is het een duidelijke boodschap als je tegen iemand zegt "kom maar eens terug als je me serieus kan nemen"? of ben je dan egoïstisch?

ik heb net na een woordwisseling mn (ex?)vriend naar huis gestuurd na het zoveelste dovemansgesprek. Ik ben zeker bereid zijn visie te respecteren, maar wil gewoon es een open gesprek als er heibel is geweest.Maar zoals altijd na een ruzie stelde hij vorige week weer de hele relatie in vraag, zei dat de vijf jaar dat we samen zijn niks betekenen enz...
hij was vandaag heel ijzig, heeft wel veel geholpen maar zat nog vol wrok. toen ik dat ter sprake wilde brengen zei hij weer dat mijn standpunt verkeerd was. Terwijl ik het nog niet eens had kunnen uiten en zelfs helemaal niet zo zwaar tilde aan hetgeen er gebeurd was. Hij praatte me vorige week echt een ruzie aan, en voor ik het wist zat ik erin. En werd nog eens volledig de grond in geboord ; jaloers, dom, achter op mijn leeftijd enz.... Het raakt me helemaal niet meer maar het is zo jammer en vermoeiend ook.
We praten nooit iets uit. En vanavond in het gesprek zei hij plots "ik wil slapen, slaap ik hier of thuis?". Ik heb eerst gezegd dat hij dat zelf moest kiezen, dat ik hem niet naar huis stuur. Hij bleef en bleef dan zitten tot ik zei "wel, als je echt niet bereid bent om me serieus te nemen kan je misschien beter naar huis gaan slapen. en bel me eens als je denkt dat het je wel zal lukken". Toen ging hij door en riep nog van beneden "dag he" en ik riep "dag (voornaam)".Het is de eerste keer dat ik niet achter hem aanhol. maar nu vraag ik me af of ik toch niet te egocentrisch heb gehandeld....

