Hoe krijg ik mijn zoon van 18 van zijn Ipad af en aan het werk?

Mijn zoon brengt zijn vrije tijd vooral door met zijn ipad op zijn kamer. Hij heeft niet veel wensen en heeft eigenlijk ook niet veel geld nodig. Hoe krijg ik hem van zijn kamer af en aan een baantje? Ik vind dit niet gezond.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Misschien kan je jouw zoon motiveren om die Ipad te combineren met een job?
Ofwel van thuis uit aan marketing doen via de Ipad.
Ofwel gaan solliciteren in een winkel of een bedrijf alwaar hij kan/mag/moet experimenteren met de Ipad.

Je combineert op deze wijze het nuttige aan het aangename en jouw zoon voelt zich dan hopelijk begrepen door jou.

Het hoeft niet ongezond te zijn omdat jij het ongezond lijkt te vinden. We evolueren nu eenmaal naar een tijdperk waar technologische hoogstandjes hoogtij vieren en daar kan je met traditioneel denken inderdaad niet direct happy van worden. En toch... het is gezonder om tevreden te zijn met de behoeften die je hebt dan je opgejaagd te voelen door hen die je niet begrijpen.

Tja, zo is het ook altijd wat hé, dan heb je een zoon die snel tevreden is en dan wil mama op papa dat er meer pit in zit. Anderen klagen dan over de hyperactiviteit van hun kind, over over hun buitensporig dure wensen enzovoort enzovoort.

Ik begrijp jou heus wel hoor maar ik weet ook nog hoe ik als kind en jong volwassene niet begrepen werd. Mijn ouders dachten ook dat ze er goed aan deden om mij te forceren en mij te kneden naar hun wensen. Ik ben aanvankelijk gezwicht maar heb me daar helemaal niet goed bij gevoeld. Ik ben dan op behoorlijk late leeftijd gaan puberen en heb dan toch mijn eigen zinnetje doorgedreven terwijl zij geloofden dat ik mijn kansen in het leven zou verpesten enkijk nou... toch ben ook ik naar de hedendaagse normen heel goed terecht gekomen hoor. Enfin, dat vind ik er toch van ;-)

Om maar te zeggen dat het geen overbodige luxe is om naar oplossingen te zoeken die sterk aanleunen bij de huidige interesses van jouw zoon. Zo geef je aan dat je wel degelijk belang hecht aan hetgeen er in hem omgaat. Ik weet zeker dat jullie samen tot een bevredigende oplossing komen.

Misschien heeft jouw zoon op bepaalde vlakken zichzelf geforceerd om jullie te plezieren waardoor die nu even tijd nodig heeft om met zichzelf in balans te komen. Hij hoeft zich daar niet eens bewust van te zijn maar de natuur laat ons in ieder geval nooit zomaar iets ervaren. Daar zit Altijd een constructieve reden achter. Soms merken we die onmiddellijk op, soms duurt het vele jaren vooraleer we het nut van eender wat inzien. Tijd, ruimte en afstand spelen niet toevallig een rol in de film van "Het Leven" hé.

Geniet hoe dan ook van elkaar en Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goh, bedankt dat je de moeite hebt genomen zo uitgebreid te antwoorden. Er is idd ook altijd wat, hij rookt niet, drinkt niet, heeft geen behoefte aan merkkleding ed. dus daar valt ook wel wat voor te zeggen. Maar aan de andere kant is er bar weinig waar hij in geïnteresseerd is, eerst dacht ik "ach, pubertijd" maar die fase duurt nu wel erg lang vind ik. Ik ben gewoon bang dat hij straks in de 20 is en er nog steeds niets veranderd is. Hij zal toch werkervaring moeten gaan krijgen, werkgevers willen ook graag weten wat je in de voorgaande jaren hebt gedaan en dan is "beetje op mijn ipad gespeeld" niet zo'n goede binnenkomer. Het moeilijke van al deze antwoorden is dat er zoveel uiteenlopende meningen zijn. Uiteindelijk moet je op je eigen gevoel afgaan, maar zelfs die wisselt nogal eens van mening :). Het gaat mij erom dat hij een keer iets gaat ondernemen, wat het is maakt mij op het ogenblik weinig uit! Ik kan het gaan afdwingen (zie onderstaand advies) door bepaalde dingen niet meer voor hem te doen, maar daar gaat de sfeer niet beter op worden, of ik kan blijven afwachten tot hij zelf in beweging komt (is het makkelijkst natuurlijk). Maarja, waar doe je goed aan? Als iemand me dat toch eens kon vertellen....

Andere antwoorden (7)

Zeg tegen hem dat als hij niet direct een baantje gaat zoeken, hij dan zijn ipad een maand moet inleveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat dat niet zomaar gaat werken bij iemand van 18
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, dat werkt alleen bij kleine kinderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of gewoon WiFi blokkeren. Dat scheelt ook.
De kans is groot dat het daar te laat voor is, je had eerder grenzen moeten trekken, maar je kunt nu hard optreden, stel je regels en laat hem zich daar aan houden, dus geen tegenspraak, ook geen overleg of uitzonderingen, hij woont bij jou en heeft zich aan jouw regels te houden, maak hem dat duidelijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kan je vooral afvragen of het nodig is, hij is er blijkbaar tevreden mee. In hoeverre het ongezond is hangt ook af van zijn andere bezigheden. Is hij misschien druk met zijn studie en is dit zijn ontspanning.
Zou je hetzelfde erover denken als hij zat te lezen of studeren?

