Wanneer raak je bewusteloos?

Mijn zoon is zaterdag gevallen en is hierbij bewusteloos geraakt. Dit duurde ongeveer 5 minuten , hierna was hij nog tot een half uur verward. Hijzelf heeft ook ervaren dat hij weer bijkwam na een half uur. Hij heeft alleen een gekneusde long en een lichte hersenschudding. Naar mijn mening valt zijn blessure dan mee. Maar waarom is hij dan bewusteloos geraakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Kinderen
2.6K

Antwoorden (2)

We spreken bij een ongeval pas van een hersenschudding als de patiËnt door een harde klap op het hoofd bewusteloos is geweest en geheugenverlies heeft. Als de bewusteloosheid niet langer dan een kwartier duurt spreken we van een lichte hersenschudding, meestal kan de patiënt zich niet herinneren wat er gebeurt is. Dit gat in het geheugen mag niet groter zijn dan een uur. Er kunnen ook klachten als hoofdpijn, misselijkheid en duizeligheid optreden. De meeste klachten hiervan gaan binnen drie dagen vanzelf weer over en moet de patiënt een aantal dagen rustig aandoen.

Als de bewusteloosheid langer als een kwartier heeft geduurd, of het gat in het geheugen groter is als een uur spreken van een zware hersenschudding. Hierbij kan er wel sprake zijn van hersenbeschading en moet de patiënt in ieder geval door een arts gezien worden.
De hersenen zorgen voor een helder bewustwijn. Als dit te kort schiet door bijvoorbeeld tekort aan zuurstof of glucose, kunnen de hersencellen niet goed functioneren en kan er een bewusteloosheid ontstaan. Bewusteloosheid kan wijzen op een ernstige ziekte, maar dit is niet altijd het geval.
10 jaar geleden
Je raakt bewusteloos als de zuurstoftoevoer naar de hersenen onderbroken word. De bloedsomloop zorgt voor voldoende zuurstof in de hersenen. De hersenen hebben één vijfde deel van de ingeademde zuurstof nodig om te kunnen functioneren.

Er is in de hersenen geen mogelijkheid om extra zuurstof op te slaan. Dus als de zuurstoftoevoer naar de hersenen geblokkeerd wordt ontstaat er binnen tien tot twintig seconden bewusteloosheid.

Gezien het feit dat jij zegt dat je zoon ook een gekneusde long heeft, vermoed ik dat zijn zuurstoftoevoer even is afgesneden.

In dat geval is bewusteloos raken een hele normale reactie. Ook al valt de uiteindelijke blessure dan mee.