe ga je rond komen?", "Hoe zie jij je leven over 5 jaar?", "Wat wil je graag van mij?" en "Hoe kan ik je helpen?". Tijdens dat gesprek geef je één keer de verwachtingen aan die je, als ouders, van hem hebt, namelijk dat je wilt dat hij goed terecht komt. Geef ook aan dat je wilt dat hij zelfstandig is, geef aan wat je vind dat hij goed doet. Je moet je zoon laten merken dat je luistert omdat hij je kind is. Stel hem in het middelpunt van je aandacht, je kind op deze leeftijd dwingen of straffen heeft geen zin, maar houden van doet dat wel. Probeer in dat gesprek niet te veel willen bespreken, sleep er geen gespreksonderwerpen bij die afleiden van het gesprek over hoe je zoon zijn leven wil gaan leiden, focus op het plan van aanpak.
Lukt het niet om een gesprek met hem aan te gaan omdat je zoon niet wil praten of omdat de emoties te hoog oplopen, ga dan naar je huisarts en vraag een verwijzing naar een relatietherapeut, die kan dan als een mediator bemiddelen.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het is niet makkelijk om op afstand advies te geven !

denk er aan dat alles wat je verbiedt alleen maar interessanter wordt !

wat soms werkt is omgekeerde psychologie...
iets wat je niet zou willen, de hemel in prijzen...
moeilijk, maar misschien een poging waard.

als je met boze woorden "afscheid" neemt omdat je zoon naar zijn (15 jarige) vriendin vertrekt, ontneem je hem (onbewust) misschien de mogelijkheid om terug te komen.

zeg hem dat hij altijd terug naar huis mag komen, dat je er altijd voor hem zult zijn, maar dat je het nu niet eens bent met hem over deze beslissing in zijn leven.
want dat is het tenslotte, hij is achttien en "volwassen" en neemt zijn eigen beslissingen, laat hem zijn eigen fouten maken en er van leren... heel belangrijk !

misschien ten overvloede : als je alles voorkauwt, dit doen - met dat als resultaat, krijgt iemand niet de kans om zijn eigen leven/ eigen fouten/eigen kansen te leiden/maken/creëren. wat natuurlijk niet wegneemt dat zijn vader of moeder altijd (op tactvolle manier) adviezen mag geven ! :)

sterkte in deze moeilijke tijden !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rieneke1
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankjewel !
Ik begrijp wat je doormaakt en het is nu een kwestie van zeer kort op de bal te spelen voor het té laat is.

Mijn verhaal is erg gelijkend. Mijn zoon was tot zijn 15e een ongelooflijke lieve, hulpvaardige, eerlijke jongen die heel erg z'n best deed op school. Dan leert hij I. kennen en ze krijgen een relatie. Deze relatie wordt door de ouders van I. toegejuigd, want I. was een zeer labiel meisje dat in haar armen kraste en aan de spoorwegberm rondhing, maar sinds ze een relatie had met mijn zoon, was het meisje helemaal opgefleurd. De ouders van I. ontvingen mijn zoon met open armen en het joch kreeg op z'n 15e met Kerstmis van hen een pijama, pantoffels en smaakcondooms(!). Hij mocht daar snoepen en eten zoveel hij wilde, het jonge koppel mocht daar uren in de jacuzzi zitten, kortom geen moeite teveel om mijn kind het zodanig naar z'n zin te maken in de hoop dat hun dochter gelukkig bleef.

Daar blijven overnachten in het weekend heb ik niet lang kunnen blijven weigeren. Ik was een oude zeur want de ouders van I. waren zélf 'vragende partij' en die zeurden tenminste niet aan z'n hoofd over schoolresultaten of het opruimen van z'n kamer.
En toen ging alles heel snel bergaf.

Mijn zoon integreerde alsmaar meer en meer in dat gezin. Hij voelde zich man, hij kreeg praat voor honderd, weigerde nog te praten met me, schoolresultaten gingen bergaf en bleef op de duur dagen en nachten weg zonder dat hij z'n gsm opnam.
Eén keer ben ik hem daar gaan halen (40km verder) maar het voltallige gezin lachte me in mijn gezicht uit toen ik vroeg met wat ze bezig waren.

Ik was radeloos. Als alleenstaande moeder kan je op de duur niet meer op tegen een kerel die een kop groter is dan jezelf, die agressief wordt of op je strepen staat.
Zakgeld hield ik zelfs in, maar dan ging hij daar klagen en dan gaven ze hem dat geld.
Beetje bij beetje verloor ik totale grip op hem.

We zijn nu 5j verder en we hebben geen contact meer. Hij maakt totaal niks van z'n leven en leidt nu een profitariaat leven bij z'n vader. Zijn school is nog altijd niet af en werken wil hij niet.
Kortom, ik voel alsof die ouders van I. 'mijn ei uit het nest hebben gestolen en dat mijn kleine vogeltje té snel is uitgevlogen'.
Ik acht die familie verantwoordelijk voor de breuk die tussen hem en mij is ontstaan.

Probeer het niet zover te laten komen. Vraag/zoek hulp, want een verliefde jongen is kwestbaar en alle pedalen kwijt.
Ik hoop dat het voor jou beter uitdraait dan voor mij. Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Totaaaaaaaale machteloosheid en wanhoop....meid, wat erg!!!!
Jij hebt deze ervaring: wat zou jij vraagstelster dan aanraden te doen? Je schrijft "zeer kort op de bal spelen" maar wat bedoel je daarmee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kenonne wat een drama! Ik vraag me echt af hoe je dit zou kunnen voorkomen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies Stippel, ik dus ook.... de situaties van Madamesam en vraagstelster zijn in beginsel zeer gelijk.... dus aanpakken in het begin lijkt me goed, maar HOE?????
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Wendy, als ik heel eerlijk ben, ben ik toen op een totaal verkeerde manier met die dingen omgegaan. Ik zag dat mijn kind door die andere ouders té vroeg werd geïntroduceerd in een volwassen leven (jacuzzi, smaakcondooms, ook pornofilms waren daar geen taboe...) en dat strookte allesbehalve met mijn gevoel voor pedagogie. Maar ik zag -ondanks mijn frustratie- dat hij wel gelukkig was met dat leven en dàt heeft ervoor gezorgd dat ik mijn/zijn grenzen niet voldoende heb afgebakend.
Voor mij was het op de duur emotioneel makkelijker dat hij daar was, dan dat hij thuis zat te mokken. Als je er alleen voor staat, je werkt voltijds en je bent op de koop toe niet helemaal gezond (had toen net een dubbele borstamputatie ondergaan), dan was het soms een 'verademing' dat hij weg was.
Maar dan groei je totaal uit elkaar. Er was geen communicatie meer (hij boos en ik moe) en als dat zo 2j aansleept, dan vervaagt de band.
Tranen met tuiten heb ik gehuild. Iedereen in m'n omgeving gaf raad, want blijkbaar weten mensen die geen kinderen hebben àltijd wel DE oplossing.
Ik ben toen ook in de fout gegaan door die familie te bekritiseren. Blijkbaar had dat bij hem het t.o.v. effect. Hoe meer 'slecht' ik zei, hoe meer hij dààr wilde zijn.
Ik maakte ook de fout -denk ik- door hém constant te bekritiseren. Ik had hem, ondanks de situatie, moet blijven overtuigen van het feit dat ik zo van hem hield.
Hem eens knuffelen... ik kon dat niet meer; hij zou dat ook niet meer hebben toegestaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zijn vader had zoiets van "ach, hij is jong en jij leert nu de liefde kennen" dus veel steun had ik daar niet aan.
Een verliefde knaap (mét grote seksdrang), daar kan geen moeder tegenop vrees ik, zeker als die knaap in een ander gezin wordt verwelkomd.
Ik ben ervan overtuigd dat die periode mijn zoon heeft gevormd. Hij heeft toen geproefd van een luilekkerleventje waarbij geen enkel verantwoordelijkheidsgevoel aan de dag moest gelegd worden. Die manier van leven zet hij sindsdien verder : seks, liefjes, 'chillen' en zijn eigen zin doen.
Z'n vader zit nu met de handen in het haar want nu staat zijn (nieuwe) gezin op springen, en nu begrijpt hij als geen ander waar ik toen alleen door moest.
Toch ben ik van mening dat een sterke vaderfiguur een cruciale rol zou kunnen hebben gespeeld om een ontspoord kind weer op de juiste rails te krijgen.
De emoties borrelen nu weer stevig op. Ik voel opnieuw de pijn, maar als mijn relaas ook maar een hele kleine fractie meerwaarde kan betekenen voor anderen, dan wil ik dit gesprek zeker en vast blijven voeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Madamesam: ik denk, dat een vaderfiguur ook niet zou hebben geholpen; en eigenlijk zeg je dat zelf al: het huidige gezin van z'n vader staat op springen en pa zit met de handen in het haar.
Ik hoop, dat je het jezelf niet al te kwalijk neemt, liefst uiteraard helemaal niet.
Je schrijft over fouten die je hebt gemaakt... mensen maken fouten, iedereen!!! In de opvoeding van je kind mag je alleen maar hopen, vind ik, dat die fouten zo klein mogelijk zijn. En er waren voor jou zeer zeker "verzachtende" omstandigheden... hoe afschuwelijk die ook waren.
Achteraf kan je alles overzien en zie je ook verbanden, die je niet zag of kon zien toen je er middenin zat.
Wees niet hard voor jezelf, het is al heftig genoeg voor je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Madamesam, wat een ongelooflijk dramatisch verhaal. Pfff ja die mensen hebben het helemaal stuk gemaakt. Ik heb er geen woorden voor.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heftig verhaal +1 :-* knuffel voor jou
Wat je volgens mij kan doen is jouw luister- en observeer-tactiek veranderen en niet mee gaan in zijn machtspelletje.
Want als je daarin meegaat dan geef jij extra voeding aan datgene wat je juist wenst te vermijden.
Tracht eens in jouw eigen verleden te duiken en zoek eens uit of jij je ooit al eens geprovoceerd hebt gevoeld, gewoon maar omdat het jou bijvoorbeeld irriteerde dat anderen jou de les wilden spellen. Als jou dat lukt om je in zo'n situatie in te leven dan kan je meteen ook aanvoelen dat hier tegenin gaan de boel alleen maar ingewikkelder maakt.