Praat er over met hem, leg je zorgen uit. Zoek samen een oplossing.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi Nelly, zo denk ik er ook ongeveer over.
Zolang hij weinig wensen heeft, niet uitgaat en leeft op jouw centen zou het van mij niet hoeven. Mijn zonen krijgen als ze naar de brugklas gaan een bepaalde hoeveelheid zakgeld die niet meer verhoogt zal worden.

Ze zullen dus, als dat tekort is, een bijbaantje moeten gaan zoeken maar als ze er genoeg aan hebben of genoeg hebben aan een vakantiebaantje maar meer niet nodig hebben hoeft het van mij niet. Wat heb je er aan als je zoon veel werkt maar al het geld weg zuipt?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is idd de jeugd van tegenwoordig, maar de zomervakantie komt eraan, dus kan hij mooi een vakantiebaantje zoeken en in die tijd kan hij niet achter zijn IPOD.
Als hij nog op school zit en dus studeert zal hij weer achter zijn IPOD kruipen. Je kunt als ouder daar best wat mee doen door bv een vaste tijd voor koffie in te lassen en misschien heb je nog meer fantasieën, want het is ongezond om de hele tijd je bezig te houden met een IPOD, hoe leuk het ook voor ze is.
Succes en veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
niet. alleen als hij een klusje voor jou moet doen of echt zijn schoolwerk verwaarloost dan zou ik er wat van zeggen. je zoon is ten eerste volwassen. ten tweede zijn kinderen onafhankelijke personen oftewel zij hebben hun eigen meningen en levenswijze en daar ten aller tijde recht op. je kan wel met hem erover praten maar je kan ook denken: nu hoeft hij nog niet zoveel, straks wel dus laat hem maar. vertrouw op je opvoeding want die is nu wel een beetje klaar. sommige jongeren hebben zo'n periode nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit onderstaande is maar een idee.

Vanaf 18 jaar (volwassen) kan hij financieel bijdragen.a. in de onkosten van gebruik gas water en licht en voeding , de was, kamer schoonmaken, als hij dit niet zelf doet. B.v. 50,- euro het is meer een gewenning dat alles geld kost.
Als hij een volledige baan heeft kan je dit verhogen naar b.v. 150,- euro pm. ligt eraan wat hij gaat verdienen uiteraard.
Zonder medeweten van zijn kant kan je dit geld voor hem sparen en tegen de tijd dat hij het huis uit gaat kan je hem dit meegeven of bijdragen in de kosten voor zijn nieuwe huis/inboedel.

Door dit voor elkaar te krijgen moet je wel heel sterk in je schoenen staan door de grens te stellen dat er niet meer gewassen en gekookt wordt voor hem enz.

Vanaf 18 jaar kan een jong volwassene verwachten dat papa en mama niet alles meer voor hem doen en hem zo voorbereiden en begeleiden naar een zelfstandig leven.

Toegevoegd na 10 minuten:
Ik kom eigenlijk nog op een vraag: wie koopt er zijn kleding, schoenen, shampoo, scheerspullen, onderbroeken?

Mijn jongste zoon wilde toendertijd (16 jaar) merk kleding en bjorn borg ondergoed, ik heb toen gezegd dat ik hem het bedrag van "gewone" kleding geef en hij zelf het resterende bedrag moest zien te verdienen want dat ging ik niet betalen. Hij is toen begonnen als bijbaan bij AH als vakkenvuller gaan werken. En kocht zo zijn merkkleding en had dan ook een la vol bjorn borg, LOL.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb dat ook geprobeerd, met die merkkleding, alleen kiest hij dan voor de makkelijkste oplossing, geen merk kleding dus. En dat doet hij steeds, gitaarles deels zelf betalen? Dan stopt hij er gewoon mee. Hij laat zich niet dwingen. Er komt geen kinderbijslag meer voor hem, dus hebben we afgesproken dat hij zelf zijn kleding moet gaan betalen. Nou, hij gaat zijn kleding gewoon dragen tot het van zijn lijf afvalt, denk ik!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als hij daadwerkelijk straks als een "zwerver" erbij loopt? Wat doet dat met jou? Ga je er iets van zeggen of ben je in staat om het te negeren? Kan je nu zijn gedrag ook negeren of meldt je het zo nu en dan aan hem? Misschien is het mogelijk om alles van hem te negeren wat hij wil. Je geeft hem liefde aandacht en te eten. Wat hij persoonlijk dan wil zal hij zelf voor moeten zorgen toch? Straks blijft hij studeren tot zijn 28e en jij zijn levensonderhoud maar bekostigen. Die vragen kwamen in me op als je er verder liever niets over wil zeggen is ook goed hoor.