liveisgreat
11 jaar geleden
4.4K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2 Vraagjes:
- zie jij jezelf levenslang in deze relatie blijven en gelukkig zijn?
- Is het egoïstisch om voor jezelf op te komen?
liveisgreat
11 jaar geleden
oeps wendyH, nee, het is niet egoïstisch om voor mezelf op te komen, alleen weet ik niet of ik het nu gedaan heb.
Ik bedoel : voor mezelf opgekomen.
Dat klinkt misschien raar maar dat is zo wel.
Ik was gewoon iets heel erg beu en wil serieus genomen worden.
Maar ik wil hem ook serieus nemen, en misschien denk hij van niet. Ik weet het niet...
Levenslang in de relatie blijven en gelukkig zijn : hij heeft ook heel veel leuke kanten maar ik kan niet gelukkig zijn als mijn gevoelens en zienswijzen niet serieus genomen worden. Ik bedoel hiermee niet mijn emoties, maar gewoon dat je evenwaardig hebt als partner. en als ik dat niet kan zijn, nee, dan ben ik niet gelukkig.
Dat heb ik gisteren ook tegen hem gezegd (bedenk me achteraf dat ik heel veel heb gezegd gisteren, ook al luisterde hij niet echt) : ik ben destijds niet van mijn ouders weggelopen omdat ik nooit serieus gepakt werd om dat dertig jaar later in een relatie te zitten waar ik weer de hele tijd word uitgescholden gewoon omdat ik iets vind of voel. En hem nog eens gezegd dat dat niet betekent dat hij me altijd gelijk moet geven maar gewoon even luisteren en respect hebben. Maar dat dringt er dus niet in, net als bij mijn ouders destijds. Dus gelukkig in deze situatie : niet echt..
En ik vermoed nu meer en meer dat als er al een kans is op geluk die er alleen kan zijn als ik met respect voor hem natuurlijk, integer blijf aan mezelf... Maar het is niet makkelijk ik sta momenteel duizend angsten uit, voel me schuldig enz enz enz.
Enfin, een goede leerschool I guess...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Confronterende vragen van me hè? Ik weet het... maar soms is het gewoon heel goed om geconfronteerd te worden met... ja, met wat... met jezelf denk ik.
Als ik je bovenstaande tekst lees, dan denk ik dat je bent opgekomen voor jezelf! Je bent hem voor het eerst niet achterna gerend.... je wilt als mens serieus genomen worden: je accepteert niet, dat hij je behandeld zoals je ouders dat deden.
Dit soort terugkomende situaties in mijn leven zie ik als een leerschool: en het is me opgevallen, dat die momenten er vaak zijn ;-)
Je ervaart hem als niet luisterend en niet respectvol naar jou toe: is het egoïstisch om dat niet te aanvaarden voor jezelf, om je grenzen aan te geven? Ik denk, dat dit opkomen voor jezelf is en dat dit okee is. De consequentie is, dat je zeer angstig bent en je schuldig voelt. Dat is voor jou het gevolg.... en dat is OOK een leermoment. Want waarom ben je precies bang? Wat is het allerergste wat je kan overkomen op dit moment en is dat het einde van de wereld? En schuldig: schuldig t.o.v. wie/waarvan? En is dat terecht??????
Ik bedoel hier niet mee, dat je ze allemaal op GV moet beantwoorden hoor LOL.
Maar voor jezelf lijken het me belangrijke vragen....ze zijn het voor mij wel altijd.
liveisgreat
11 jaar geleden
bang ja, natuurlijk, dat is heel fundamenteel.
plus had hij ook dingen bijgeleerd, hij probeerde ook rekening te houden met me. bv. me bij mijn voornaam noemen ipv mijn achternaam omdat ik dat leuker vind. Hij deed echt zijn best denk ik, maar het was meer van "ik zal dat doen omdat ze het vraagt" ipv uit intrinsieke overwegingen (dus "ik zie in dat dat niet leuk moet zijn voor haar"). Bv. over die kwestie met zijn moeder zei hij "wel, omdat je er zo een punt van maakt ga ik pas zondagavond naar mijn moeder ipv al 's middags". Maar dat was zo zonder liefde, en weer met een verwijt. niet van "ik kan me voorstellen dat het niet leuk is dat ik dat met jou niet besproken heb, dus ik ga dat nu even doen, en dan zoeken we een manier hoe we ermee kunnen omgaan zodat het voor iedereen okee is". Ik zie dat misschien anders dan hij. Ik vind dat een relatie op de eerst plaats komt (behalve met kleine kinderen en zo natuurlijk), en dat de rest hier op wordt afgestemd. En daarmee bedoel ik ook niet hobby's en zo, je moet je vrijheid hebben in een relatie. Maar afspraken met familie maak je best in overleg met je partner vind ik toch. Anders bengelt die er maar wat bij.
Dat bedoel ik dus, maar dan ga ik weer denken dat ik te veeleisend ben, want al bij al is het ook wel een schat. Alleen heeft hij bepaalde vaardigheden echt niet meegekregen, hij is zo een rudimentair "oog om oog tand om tand" en "eigen bloed eerst" type zonder een spiertje zelfinzicht.
En dat maakt het soms lastig. Als hij goed voor me is, beschouwt hij dat bijna als een gunst en maakt me dat schatplichtig tov hem. En aan de andere kant bouwden we niks op want wat ik voor hem deed vergat hij onmiddellijk weer...
Tja, je zet me wel aan het denken WendyH, ik ga hier geen lang epistel schrijven maar het is moeilijk voor me nu, ik mis hem eerlijk gezegd ook en zie nu ineens alleen de goede dingen. Typisch zeker?
Kristal
11 jaar geleden
Ik lees jullie mooie gesprek Wen en Liveisgreat, fijn om te lezen met hoeveel begrip, respect en openheid dat gaat. En lieve Liveisgreat, hoe serieus neem jij jezélf?
Alleen als jij jezelf serieus neemt in je behoeftes zal een ander je serieus nemen, als jij jezelf respecteert in je gevoelens zal een ander dat doen. En die stap heb je nu gezet, je bent hem niet achterna gehold. Ga hem nu ook niet als eerste bellen, en sorry zeggen. Je bent het waard dat hij moeite doet voor je, niet omdat hij zich zuchtend opoffert voor je maar omdat hij je liefheeft. Als je kan, stop er dan nu mee om je te laten manipuleren uit angst alleen te blijven.
Als je dat nu (nog) niet kan, wees dan in ieder geval trots op jezelf dat je geoéfend hebt met om jezelf serieus te nemen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Life: Heel goed!!! Denk, ga verstandelijk hiermee aan de gang. Misschien is een fijn/niet fijn lijstje maken voor jezelf over hem goed voor je. Alleen voor jezelf. Dat is moeilijk denk ik, want je wordt geconfronteerd met dingen die je niet wilt zien en niet wilt voelen. Als je na 5 jaar niets met elkaar hebt opgebouwd, dan is datgewoon harstikke hard en doet pijn!!!!!! Maar soms is de realiteit hard, pijnlijk en verdrietig....
En natuuuuurlijk heeft hij hele mooie, fijne en goeie kanten, anders zou je toch niet op hem zijn gevallen en het er nu zo moeilijk mee hebben meis?
Misschien kom je voor jezelf uiteindelijk tot de conclusie, dat die eigenschappen, die je in hem aantrekken, de doorslag geven. Ga dat gewoon eerlijk voor jezelf na is mijn advies. Mooi wat je schrijft Kristal; ik kan daar alleen maar volkomen achter staan!
liveisgreat
11 jaar geleden
het is gewoon : als ik hem zie, smelt mijn hart. nog altijd. Maar het is niet veilig. Mn hart wordt zo vaak dichtgeklopt. Ik laat dat minder gebeuren omdat ik constant op mijn hoede ben en mijn hart niet helemaal meer open stel. Maar dat is ook niet leuk he, op die manier een relatie hebben.
Idd iets doen omdat hij me liefheeft, het zal wel zo zijn hoor, maar misschien wil hij gewoon uitstralen "ik lig niet onder je pantoffel" en doet daardoor alsof hij zich opoffert?
Dat is natuurlijk omdat hij ook kwetsuren heeft opgelopen, hij is geen slechte mens idd.
Ik weet niet wat de doorslag geeft hoor WendyH. Ik heb ook niet het gevoel dat ik hierin wil beslissen op dit moment. Het komt erop neer dat het hele "fijn" lijstje gewoon verandert in gruwel als hij boos is, en dat dit dan nog zo lang duurt omdat hij zo lang kan mokken. Hij weet gewoon dat hij me pijn doet met liefde achter te houden, hij vindt ook dat hij het recht heeft me te straffen want ik ben toch degene die "verkeerd" doet.
Er zit dan zoveel woede in hem dat hij gewoon tabula rasa doet en hij zal denk ik nooit of te nimmer "plooien" (zo ziet hij dat). Ik doe veel moeite om niet als eerste te bellen maar dan komt ook weer het schrikbeeld "stel dat hij nooit meer belt" (wat ben ik dan waard geweest?) of "stel dat hij het nu gewoon uitmaakt" (zelfde vraag).
Ik had al de hele tijd het gevoel dat ik voor hem niet de "ware " ben al kan dat ook komen omdat hij zichzelf terughoudt om nog een zwaar engagement aan te gaan na al die teleurstellingen (want zelf was hij natuurlijk altijd de goedheid zelve :-)).
We shall see. Gelukkig nog een goed gevuld programma deze namiddag en dan een drukke werkweek dus veel afleiding....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft ook niet nu te beslissen
Heel veel sterkte, wijsheid, moed en Liefde met een hoofdletter!
Kristal
11 jaar geleden
Ik sluit me helemaal bij Wendy aan.

Het beste antwoord

Egocentrisch? Als je eindelijk jezelf serieus neemt in je eigen behoeftes? Als je dat egocentrisch noemt oké, ja dan was je egocentrisch maar kan ik hier alleen maar voor je applaudisseren (ik doe het hier en nu.....zo ;-)).

Ik volg je nu al een poosje op GV Liveisgreat en je komt me over als een inlevende en vaak wijze vrouw. Daardoor ben je ook geneigd veel meer te geven dan te ontvangen. Het is niet dat je vriend een slecht mens is, helemaal niet, het is dat hij gewoon niet aan jouw behoeftes kan voldoen die jij in wezen nodig hebt in een relatie. Je hebt al eerder over hem verteld, hij "mist" inlevingsvermogen, daar kan hij niets aan doen.
Ik vermoed dat het tijd wordt jezelf serieus de vraag te stellen: wil ik absoluut met deze man verder als geliefde, ook al kan hij me niet datgene geven wat ik nodig heb? Ga ervan uit dat hij niet veranderd, hou je zoveel van hem dat je evengoed bij hem wil blijven? Dat zijn vragen die jij jezelf zou kunnen stellen, op dit moment laat jij het nog van hem afhangen.
En dat weet je ook allemaal wel, als ik deze vraag gesteld zou hebben zou jij ongeveer net zo'n antwoord gegeven hebben.
Dat jij van hem houdt (gehouden hebt) is duidelijk, houdt hij ook echt van jou? Kan hij je vervullen met de warmte van zijn liefde voor je? Zo af en toe in ieder geval?
Of blijf je bij hem omdat je niet alleen wilt zijn.

