als je in de baarmoeder zit , kun je dan de stemmingen van de moeder, voelen en heeft dat invloed op je latere leven ?

mijn moeder was zwanger van mij....en had net kind een broertje van mij dus van 3 jaar verloren door een ziekte.dus heel verdrietig en vele maanden op kerkhof gezeten en niet kunnen genieten van de zwangerschap van mij......ook toen ik geboren was..nog lang verdrietig geweest
Ben een heel pleasend persoon en vrij......beschouwend....aan de zware kant qua gedachten

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor deze boeiende vraag. Met jouw vraag heb jij me onbewust bij een artikel gebracht waar ik nog heel veel profijt ga uit halen. Ik geef je dan ook heel graag een dikke + voor jouw vraag. Liefs en Big Smile van me

Het beste antwoord

Vanaf de 24ste week in de zwangerschap kan een baby horen en reageren op vele geluiden. Denk aan hartslag, ademhaling, maar ook harde geluiden, stressverhogende veranderingen in het moederlichaam, etc.
Dit zegt iets over het reageren op en omgaan met externe prikkels . Het zegt echter niets over een invloed op de ongeboren baby.
Uiteraard is de psychische toestand, de manier waarop de moeder ( of vader) omgaat met emoties en de omgeving, voor een groot deel genetisch bepaald en wordt in die zin ook doorgegeven aan de nakomeling.
De aanleg van bijv. depressief gedrag is ( latent) aanwezig en kan bij versterkende omgevingsfactoren in een latere leeftijdsfase geopenbaard worden. Het is echter geen vaststaande wet, omdat ieder mens op zijn of haar eigen manier omgaat met emoties en omgeving en daar een eigen weg in vormt.
Wat jij beschrijft is een omgaan van de emoties van je moeder op het moment tijdens en na je geboorte.
Zij heeft niet kunnen genieten van jouw zwangerschap en jouw geboorte omdat haar emoties nog heel sterk waren bij het verlies van je broertje.
Daarmee heb je te maken gekregen met hele zware last, die je ongewild met je mee draagt en een stempel gedrukt heeft op de liefdesuitingen van je moeder naar jou.
Daardoor lees ik ook dat je jezelf constant inspant om de liefde van je moeder te winnen, haar het gevoel te geven dat je ook behoefte hebt aan aandacht en genegenheid en die niet krijgt (gekregen hebt) door haar rouwverwerking.
Zolang haar verdriet geen plaats gekregen heeft en ze open kan staan voor de vreugde van een knappe en gezonde dochter zal het een heel moeilijk proces blijven en zal jij constant het gevoel hebben dat ze "niet blij kan zijn" met jou. Ik kan me heel goed voorstellen dat je daar verdrietig, teleurgesteld en buitengesloten voelt.
Ik hoop dat je een keer de kracht hebt om dit zo aan haar te vertellen en dit hoofdstuk een keer af te kunnen sluiten.
Dan kun je ook gaan beginnen met een leven, waarin je kunt genieten van wie je bent en wat je betekent voor jezelf en voor anderen.Ik wens je veel liefde toe.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ontroerend en zo waar beschreven.......heel herkenbaar en troostend...heel veel dank

Andere antwoorden (1)

Ja je pikt van meet af aan signalen op in die baarmoeder en in de loop van je verdere leven zal je merken dat je daar zowel hinder als baat van kan ondervinden.

Die invloed kan jaren (bij sommigen zelfs een leven lang) een ongewenste impact hebben. Echter, van zodra jij je bewust wordt van bepaalde hinderlijke symptomen kan je er ook wat aan doen. Niets is onomkeerbaar dus blijven vertrouwen op jouw eigen oerkracht om het maximum aan gewenst potentieel uit jezelf te halen is toch wel de mooiste boodschap die je dagelijks aan je brein kan geven.

Via bijgevoegde links kan je meer lezen over mogelijke oorzaken, mogelijke gevolgen en mogelijke oplossingen.

Anyway.... Have Fun Any Way!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank je wel GerdaMaria.........heel veel te lezen....interessante bronnen...en website. goed antwoord.