Ik zeg niet dat je de boel zomaar de boel moet laten hé. Maar tracht je gewoon in te leven in het huidige standpunt van jouw zoon. Hij is in contact gekomen met een heel andere leefwereld dan degene die hij gewend was en nu gaat hij daarin op als een kind dat vrij gelaten wordt in een grote speelgoed- of snoepwinkel.

Tracht een manier te vinden om je niet langer te ergeren aan zijn gedrag. Hoe meer hij zich vrijelijk (vrij van geestelijke hinder = vrij van kritiek die jij uit angst uit)kan verdiepen in die andere leefwereld des te sneller hij zelf tot de conclusie komt dat het ook daar niet allemaal rozegeur en maneschijn is.
Gun jij hem die extra vrijheid niet dan ziet hij de mankementen van die andere leefwereld ook niet omdat hij teveel energie moet gebruiken om jou als het ware van zich af te schudden. Hij voelt zich momenteel een beetje zoals opgejaagd wild.

Hij moet als het ware een indigestie van die andere leefwereld krijgen en dan grijpt hij vanzelf terug naar zijn 'oude' vertrouwde patroon bij jou.
Leer daarop te vertrouwen want dan ga je héél anders met hem om.

Indien je hem naar zijn gevoel echter dwarsboomt dan gaat hij van jou een indigestie krijgen en dan kan het jaren duren vooraleer hij zin heeft om weer rekening te houden met jou.

Begrijp je wat ik bedoel?
Leer hem vragen te stellen over hetgeen hem boeit ipv kritiek te uiten op hetgeen je niet begrijpt. Op die manier krijg je binnen de kortste keren veel meer gedaan van hem.

Focus je op zijn kwaliteiten en zet jouw angst aan de kant want sommige zaken 'moet' hij nu eenmaal ervaren vooraleer hij écht kan begrijpen wat de voor- en nadelen ervan zijn. Als hij ze nu niet ervaart dan is het enkel een kwestie van uitstel hoor. In bepaalde kwesties is élk woord, hoe goed bedoeld ook, als olie op het vuur.