Alleen jij weet de antwoorden meis.
En nee, (ook al zijn wij opgevoed dat de ánder belangrijker is dan jijzelf), het is niet egocentrisch in negatieve zin om aan jezelf te denken. Want jij bent de enige, op deze aarde met miljarden mensen, die verantwoordellijk is voor haar eigen leven, die verplicht is om aan haarzelf te denken, die goed voor haarzelf kan zijn.
Als jij het niet doet, wie dan wel?
Kristal
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zeer waardevolle en liefdevolle boodschap! +
liveisgreat
11 jaar geleden
juist ja.... dat inlevingsvermogen. Ik zou daarmee nog kunnen leven mocht hij het tenminste toegeven. Maar dat is een contradictie natuurlijk. En bij zijn moeder en kinderen heeft hij wil inlevingsvermogen. Het is alleen tov mij dat het schort. Zo iets van "met vrouwen moet je oppassen" en "eigen bloed eerst" speelt ook een rol.
Ik zou heel veel door de vingers zien mocht hij me niet telkens verrot schelden, het uitmaken, me perverteren in mijn wijsheid (die ik m.i.; inderdaad wel heb...) en ander gedrag waarmee hij de boel om zeep helpt..
Natuurlijk is een conflict altijd iets dat aan twee zijden gebeurt, maar onze conflicten duren zo lang omdat ik blijf proberen hem dingen duidelijk te maken en hij blijft ontwijken om te luisteren wat ik zeg. En steeds blijft herhalen dat ik eerst eens hem moet respecteren, naar hem luisteren en dus al de rest. Het zijn urenlange dovemansgesprekken zelfs over futiliteiten die op twee minuten uitgepraat zijn. Bv. "ik vind het leuker als je naast me loopt in een museum" "ik loop liever alleen eigenlijk, weet je wat... we doen elke de helft . ik loop een stukje met je mee, nadien doe ik de rest alleen en dan drinken we gezellig warme chocolade en vertellen wat we gezien hebben". ipv "Jij moet nu ook wel altijd aan me plakken, wat denk jij wel, dat ik je schoothond ben, dat ik altijd naar je pijpen moet dansen, weet je wat, ik rot op en kijk jij lekker alleen naar die stomme prenten hier etc etc etc.
Okee, ik ben wat mee romantisch ingesteld, hou ervan eens een compliment te krijgen, samen ervaringen te delen als we bv. een museum bezoeken. Hij is afstandelijker, gaat meer op in de omgeving (ziet ook ontzettend veel) geeft nooit complimenten alleen kritiek "voor mijn goed". Maar daarover hoef je toch geen ruzie te maken, dat kan toch gewoon gezegd worden en dan es kijken hoe je ermee omgaat? Het lijkt wel alsof hij interpreteert dat ik hem uitscheldt gewoon omdat ik iets anders wil dan wat hij doet en dat zeg (bv. ik zou graag wat dichter bij jou lopen in een museum). Ik denk dat hij denkt dat hij dat dan moet doen, hij ziet dat niet als een mededeling maar als een bevel. En ik zie dat hij bv. zijn moeders bevelen zwijgend opvolgt, ik denk dat hij gewoon niet nog onder een pantoffel wil liggen. Maar dat is zeker en zeker mijn bedoeling niet...!!!!
Kristal
11 jaar geleden
Lieve help Liveisgreat... Jij probeert hem te veranderen... Ik stel maar 1 vraag:
wil je met deze man oud worden, voor hem zorgen, gewoon zoals hij is?
Kristal
11 jaar geleden
Dank je wel Wen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een zeer relevante vraag denk ik.
YW Kristal!

Andere antwoorden (7)

Waarom zou het egoistisch zijn om achter iemand aan te rennen? Ik vind het meer een beetje dom. Jij zegt toch dat die dan maar moet gaan. En als je telkens zulke drama's met elkaar maakt.. Kun je jezelf misschien af vragen of dat de relatie wel waard is? Of dat je beter af bent alleen. Geen idee waar jullie ruzie over maken, daar kan ik niet over oordelen. Maar kan je wel zeggen.. Waar er twee zijn hebben twee schuld. Dus gun jezelf even de tijd dat die weg is. Er goed over na te denken wat er nou precies aan de hand is. Ook kwa jou zelf. En of deze ruzies het allemaal wel waard zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ruzie maak je niet in je eentje :) je kan misschien wel denken dat je 100% gelijk hebt in de ruzie. Maar er zitten altijd twee kanten aan een verhaal. Dus vandaar waar twee zijn hebben twee schuld! ;-)
Dit is een veel voorkomende situatie die je (naar mijn mening) zeer goed hebt aangepakt en alles behalve egoïstisch opgelost hebt.

Natuurlijk ken ik jullie totale situatie niet, maar ik kan me goed verplaatsen in de situatie zoals je hem schrijft.

Na een 5 jarige relatie weet iemand precies wat hij van de ander kan verwachten. (met welke woorden hij iemand "de mond snoert" oid, met welke vragen je een bepaald antwoord los kan trekken, hoe de andere reageert in bepaalde situaties, enz enz.) Vooral dit laatste zal bij hem een rol hebben gespeeld, met de gedachte; och, ze komt me toch wel weer op hangende pootjes achterna. Dit ging dus voor hem iets anders dan gepland.

Wat jij nu precies gedaan hebt, is DE manier om zo'n mensen goed aan het denken te zetten. Je hebt hem laten merken dat je het meent en genoeg hebt van jullie woordenwisselingen die op niets uitlopen. Hij weet nu niet meer goed wat hij van je kan verwachten en zal meer vanuit zijn hart moeten gaan spreken dan vanuit zijn "strategie". Als je niet gedaan had wat je deed, had je deze zelfde situatie nog meer kunnen verwachten. Je hebt laten zien waar je grens ligt en hij zal hierdoor (als je dit blijft doen, en dus niet de volgende keer weer achter hem aan hold) zeker meer respect voor je krijgen en je acties beter kunnen accepteren.

