Hoe kom je veilig van een stalker af?

Een vriendin van mij wordt gestalkt door haar ex, hij achtervolgt haar en heeft haar meerdere keren mishandeld, zij is bang om naar de politie te stappen aangezien deze er ook niets mee doen. Zij houd nu contact met hem omdat zij bang voor hem is.. Wat voor mogelijkheden zijn er nog meer om van een stalker te af te komen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K

Antwoorden (3)

Is het niet mogelijk om met zijn ouders te gaan praten over wat hun zoon doet? Misschien kunnen hun hem enigszins tot de orde roepen. Sterkte voor je vriendin.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joepie al 3x een - .....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een plus van mij! Een stalker verkondigd niet trots wat hij doet aan zijn omgeving. Ook ik heb een vervelende, stalkende ex gehad. Wat ik ook deed, het hield niet op. Na lang negeren heb ik uiteindelijke zijn moeder en de rest van zijn familie gebeld. Ik heb duidelijke gezegd: Zorg dat hij stopt anders haal ik de politie er bij en dan is hij nog niet jarig. Met succes.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Joepie en ook van mij krijg je een + Al denk ik eerder dat er eerst eens goed dient geluisterd te worden naar die jongen in plaats van hem direct tot de orde te roepen want... wie zegt dat de gestalkte écht heel duidelijk is geweest tegenover de stalker? Niet zelden weten exen zelf niet goed of ze nu wel of niet uit die relatie willen stappen en op die manier houden ze onbewust het stalkproces in leven. Maar goed... de vraagsteller zal er zelf maar moeten uitpikken wat die wil hé. Fijn weekend nog!
stalken is strafbaar, in feite moet de politie ingrijpen als zich dit voordoet. maar sommigen hebben nog de redenering "zolang er niets strafbaars gebeurd is, kunnen we niets doen". Niks dus, zoals gezegd is stalken op zich ook al strafbaar.
Vroeger ben ik ook gestalkt. Wat ik gedaan heb is : naar de politie gegaan (toen was stalken nog niet strafbaar) en mijn verhaal gedaan. Moet zeggen dat ik ook behoorlijk bang was, maar ik had zoiets als "wie bang is krijgt ook slaag".
De reactie van de politie was (en is) zeer wisselend, naargelang wie je voor je hebt. Toen ik de eerste maal belde (op grond van feiten) zei die agent nota bene dat ik met die man binnen de ruzie moest uitpraten. Terwijl we niet samen woonden en hij stiepeldronken was, een mes in de handen had en doodsbedreigingen aan mijn adres uitte.
Nadien (ook op grond van feiten) hebben ze hem meegenomen en heeft hij een bank door de ruit van het politiekantoor gekieperd. Die agent zei dat dit was "uit wanhoop" omdat ik de relatie had verbroken (!)
Toen ben ik op een dag gewoon het politiekantoor binnengestapt en heb alles rustig verteld. Eindelijk met succes.Doorverwijzing naar sociale cel, en ze hebben me naar een vluchthuis gebracht. Toen ik terug kwam, bleek de man mijn vrienden en familie bedreigd te hebben. Dat was de druppel. Ik heb een huurhuis gezocht in een andere stad, het mijne verhuurd en ben verhuisd. Aan niemand maar dan ook aan niemand verteld waar ik woonde. Gelukkig was ik ook net van werk veranderd, dus vond hij me niet.
Maar de tijden zijn veranderd. Tegenwoordig is het met al die privacywetten ten spijt een makkie om mensen te vinden. Surf maar eens naar de site "PIPL" of dergelijke. Een onderduikadres is dan nog het beste : dus ergens onofficieel wonen, post laten doorsturen en adres op de huidige woonst houden.
In ieder geval is naar de politie gaan altijd aangewezen. Dat heb ik nu gemerkt, nu ik beroepsmatig vaak met stalkers te maken heb. Ik wil niemand schrik aanjagen, maar in enkele gevallen heb ik stalkers bedreigingen ook effectief zien uitvoeren. Die mensen zijn buiten zichzelf dus voor veel in staat. Het goede nieuws is dat naar de politie gaan zeer vaak al voldoende is om het te laten ophouden.
Dus zeker naar de politie gaan, klacht indienen zodat ze zijn naam hebben, en in haar geval zou ik meteen ook onderduiken voor een tijd. de man in kwestie heeft immers al geweld gebruikt, geen risico's nemen!
liveisgreat
11 jaar geleden
goede vraag!

contact houden is interesse tonen, dus dat is altijd fout.
je zult deze jongen duidelijk moeten maken dat het ECHT over is. dit kan niet als je nog contact met hem hebt.

ik begrijp dat ze bang is maar dit is geen reden om niet tot actie over te gaan.
bij mishandeling is de politie zelfs verplicht om er iets aan te doen dus mijn advies is toch naar de politie te gaan.
als vriendinnen zou je bijvoorbeeld regelmatiger bij haar kunnen zijn,

de meeste stalkers houden vanzelf op als je ze negeert,
(ook de mishandelende types)
verder kan je hem ook duidelijk maken dat als hij dat doet hij je alleen verderweg duwt dat je daardoor niet meer van hem gaat houden.

de beste tip die ik je kan geven is: zoek een ander vriendje.
de meeste stalkers doen dit uit machteloosheid, op het moment dat je een ander vriendje hebt sta je sterker en geeft dit aan dat je helemaal klaar bent met hem. niet alleen met woorden maar ook met daden