Vertrouw er op dat alles vlotter verloopt als je begrip toont en zelf terug gaat genieten van het leven.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De hormonen stijgen iedere puber naar het hoofd, eigenlijk is zijn reactie niet zo heel vreemd.

Probeer, als het enigszins mogelijk is, naast hem te staan. Ga niet tegen hem in, want dat vergroot jullie afstand alleen maar. Verder is hij ook verantwoordelijk, en meld dat aan hem dat hij de gevolgen zal moeten dragen van zijn leefwijze (stage niet af etc).

Je zoon probeert ook zijn verantwoordelijkheid af te schuiven op je vanwege die opmerking over betalen tot 23 jaar, maar laat hem weten is dat de verantwoordelijkheid daar is waar hij hoort. Wie zijn billen brandt. Wees vooral liefdevol. Hoe moeilijk ook. Laat zien dat je wijzer bent.

Het is voor mij makkelijk praten... sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jullie hebben als ouders jullie best gedaan om uw kind goed op te voeden tot aan zijn 18e jaar.
Als uw kind meent het beter te hebben bij zijn aanstaande schoonouders, wie zou u dan zijn om zijn ,geluk, in de weg te staan.
Laat hem zijn vleugels uitslaan, laat hem met liefde vrij.
U krijgt hernieuwde energie doordat u zich op werkelijk belangrijke dingen kunt storten.
Alle negatieve energie komt namelijk tussen u en uw partner te staan.
Bespreek het eerst met uw partner dat u hun uw zegen geeft en dat hij wordt uitgeschreven uit de ouderlijke woning.
Dat hij zich er van moet vergewissen dat hij zijn verantwoording moet nemen in de nu ontstane nieuwe situatie. En dat hij nu in de grote boze wereld is beland die vergeven is van prijskaartjes.
Adviseer hem om het meisje niet zwanger te maken, daar het toekomstperspectief nu nog te mager is.
Wens hem veel liefde en succes met zijn schreden op zijn nieuwe pad en maak een afspraak om hem bij u uit te schrijven en op het nieuwe adres in te schrijven.
Wijs hem op zijn verplichtingen als 18 jarige.
De laatste energie van uw beiden moet bestaan uit het helpen verhuizen.
Was u toch van plan om op te ruimen of andere meubelen of spullen te kopen, geef hem dan het oude mee.
Het blijft een win win situatie.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me zooooooooooo goed voorstellen, dat dit antwoord voor vraagstelster een bijna onmogelijke opgave is..... en of dit financieel überhaupt kan weet ik niet.
Maar in mijn ogen is dit inderdaad een win-win situatie... als de zoon dit ècht wil, en de ouders gaan daarin mee, dan is dit denk ik ook het beste.
De kans is ook aanwezig, dat zoonlief opeens ziet, dat de ouders hem daadwerkelijk ECHT loslaten...en dat kán hem ook het inzicht geven "waar ben ik nou helemaal mee bezig"... hem dus terugzetten met beide benen op de grond.
Ik vind het antwoord een grote + waard!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt W, De energie die men gaat aanwenden als ouder om een meerderjarig stuurs kind naar de hand proberen te zetten is een welhaast onmogelijke taak.
Dat sloopt een mens en dat heeft ook zijn weerslag op de rest van het gezin of het functioneren tussen beide partners. Men is zijn/haar kind niet kwijt, het is niet van de wereld af.
Het wordt overspoeld met begrip en liefde en moet het maar een plaats zien te geven.
En die mensen hun hart en huis staan altijd voor ze open.
Ook als het tussen hun zoon en zijn vriendin goed blijft gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon is bijna 18 en het gaat all over prima, maar ik moet er echt niet aan denken in de situatie van vraagsteller te staan.
Ik hoop in die situatie zo verstandig te kunnen zijn als jij hier schetst en wens vraagsteler de moed, kracht en wijsheid om dit op te brengen!
Niet veel en hopen dat je zoon tot een goed inzicht komt en misschien wel de relatie tot een eind komt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste op dit moment zou zijn als je het spel meespeelt. Dat je geen probleem vind dat hij verliefd is op dat meisje, en je bent blij voor hem. Als mogelijk, probeer hun met open armen te ontvangen. Je moet er aan denken dat zij verliefd zijn, en zij willen bij elkaar zijn. Zo kan je meer grip hebben op deze situatie. Ondertussen kan je met haar ouders proberen het juiste oplossing te vinden! Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ben ik de enige die denkt/ weet dat een 15 jarige minderjarig is volgens de wet. En je zoon 18, dus niet meer minderjarig is. Dus ma.w. hij begeeft zich nu zelfs op illegaal terrein. Als ik het goed begrijp hebben ze ook seks met elkaar ( smaakcondooms.)