Een soort van; wie niet horen wil, moet maar voelen. Je hebt zeer slim gehandeld en bent dus niet, absoluut niet egoïstisch geweest.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima reactie, +
liveisgreat
11 jaar geleden
dat is inderdaad zo, en dat wilde ik ook niet meer. ik ben echt niet zo een zeurmens dat alles die psychologisch wil uitgraven, het enige wat ik vraag is dat mijn standpunt even waardig wordt benaderd dan het zijne. Bv. hij wil in een museum apart lopen, ik wil graag samen de dingen bekijken, dan hoef je elkaar toch niet verrot te schelden? Je bent dat gewoon verschillend en dan zoek je een oplossing, of geen oplossing maar je aanvaardt dat de andere anders is.
Kristal
11 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook je reactie hieronder even gelezen en merk idd dat je geen zeurmens bent. Integendeel, je bent in mijn ogen oprecht, reëel, zeer normaal, menselijk en gezond bezig in deze situatie. Overigens vind ik je zeer tolerant. Eigenlijk een tikje te tolerant, maar goed, je wit ten slotte niet "zomaar" dat je relatie eindigt en vecht hier dus voor. Dat schelden (waar je je nu bijna niets meer van aantrekt) is bot, doet soms pijn en kan vernederend zijn. Ik ben van mening dat je (ex) vriend dit hoogstwaarschijnlijk niet meent/zo bedoeld, maar zijn gevoelens niet of moeilijk kan uiten, wat ik vaker zie bij mannen. Dit is natuurlijk geen vrijbrief om iemand als een hond te mogen behandelen, maar misschien kun je het nu beter plaatsen. Ik ga je niets adviseren omdat ik de hele situatie niet ken, maar wil je wel nog graag meegeven hoe ik in jou geval zou handelen en hoe ik tegen je situatie aankijk. Als ik in jou schoenen stond, zou ik me geen minuut langer laten uitblaffen. Niet door je vriend en niet door een ander. Ik zou grenzen trekken van wat wel en niet kan, en daar sancties tegenover stellen, (bijvoorbeeld, niet meer blijven slapen of op bepaalde dagen een bezoekje doorstrepen) of iig "mijn poot stijf houden" over mijn grenzen. Eventuele komende serieuze gesprekken, waarbij naar mijn mening geen of onvoldoende begrip word getoont en het dus niet van 2 kanten komt, zou ik oplossen zoals jij dit hebt gedaan (maar dan direct wegsturen) Wel met de boodschap dat als hij denkt wel serieus te kunnen praten, hij van harte welkom is. Gaat het na een paar maanden nog steeds niet zoals ik zou wensen en er is geen compromis, heeft hij pech en kies ik tomaten voor mijn euro's. (hoe moeilijk dit ook voor mezelf zou zijn, ik weet dat het dan op dat moment de beste keuze is) Ten slotte wil ik je graag nog even meegeven dat je jezelf niets moet verwijten. Ik ben er 100% zeker van dat je zeer normaal en menselijk handeld in deze lastige situatie. Heel veel sterkte en geluk gewenst.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor alle plusjes trouwens :)
Duidelijke boodschappen die in het vuur van de strijd worden geuit komen niet voort uit egoïsme, maar uit zelfbehoud en, speciaal in dit geval, uit het verlangen om de relatie te redden. Ik denk dat je een vrouw bent, en vrouwen hebben nogal de neiging alles te willen bespreken, ook achteraf. Mannen zijn meer van: we hebben ruzie gehad, maar nu is het weer klaar en we gaan gewoon lekker door, hup, geen probleem!

Vrouwen willen altijd alles uitpraten. Prima, niks mis mee, ik ben zelf een vrouw en weet hoe die dingen gaan.

In een relatie is het niet egoïstisch om het gesprek aan te willen gaan en tegelijkertijd klaar zijn met je (gespreks)partner die niet luistert, die niet openstaat voor een rustig gesprek van mens tot mens. Het lukt niet, dat heet gewoon een relatieconflict. Niets menselijks is jou vreemd!

Ik weet niet wat er speelt in jullie relatie en daar meng ik me ook niet in, maar neem allebei even een time out. Laat het bezinken. Dit conflict mag niet zwaarder wegen dan jullie liefde. Als dit soort dingen zich gaan herhalen, als het wel steeds zwaarder wordt, dan is het tijd om er een punt achter te zetten, maar ik hoop dat het zo ver niet komt.

Van egocentrisme is geen sprake. Je kunt je afvragen wie hier de egocentrist is. Een man die jou dom, jaloers en achterlijk noemt, tja, daar zou ik toch even over nadenken...wil ik met zo iemand wel verder?

Kies voor je eigen geluk. Dat heeft niets met ego te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heel goed verwoord, +
liveisgreat
11 jaar geleden
ik wil echt niet alles uitpraten hoor, ik weet dat mannen daar de rietepetiet van krijgen en dat het ook niks helpt dan. wat ik wel wil is dat hij mijn standpunt serieus neemt, en niet persee wil "winnen" in een conflict maar beide zijden kan bekijken.
Bij de minste ruzie is hij dagen (of weken) uit zijn hum omdat hij mij altijd de volledige "schuld" geeft. En dat bedoel ik met uitpraten. Het is zelden iemands "schuld" als er een conflict is. Je hoeft m.i. zelfs geen conflict te hebben als je open en eerlijk communiceert.
Nu ging het deze keer over een hele rare ruzie. Hij weet dat ik over een bepaald iets (één vex vriendin) heel gevoelig ben als hij erover praat. Dat heeft zijn geschiedenis. Dus hij doet dat niet meer maar pikt er kleine dingen uit zodat hij er toch over kan praten zonder dat het opvalt. Nu had ik me voorgenomen hierop niet meer te reageren, wat ik ook gedaan heb (dat was vorige week). Hij begon nadien letterlijk ruzie te maken over iets anders en dan zei hij dat dit allemaal kwam omdat ik weer zo een lang gezicht had getrokken toen hij over dat thema praatte. Terwijl hij er helemaal geen bedoelingen mee had enz enz enz. Het leek wel alsof hij wilde dat we erover ruzie hadden. En dat is het scenario : uitmaken, me uitschelden, alles was ik voel perverteren enz enz...
En gisteren was hij daarvoor dus nog steeds uit zijn hum. hij heeft nochtans heel wat voor me gedaan maar de sfeer was vrij ijzig.
De rest staat in mijn vraag. Het is dus niet zo van "we hebben ruzie gehad" bij hem, wel "zij heeft iets misgedaan, ik kan er helemaal niks aan doen, dus zij moet het goed maken en ik mag haar lekker liefde ontzeggen tot ik me voldoende gewroken heb".
"Ruzie gehad" is dus idem van "zij heeft iets misdaan".
Van daar is het volgens hem ook niet nodig dat er iets wordt uitgepraat. Ik moet gewoon mn bek houden, dan gebeurt er zoiets niet. enz enz enz?
Ik vrees dus als hij nu niet eens begint te denken 'aha, misschien moet ik ook eens luisteren naar haar versie " (wat niet wil zeggen dat hij me gelijk moet geven natuurlijk...), dat hij zich nu aan het wentelen is in zijn slachtofferrol.
Maar bon, hoe dan ook, ik was het gewoon zo vreselijk beu om uitgescholden en niet serieus genomen te worden.
Ik weet ook wel dat dat komt omdat ik in het begin van de relatie te weinig op mn strepen stond, dus niet helemaal zijn schuld.
Maar nadien kwamen dan toch de schuldgevoelens bij me naar boven.
liveisgreat
11 jaar geleden
vex vriendin = ex vriendin natuurlijk
Kristal
11 jaar geleden
+1 Lavender. Goh, Liveisgreat, lees nog eens na wat je hier schrijft en doe alsof het over een ander gaat. Weet je wat, neem afstand en doe even alsof ik het geschreven heb. Hoe zou je mij dan antwoord geven?
ik wist zeker dat ik een antwoord heb gegeven maar die zie ik nu niet staan. egocentrisch en egoïstisch zijn twee losstaande dingen maar als je al zo ver bent dat het je niet meer raakt als je geliefde zo tegen je praat denk ik dat je er goed aan gedaan hebt. even wat ruimte. geniet daar van en laat het even zo. aan de hand van je vorige vragen vind ik dat heel goed van jezelf. wees trots en je bent volwassen genoeg, dat blijkt hieruit!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dan ben je m.i. niet (negatief gesteld) egoïstisch. Je stelt je grens, je komt op voor jezelf: dat is goed zijn voor jezelf.

