Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is het verband tussen keelamandelen en doofheid?

Mijn moeder vertelde altijd dat ik als jong kind doof was tot mijn keelamandelen geknipt waren, op mijn tweede, en dat ik daarna kon horen. Ik twijfel aan dit verhaal, maar kan het niet meer bij haar navragen. Op internet vind ik niet snel een antwoord.
Weet iemand iets van dit onderwerp?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Kinderen
4.4K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Echt doof niet. Maar van ontstoken keelamandelen kunnen kinderen wel chronisch verkouden zijn, en een kind dat chronisch verkouden is, heeft ook heel vaak de oren dicht zitten, (keel, neus en oren staan met elkaar in verbinding door de buis van Eustachius)
Het kan dus heel goed zijn dat nadat je amandelen eruit waren, het orenprobkeem ook opgelost was.
Een kind dat altijd de oren heeft dichtzitten en dus niet goed hoort, zal ook een vertraagde spraak-taalontwikkeling doormaken, het gebeurt regelmatig dat wanneer dat probleem opgelost is, ook de spraakontwikkeling en de taalontwikkeling een enorme vlucht nemen. Ik vermoed dat er zoiets aan de hand is geweest.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Ik had inderdaad als kind ook altijd een verstopte neus, dus ik zal zeker deze problemen hebben gehad.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding