Hoe kan je goed op een heftig verhaal reageren?

Een vriend van mij vertelt mij verhalen over zijn zware jeugd etc. en ik weet vaak niet goed hoe te antwoorden, het gaat via mail en msn dus ik heb wat tijd om erover na te denken maar toch, het klinkt misschien stom maar ik ben niet zo goed in die dingen.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Het beste antwoord

Maak in elk geval duidelijk dat je het moeilijk vind om te reageren op dit soort situaties, maar dat je wel met hem mee leeft.

En zeg gewoon wat je voelt of denkt. Als je gaat nadenken over een simpele vraag, word het alleen moeilijker om hem te stellen! De ander zal het heus wel begrijpen, en je vraag beantwoorden. Zo niet zal hij precies het zelfde doen als jij, namelijk:
Zeggen wat hij denkt of voelt, over jou vraag. En je evt. vragen wat jij nou bedoelt.

Maak je niet zo veel zorgen, probeer er in ieder geval geen 'ik'-verhaal van te maken:

-Ik heb ook zoiets meegemaakt, en toen voelde ik me zo, en toen zij ik dit, en toen deed ik dat!

Hier zal hij niet op zitten wachten, en als ie dat wel doet, zal hij erom vragen.
Het is niet erg om te zeggen:
-Ik begrijp hoe je, je voelt.
-Ik heb ook zoiets meegemaakt.

Als je echt, echt ECHT niets weet te vragen, stel je de situatie voor (hoe vervelend ook). Zo kom je er vast wel op.
Ook vragen over of iemand weleens met 'm heeft gepraat in die tijd, wie z'n vrienden waren, wat hij graag deed toen, etc etc. zijn interessante dingen voor hem om te beantwoorden en misschien help je 'm er ook wel mee.

Hopelijk werkt het voor je:)
Succes
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Luisteren.
Geen eigen verhalen ophangen ('ik heb ook zoiets meegemaakt... / Ik ken ook iemand die....').
Eerlijk zeggen dat je het moeilijk vind om 'goed' te reageren, maar dat je wel zijn verhaal wilt aanhoren en dat hij altijd bij je terecht kan als hij dat fijn vindt.
Vragen of hij iets aan je reactie heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
probeer je voor te stellen hoe je je zou voelen als jou dit zou zijn overkomen, en deel dat gevoel met hem.
ook al voelt hij het misschien wel anders, je erkent zo wel zijn gevoel.

verder kan het zeker geen kwaad om hem te vertellen dat je het moeilijk vind om mee om te gaan.