"Er zijn twee soorten egoïsme.
Egoïsme in morele zin Dit is egoïsme waarbij een persoon meer aan zijn eigen bevrediging denkt dan aan de bevrediging van anderen. Dit wordt algemeen als een negatieve eigenschap beschouwd.
Egoïsme in andere zin Dit is het zorgen voor het eigen welzijn. Dit soort egoïsme heeft over het algemeen geen negatieve connotatie, omdat het een vanzelfsprekende zaak is dat organismen op hun eigen welzijn letten."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ego%C3%AFsme

Ik vind dus, dat jouw handelen valt onder de 2e soort.
Jij bent jij en als je partner je daarin niet kan respecteren, je afkeurt, je uitscheldt etcetc., dan gaat hij duidelijk over jouw grenzen heen. Je zou dát juist egocentrisme kunnen noemen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hij scheldt me vooral uit als hij boos is, kent dan geen grenzen wil me gewoon pijn doen. Mannetjesdier : wil winnen ten koste van de andere. In een relatie is dat nefast; daar moet je leren dat ook de relatie belangrijk is ipv je eigen gelijk halen en de andere in het zand laten bijten...
Kristal
11 jaar geleden
Juist, egocentrisch hoeft helemaal niet negatief te zijn. Dat hebben we misschien zo geleerd (ik wel tenminste) maar egocentrisch zijn kan juist ook betekenen dat je jezelf eindelijk serieus neemt...
+1 Wen Als Liveisgreat wil dat hij haar serieus neemt heeft ze een goede stap gedaan door eindelijk zichzelf serieus te nemen, bravo :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@lifeisgreat: Mannetjesdier of niet (vrouwtjes doen dat trouwens ook hoor!!!)..... het klopt niet!!! Als je onvoorwaardelijk van iemand houdt, dan komt dat niet eens in je hoofd op.... en ik snap heel goed, dat het ontzettend moeilijk voor je is!!! Dank Kristal!
Een bravo ook van mij voor je, ook als je life op dit moment niet zo great voelt, lifeisgreat :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ wendy, mijn antwoord is per ongeluk door vs gewist/ verwijderd, maar ik vind me in het jouwe ! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel!
liveisgreat
11 jaar geleden
ik ben nu dus alleen maar bang dat de relatie kapot is door wat ik gedaan heb. ik weet dat dat stom is, maar zo voelt het wel. zo van "help" had ik hem beter niet hier laten slapen enz.. Maar dan zou ik zo tegen mijn buik gehandeld hebben, ik zou me zo ontvreemd gevoeld hebben van mezelf. En dan bedenk ik me "kan ik niet beter leren vergeven, maken dat zijn scheldpartijen me niks meer doen"
Enfin twijfels en twijfels. Maar leuk dat ik applaus krijg, dat doet toch deugd, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Terug naar je zekerheid, komt dat in de buurt van wat je nu eigenlijk wilt en ervaart? Dat vind ik verre van stom!!! Onzekerheid is voor velen een ontzettend naar en angstig gevoel en dat wil je dan heeeeeel graag vermijden. Misschien dat daar je schuldgevoel en je angst ook vandaan komt? En misschien nog een nadenkertje voor je: zijn gedrag roept gevoelens op van vroeger, je ouders, schreef je.... als je dat verleden niet op een voor jou goeie manier hebt kunnen verwerken, dan zal dat een trigger blijven denk ik. Er zit kennelijk veel meer dan je nu ziet/voelt? Kan me voorstellen, dat je overweldigd bent nu!!!
Laat het allemaal rustig op je inwerken. Schrijven is een mogelijkheid; opschrijven voor jezelf, zodat je wat meer lucht krijgt voor jezelf? Meis, alleen al het feit, dat je erover "praat" hier, zo open en eerlijk, is een enorm, oorverdovend, donderend applaus waard!!!!
Kristal
11 jaar geleden
Ja, je zou inderdaad zou je moeten leren vergeven lieve Liveisgreat.
Leer jezelf vergeven dat je niet tegen alleen zijn kan en je daardoor met een man samen bent die jou manipuleert.
Leer jezelf te vergeven dat jij jouw eigen behoeftes almaar wegdrukt ten koste van jezelf.
Leer degene(n) in je verleden te vergeven die jou lieten denken dat je niet serieus genomen hoefde te worden. Dank aan al degene die mij lieten vallen zodat ik op kon leren staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:'-')
Traan, snotter... zo waar meis, zo waar!
Kristal
11 jaar geleden
ow... ik wilde je niet aan het huilen brengen Wen...
liveisgreat
11 jaar geleden
slik. Heel mooi kristal, bedankt!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het was een inwendige traan en snotter ;-)
Kristal
11 jaar geleden
Liveisgreat, deze man is één van je grootste leermeesters,
hij leert je te voelen wat je wél nodig hebt in een relatie. Het mooie is, dat je bent gaan staan tijdens je laatste actie.
Nog wat wankel, maar je stáát. Wen, dan geef ik je hierbij even een inwendig zakdoekje. smile.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"dank aan al degenen die mij lieten vallen, zodat ik kon leren opstaan !" @kristal: wat mooi en hoe waar! dankjewel, om van te leren!
Kristal
11 jaar geleden
Fijn Jodokus!
Zo'n 28 jaar heeft iemand dat eens tegen mij gezegd, het heeft me geleerd om datgene wat sommige mensen me aandeden vanuit een ander gezichtspunt te bekijken en je ziet: ik ben het nooit vergeten :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo mooi hè, dat inzichten/leermomenten doorgegeven worden en dat anderen er ook wat aan hebben.
Een grote + voor deze mogelijkheid op GV ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja kristal, dit had ik ook wel eerder willen horen, maar (leermoment wendy!) 'beter nu, dan niet of later' !!! :)))
Kristal
11 jaar geleden
Ja, nou, ik moet er wel bij zeggen dat ik destijds bij iemand door de telefoon aan het uithuilen was tijdens mijn scheiding... en toen die ander dat zei, kon ik uit frustratie de telefoon wel door de kamer smijten, met hem erbij ;-)). Maar het heeft me veel opgebracht.... uiteindelijk.... smile.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
top, prima, dat is heel veel waard !
dat gevoel van frustratie is trouwens erg bekend, vroeger had ik een vriendin die altijd zei: "huilen doen we 's nachts" maar dat betekende dat je overdag met een pokerface liep/moest lopen en dát is steeds moeilijker... !
"lieten vallen en leren opstaan", even kort door de bocht, is wel wat waard, ja, nou en of !!!
Als ik je verhaal zo lees, ben ik eigenlijk geneigd om te zeggen: "goed zo, mooi!" Als je al tijdenlang de gewoonte hebt om ruzies niet uit te praten en jij je niet serieus genomen voelt, is dit misschien wel precies wat je móet zeggen. Vooral dat je zegt dat dit de eerste keer is dat je niet achter hem aan ging, doet mij vermoeden dat je ook pas nu jezélf serieus begint te nemen.

