Goedaardige verwaarlozing, ook wel liefhebbende verwaarlozing genoemd, (benign neglect) is een term die in de kinderpsychologie wordt gebruikt.

Wat er mee bedoeld wordt, is dat kinderen veel minder 'betuttel-opvoeding' nodig hebben dan ze over het algemeen krijgen. Het zijn zelflerende systemen, ze moeten de ruimte krijgen om te leren van hun eigen fouten, domme dingen kunnen doen, hun neus stoten en af en toe een blauwe plek oplopen. Verder moeten ze zichzelf bezig leren houden. Dat eist dus van ouders dat we ze los laten, dat we soms de andere kant op kijken als we ze fouten zien maken.

Dit alles natuurlijk binnen een liefhebbende gezinssituatie, met de juiste aanmoediging en binnen redelijke grenzen.

De term 'goedaardige verwaarlozing' komt uit de politiek en betekent daar precies hetzelfde: jezelf terugtrekken en van een afstandje toekijken of de partijen die een geschil hebben, er samen uit komen.