Je kunt hem adviseren om daarmee te stoppen. Maar als je geen communicatie meer hebt met elkaar, dan is dat zeer moeilijk. Kijk of je iemand van de familie als bemiddelaar kunt gebruiken om tot hem door te dringen.

In alle gevallen moet je zo iemand niets verbieden want dat werkt alleen maar tegendraads.

Als je er echt niet uitkomt zijn er mogelijkheden tot gezinspsychologen o.i.d. je huisarts kan je hier advies over geven.
Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ enjenj Nou ik weet niet of mijn zoon sex met die meid heeft,zei zeggen van niet,cq met die smaak condooms is niet het verhaal van mijn zoon. De vriendin heeft hem heel goed onder de hand,zo sms ze gewoon niet terug en hij draait hier bijna door van zorgen,terwijl ze na bv een uur wel gewoon weer smsen doet,en alles is weer zoals voorheen. Ze is 2 dagen in parijs geweest,ik heb geen last van mijn zoon gehad nadat ze weer terug is beginnen de problemen weer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah sorry, Dan had ik het verkeerd gelezen van de smaak condooms. Maar heb je wel eens de kans gekregen om met haar en/ of haar ouders te praten? Vraag hoe zij de relatie zien bijvoorbeeld. Dat een jongen gek wordt van een meisje is niet vreemd. ( hij is ook natuurlijk in een groei proces) Als ze inderdaad geen seks hebben dan zou ik me niet te druk maken om haar maar eerder om je zoon die zich zo kan laten beiinvloeden door een meisje. En heel voorzichtig toch ernaar toe te werken dat als hij haar wil houden dat hij beter wel aan zn toekomst kan gaan werken, als hij haar straks door financiele tekortkoming niet gelukkig kan maken... Maar probeer hierin een friend te zijn. Geen enemy...
ach, hij vind zichzelf dus enorm volwassen.

geen zakgeld, kleedgeld geven, geen opleiding betalen, geen was meer doen voor m, en als ie mee wil eten kan ie het even melden als ie helpt de tafel te dekken.

als ie wil gaan.... doei doei! dit hou je toch niet tegen.
wel de sleutel inleveren (het is geen hotel tenslotte) en als hij op visite wil komen dan kan ie ff bellen of het wel schikt.

HIJ wil afstandelijk doen? prima, maar moeders hoeven niet altijd ja en amen te zeggen en zich maar te schikken naar de grillen van een zoon die het in zijn bol is geslagen.

creer maar eens wat afstand zodat zoonlief op zijn gemak broodnodige levenservaring op kan doen.
behalve de kleding ook een pak condooms meegeven overigens.

praat ook met de moeder van het meisje. geef duidelijk aan dat jij geen kostgeld gaat betalen voor iemand die te lui is om te werken maar wel zelfstandig wil zijn.
voor haar is het wellcht dan ook niet meer zo aantrekkelijk, en zo ja: haar zorg.

kaart ook aan dat niet meer thuis wonen inhoud dat hij bij jou uitgeschreven gaat worden. (deurwaarders... hij dreigt notabene dat jullie voor hem betalen moeten)

bespreek dit ook met hem, het zijn dingen die gewoon horen bij dit soort ''volwassen'' stappen. (het is dus geen strafmaatregel)

en natuurlijk staat de deur altijd open, maar er is niets mis met het idee dat zoonlief eerst even aan moet bellen zodat het 'hotel idee' en luilekkerland even naar de achtergrond verdwijnt.

heel moeilijk om hem los te laten, maar door op zijn snavel te gaan leert hij. en ook dat hoort erbij!