Dan het vervolg. Allereerst: nee, je bent niet egoïstisch. Je moet alleen óók even nadenken over wat je precies wilt bereiken. Als je vriend niet het type is dat maar een half woord nodig heeft en snel begrijpt wat je bedoelt, loop je het risico dat hij ook nú niet begrijpt wat je bedoelt. Dat hij niet snapt in welke zin hij jou niet serieus neemt, en dat hij ook niet weet wat je nu van hem verwacht. Dan kan er een ingewikkeld spel ontstaan waarbij jij op zijn reactie wacht en hij op de jouwe, en je niet weet wat je aan elkaar hebt.

De vraag is natuurlijk of dat jouw probleem is. Op zich niet, maar: als je koste wat kost de relatiee wilt behouden, zul je er iets mee "moeten". Dat kan op allerlei manieren: je zou met hem kunnen afspreken (bijv. over een paar dagen) en rustig uitleggen waarom je dit zei, en wat je concreet van hem verwacht aan verandering. Je kunt ook een brief schrijven, een e-mail, etc. Ook in zo'n contact kun je - als je wilt - precies hetzelfde doen als wat je daarnet hebt gedaan: de boodschap geven dat hij eerst jou serieus moet nemen, en dat jullie dán pas verder kunnen. Maar dan geef je wél een duidelijke, concrete uitleg bij die boodschap, en check je bij hem of hij het begrijpt. Als je denkt dat zo'n gesprek tussen jullie tweeën niet lukt, zou je kunnen kijken of er een derde persoon is die daarbij aanwezig zou kunnen zijn om ervoor te zorgen dat jullie elkaar uit laten praten (beter niet iemand die zich in het gesprek mengt m.i., dan wordt het twee-tegen-één).

Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om nu eerst af te wachten, dat is helemaal aan jou. Misschien zijn er nu even andere dingen belangrijker dan je relatie, en dat kan heel legitiem zijn. Ik wil dus niet zeggen dat je het zus of zo moet doen, maar alleen aangeven dat als je zeker wilt weten dat hij begrijpt wat je van hem wilt, daar misschien meer voor nodig is.

Wat je ook doet, onthoud dat je samen in een relatie investeert. Als dat uit balans raakt en de één meer geeft dan ontvangt, is daar aandacht voor vragen niet egoïstisch, maar een poging om de balans te herstellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
wel, dat schetst hem volledig : hij zal nu zeker nog niet doorhebben wat ik van hem verwacht.
alleen maar denken "ze HAD het weer en ik ben naar huis gegaan". Misschien moet ik hem inderdaad es een mail schrijven, kort en krachtig en liefdevol. Met het risico dat hij daar dan ook weer gewoon woest over wordt en denkt dat ik alle schuld bij hem legt (alsof het over schuld en onschuld gaat... maar voor hem is dat dus wel het geval, dat is zijn referentiekader). Ik denk dat hij nu denkt "ik heb de hele namiddag gemetst, zij is jaloers op mijn moeder, zij kan mijn verleden niet loslaten " enz... Dus logisch gevolg : ik ben de schuldige. Als ik nu bel en we leggen het bij dan blijft hij dat denken. Als ik schrijf riskeer ik dat hij woest wordt. ALs ik niet bel, dan weet ik niet wat er gebeurt, maar ik vrees er dus voor dat hij dan inzichten zal krijgen. Misschien denkt hij gewoon "ze wil zich wreken" (omdat hij zichzelf altijd wil wreken (ik totaal niet hoor, hou ik me niet mee bezig)). En dan denkt hij vast "ik laat niet met me sollen, dus als zij niet belt, ik ook niet"
Moeilijk. Een kort krachtig mailtje sturen deze week is misschien nog wel het beste. Bestaande uit twee drie zinnen, meer niet. Met daarin dat ik gewoon serieus wil genomen worden door hem, en hem ook serieus wil nemen. En als volwassenen met elkaar omgaan. Zoiets in die aard.
Ik weet het nog niet, het is niet makkelijk om in dezer een juiste stap te zetten. Maar dat er meer voor nodig is, is zo goed als zeker, daarin heb je volkomen gelijk.
Kristal
11 jaar geleden
+1!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Even een aanvulling: ik lees nu je reacties nav andere antwoorden, en denk: wow. Als ik dat eerder had gelezen, zou ik je eerder gezegd hebben dat je zélf eens na moet denken over de vraag of jullie relatie wel levensvatbaar is, en of je jezelf wel serieus hebt genomen, al die tijd. Is dit het waard? Ik vind het nooit erg juist om in een advies over dit soort kwesties al te veel mijn eigen mening over de relatie door te laten klinken, maar ik ga het toch zeggen: het klinkt als een relatie waar je doodongelukkig van wordt. Of het moet zijn dat nu alle frustratie eruit komt en je dus vooral de negatieve dingen benoemt en die enorm uitvergroot op dit moment, maar je lijkt me oprecht, en als jullie relatie zo is als jij beschrijft, denk ik dat het vooral nodig is dat je zélf nadenkt over de vraag of je dit nog wel wilt, en of dit gezond is voor jou.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees nu je reactie, we waren tegelijk aan het typen. Soms is er moed voor nodig om het goede te doen. Jij hebt nu - in mijn ogen heel terecht - aandacht gevraagd voor jezelf. Niet gewoon aandacht trouwens, maar je hebt gevraagd om serieus genomen te worden: iets wat essentieel is in een relatie. Als je elkaar werkelijk niet serieus neemt in een relatie, of als één de ander niet serieus neemt, dan kan je relatie geen stand houden. Dus je vraagt om iets dat niet alleen fijn is voor jou, maar dat essentieel is voor elk mens, en voor elke relatie. Dat is wat ik bedoel met een "poging om de balans te herstellen". Dat dat tot gevolg kan hebben dat je in plaats van de balans herstelt, de relatie beëindigt, lijkt me duidelijk. Als een patiënt op sterven ligt, kun je twee dingen doen: wachten op een zekere dood, of een behandeling starten die mogelijk voor verbetering zorgt, maar ook de dood tot gevolg kan hebben. Dat is in je relatie niet anders: er is blijkbaar iets fundamenteel mis in je relatie, en je probeert dat te herstellen. Dat lijkt mij de enige juiste actie die je kunt ondernemen in zo'n geval. Het kan dan alsnog misgaan, maar dat betekent dan niet dat je verkeerd hebt gehandeld. Snap je wat ik bedoel? Je handelt juist in deze situatie, (hoewel moeilijk te beoordelen als je het hele verhaal niet kent, maar ik ga er uiteraard vanuit dat jouw verhaal een aardige weergave is van wat er speelt) maar de uitkomst is onzeker. Toch doe je het goed, en ben ik geneigd om je vooral aan te moedigen om jezelf serieus te blijven nemen.
Kristal
11 jaar geleden
Met je eens Lies.
liveisgreat
11 jaar geleden
Lies12, bedankt, ik moet alleen nog ophouden met constant te denken "hoe zal hij nu reageren" en hopen dat er iets begint te dagen bij hem. niet dat hij compleet veranderd natuurlijk, wel dat hij eens de moeite neemt om kalm te blijven en te luisteren of als dat niet lukt, even blokje rond te lopen om te kalmeren. Je hoort natuurlijk alleen mijn versie, ik ben er zeker van dat hij zich nu ook heel onheus en oneerlijk behandeld voelt, een halve dag gemetst, de afspraak met zijn moeder verschoven en kijk wat hij als dank krijgt. hij is ook een echt zwartkijker zoals gezegd stelt hij bij het kleinste conflict de relatie in vraag. is helemaal zijn aard : hij heeft heel weinig geduld met sommige dingen, en gaat alles uitvergroten (bv. als we onze weg niet vinden 'wat een rotland is dat hier, ik kom hier nooit meer, ook zo'n rotbewoners echt boeren enz enz... (daar meent hij trouwens maar de helft van maar hij is gewoon woedend en moet dan blijkbaar zo doen ipv rustig samen met me de weg te zoeken). Zijn uitgangspunt is "in het leven mag er niets mis gaan" en "alles moet direct lukken". Dus na één dag repeteren moet je al gitaar kunnen spelen anders heb je gewoon geen talent.
Zo is hij ook in relaties, enorm veeleisend dus. Wat maakt dat hij ook erg teleurgesteld is. Hij ziet een relatie niet als een proces maar als iets dat goed moet zijn punt. Eén ruzie? relatie deugt niet. Vrouw even wat van slag? vrouw deugt niet.
Zoals hij zei "ik wil geen moeilijke relaties meer. ik wil nu alleen nog maar leute in een relatie."
Aan de andere kant doet hij zoals gezegd echt lieve dingen, koopt een nieuwe motorfiets zodat ik er bij op kan etc (al doet hij dan extra koel zodat ik niet denk dat het voor mij is :-))
Of dat andere nu zal veranderen is nog maar de vraag. Maar je hoort natuurlijk alleen mijn klokje, als je hem zou horen zou je vast iets anders horen.
Het is denk ik zoals Kristal zegt : hij is een echt leerschool voor mij. Ik heb bij hem ontdekt dat mannen op vele vlakken anders zijn dan vrouwen maar ook wat ik nodig heb om gelukkig te zijn. En wat ik kan geven aan de ander.
Je hebt gehandeld volgens jouw vermogen van dat moment. Of anderen dat egoïstisch vinden of niet doet in feite niet ter zake. Dat moet jij voor jezelf uitmaken vind ik.

Je vraagt of de boodschap (kom maar eens terug als je me serieus kan nemen) duidelijk is.
Ik ben geneigd om te zeggen dat je daarmee gesolliciteerd hebt naar een identieke reactie van jouw vriend.
Misschien neem jij zowel jezelf als bepaalde situaties soms wel té serieus en hoeft het voor jouw vriend allemaal niet zo gedetailleerd onderzocht te worden?

Ik schrijf dit omdat ik de jongere versie van mezelf herken in jouw situatie. Ik voelde me destijds ook niet begrepen en wilde dat ook allemaal uitpraten maar mijn partner had een heel andere manier om hetzelfde te verwerken. Daardoor leek het dat hij bepaalde zaken niet serieus nam maar toch, later bleek dat ik gewoon wat meer geduld en vertrouwen aan de dag diende te leggen.

Met andere woorden, het is niet omdat jij het gevoel hebt dat jouw vriend jou en de relatie niet serieus neemt dat dit ook echt zo is.

Probeer minder emotioneel te reageren dan ben je beter in staat om openhartig naar zijn kant van jullie verhaal te luisteren. Je zal merken dat hij niet meer zulke nare uitdrukkingen naar jouw hoofd gooit. Van zodra jij meer vertrouwen hebt in een relatie met minder woorden dan stopt ook de stroom van alles wat je in wezen niet wil aantrekken of activeren.

Met andere woorden, focus je op hetgeen wél goed verloopt en bouw daarop verder. Kan jij dat niet meer opbrengen dan is het aan jou om daar je conclusie uit te trekken en het contact met jouw vriend te verbreken of te verminderen maar verwijt het de ander niet dat jij diens gedrag niet kan aanvaarden.

Begrijp je wat ik bedoel?
Voor elke vinger die je naar de ander wijst komen er een veelvoud naar jou terug.

Ik vermoed dus dat jouw vriend evengoed zou kunnen zeggen dat jij hem en zijn standpunten niet serieus neemt.

Denk hier rustig over na en neem niet enkel ruimschoots de tijd om je af te vragen of je bereid bent en/of in staat bent om van jouw vriend te houden zoals die is. Maar neem minstens zoveel tijd om je af te vragen in hoeverre jij van jezelf kan houden zoals je bent.

Dit klinkt misschien oubollig maar het is als het ware een must om jezelf bewust te confronteren met dit soort gesprekken met jezelf. Het bespaart je oh zoveel ellende als je het doet. Wat dat betreft ben ik een ervaringsdeskundige á la carte hoor ;-)

Anyway... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
liveisgreat
11 jaar geleden
hallo, bedankt voor je reactie. inderdaad : wat je uitzendt, trek je aan. hij zal zich zeker en vast ook niet begrepen voelen door mij.
Maar het punt is dat ik echt boos ben op dit moment. Misschien heeft het met mn verleden te maken, misschien ook niet.
Het punt is niet dat is alleen maar serieus gepakt wil worden, het enige wat ik wil is dat we elkaar serieus nemen. Dus niet dat als ik iets zeg naar mijn hoofd krijg dat ik eens "iets serieus" moet zeggen ipv "te lullen". Er is zo en zo weinig bespreekbaar. Mijn vriend wordt onmiddellijk razend. En dat was al van de eerste maanden in de relatie zo, als ik nog smoorverliefd op hem was. Ik wil dat nu niet allemaal herhalen, want dat doet er niet meer toe.
Buiten wat ik hierboven schreef is het zo dat mijn vriend bij zichzelf geen zwakte toelaat. Arm gebroken? Hops, gips eraf en zo verder. Nooit één traan gehuild behalve als kind want dat is zwak. Nooit liefdesverdriet gehad (alleen woede) want dat is zwak. Met al zijn exen waren zij alleen het schuld. Met alle andere zijn ook de anderen het schuld. Bon.
Ik ben graag bereid om van hem te houden zoals hij is.k blijf echt zijn fantastische kanten zien hoor. Hij is in wezen een schat maar op emotioneel vlak nog een puber. Niet eenvoudig, echt waar. Maar er zijn grenzen bereikt bij mij. Zo wil ik bv. niet
- gestraft worden gedurende weken omdat hij vindt dat ik als enige schuldig ben aan een conflict
- uitgescholden worden voor al wat niet mooi is omdat ik een vraag stel (die ik voorzichtig stel zodat hij niet boos wordt maar alle vragen die hem niet bevallen zijn een rode lap)
- behandeld worden als een dom kind ipv dat er serieus geredeneerd wordt in crisissituaties
- nog eens opgezadeld worden met zijn "zie je wel de wereld deugt niet" bij het kleinste wat tegenvalt
- horen dat het bij zijn vroegere vriendinnen allemaal beter liep : de weg vinden, op vakantie gaan etc
- dat geleuter horen over het gras dat over de omheining van zijn moeder groeit en waardoor zij meer onkruid krijgt
- horen dat de buur, de schoonbroer etc. allemaal slechte mensen zijn
liveisgreat
11 jaar geleden
- de hele tijd me verantwoorden voor alles, maar dan ook alles wat ik zeg. hij stelt nl alles in vraag. Ik antwoord nu met "okee, je hebt gelijk" en dan wordt hij ook razend . hij wil gewoon discussie, erg vermoeiend.En dan heb je gelijk als je zegt dat ik minder emotioneel moet reageren. Alleen : ik doe dat niet meer. Ik blijf nuchter. en echt waar : hij zoekt ruzie soms. Plots, voor een futiliteit. En dan laat ik me soms vangen en dan begint het allemaal.
Ik denk dat er in een relatie verschillende niveaus zijn : het niveau van het ik (het ego dat zijn zin wil en zichzelf wil beschermen), het hart (het gevoelige luik dat gekoesterd wil worden), het praktische (elkaar helpen op praktisch vlak)....enz. En de relatie zelf. Een relatie moet gekoesterd worden. Na een ruzie moet je het kunnen bijleggen. Je moet klein en kwetsbaar kunnen zijn bij elkaar. Een relatie koesteren is ook nooit op de persoon spelen, maar altijd op de bal. Mocht alleen al dat laatste veranderen bij hem, zou ik al heel heel tevreden zijn.
Maar goed, ik laat alles wat je schrijft goed doordringen, moet alleen maar zien dat ik me dan weer niet zelf helemaal verantwoordelijk voel. Want dat doe ik nu al jaren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wauw, wat een uitgebreide reactie. Je gelooft het of niet maar het is alsof jij flarden uit mijn leven hebt 'gepikt' en iets anders verwoord hier hebt neergepend. Met andere woorden, jouw verhaal is ooh zoo herkenbaar voor mij. Weet je wat ik na la die jaren aan mezelf heb geleerd?
Dat wij élk moment getest worden op ons vermogen om te 'Blijven Houden Van' en dat anderen enkel datgene uitbeelden waar wij 'ooit' bij de start van onze Aardreis (waar die start ook was of is - als er al een start was) naar gevraagd hebben.
Het is niet altijd even simpel om zo te denken, dat weet ik en dat begrijp ik.
Maar toch lukt het steeds beter als je er bewust constructief mee omgaat. Jouw vriend heeft duidelijk heel wat minder inlevingsvermogen dan jij en soms zal het er best wel op lijken dat hij jou opzettelijk uit jouw tent lokt doch niet hij maar een onzichtbare kracht in hem wordt mede door jou aangewakkerd.
Jij bent jezelf daar niet van bewust maar het gebeurt wel. Soms activeren wij bij anderen net datgene wat we liever niet zouden activeren.
Tracht jezelf bewust te worden van jouw eigen impact in het geheel.
Want weet je...
soms kan Liefde de ander overweldigen en dan komt er evengoed een reactie die niet strookt met hetgeen jij hebt bedoeld.
Tracht te begrijpen dat mensen zoals jouw vriend te vergelijken zijn met een robot waarvan de bedrading (al dan niet opzettelijk) 'verkeerd' is aangesloten waardoor er bij hem/hen vervormde signalen doorkomen van hetgeen wij hebben uitgestuurd. Maak op een Liefdevolle manier (in volle Vertrouwen) gebruik van Tijd, Ruimte & Afstand om extra kennis en vaardigheid te verwerven.
Haal jezelf uit de slachtofferrol (ook al besef je misschien niet dat je jezelf daar hebt ingezet) en plaats jezelf in de rol van een onderzoek(st)er die bereid is om te willen begrijpen. Van zodra je dat doet maak je het jezelf makkelijker om begrip te tonen voor het tijdelijk onvermogen van jezelf of anderen om onvoorwaardelijk lief te hebben. Ontzettend veel Liefs en Succes ermee!