hoe kan je het slaappatroon veranderen van een peuter van 1jaar ,die elke dag om 5 uur wakker wordt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk hè, wintertijd... Ik heb hetzelfde probleem, dus ben erg benieuwd naar de antwoorden. ;)

Het beste antwoord

Om te beginnen: moeilijk!!!!

Kinderen zijn gewoon verschillend en kleine kinderen worden vaker op onmogelijk vroege tijden wakker (en als ze tiener zijn, zijn ze niet meer uit bed te branden....).

Vaak klimt deze vreselijke tijd langzaam omhoog met het klimmen van de jaren maar mijn zoon heeft een vriendje van 11 die nog steeds elke dag om 6 uur fris en fruitig ernaast staat.

Ik ben zelf niet zo voor experimenten met later naar bed gaan want heel vaak helpt dat niks (alleen dat jij dan ook geen avond meer hebt, EN dat ze in de middag vervelend zijn.

Wat wij deden (maar daar zijn ook ZWARE tegenstanders van) is het kind bij ons in bed nemen en zeggen: als je zoet wat ligt mag je hier blijven. Ik zeg niet dat het direct top werkt maar bij mij hebben ze geleerd rustig bij mij in bed te liggen en zo slaap ik nog heel lekker hoor (en ze doen het nog, nu om 7 uur en ik vind het erg gezellig).

alternatief maar dan is 1 jaar wel erg jong (volgens mij kan dit vanaf ca 2 jaar) is een lampje op een timer in zijn kamer zetten en uitleggen dat hij jullie mag roepen als het licht aan gaat (en dan begin je om 5:15 uur anders redt hij het niet en dan elke week 10 minuten verzetten die tijd, zo schuif je ongemerkt op, naar een normalere tijd. Dan leg je iets (ongevaarlijks) in bed om mee te spelen tot die tijd.

Maar wanhoop niet, bij de meeste mensen wordt dit echt beter maar het kost een paar jaar

sterkte
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor mij beste antwoord omdat er meerdere alternatieven werden gegeven.

Andere antwoorden (4)

Ze gwn laten liggen en niet op reageren helpt wel is maar laat hem haar niet te lang liggen als het huilt dat is wel zielig
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
ik denk dat je jezelf hiermee tegenspreekt. 10 tegen 1 dat ze gaan huilen als je ze gewoon laat liggen (de meeste kinderen van 1 jaar kunnen nog niet zo goed praten dus die gaan huilen als ze ergens ontevreden over zijn). als je ze EERST laat en dan pakt als ze huilen leren ze HEEL snel dat gehuil jou je bed uit jaagt. (en dat huilen een prima manier is en je ouders te koeieneren, en dat wil je nou net voorkomen) Dus je moet je OF laten liggen en dan ook keihard zijn (brrrrr ik moet er niet aan denken maar er zijn echt mensen die het kunnen en dan werkt het mogelijk) OF je komt in actie.
Moeilijk,.alle moeite die je kan doen is waarschijnlijk niet nodig want de kleine zijn slaapritme zal vanzelf weer veranderen.
Als hij 18 is slaapt hij door tot 5 uur smiddags ;).
Houd de gewone regelmaat aan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meest voorkomende oorzaken van te vroeg wakker worden;

Bij veel peuters is vroeg wakker worden het signaal om het middagdutje af te schaffen. Slaapt jouw kindje nog steeds 'smiddags? Probeer eens of ze prima zonder slaapje kan én 's ochtends doorslaapt. Vaak sta je verbaasd, ondanks het feit dat ze altijd 's middags ook heerlijk doorsliep. Na 9 maanden slapen de meesten niet meer 's middags.

Rond 5 uur 's morgens is het vaak het koudst. De lichaams-en omgevingstemperatuur daalt nl. 's nachts. Probeer eens om het kindje een paar sokjes aan te trekken of een hemdje onder de pyama, een dikkere slaapzak of whatever. Een extra deken zal weer te warm worden.

Sommige kinderen zijn ook gevoelig voor het licht worden.
Nu is het natuurlijk om 5 uur nog niet licht, maar 's zomers
zouden verduisterende gordijnen een uitkomst kunnen bieden.

Probeer ook eens of een uurtje later naar bed het kind ook een uur later laat wakker worden. Soms wil dit ook het geval zijn.

Het kan natuurlijk ook gewoon de bioloische klok zijn die zo is ingesteld. Dan is het gewoon een ochtendmens.
Helpt dus echt niets van wat je zoals hierboven staat hebt uitgeprobeerd, dan is het waarschijnlijk een vroege vogel.
Maar ook al is je kindje een ochtendmens,dan wil dat nog niet zeggen dat je dan ook op moet staan.
Ook deze kinderen moeten leren langer in bed te blijven.
Ook al slapen ze niet, ze hebben hun rust toch nodig.

koop een kinderwekker. De kidsleepwekker heeft bijv. alleen een konijntje erop met een rugzakje en eentje die in zijn bedje slaapt. Je kunt dan instellen wanneer het konijntje op mag staan en met zijn rugtasje naar buiten gaat. Er brandt dan een lampje achter. Wordt je kind wakker, ziet het aan zijn vriendje of die nog in bed ligt of al op mag staan. Je kunt ook een tijdschakeleer kopen warop het nachtlampje uit of aan gaat. Je kind moet hierop wachten tot het zich mag melden

Probeer je kindje uit te leggen dat ze moet blijven liggen en ook waarom je dat wilt. Ga samen naar een winkel om een lampje, tijdschakelaar of wekker te kopen. Maak er iets gezelligs van. Zet het gekochtte op haar kamer en leg uit wat de bedoeling is. Het zal niet meteen lukken, want het heeft nog geen besef van tijd. Lukt het echter, prijs het kind tot in de hemel!!!Vraag ernaar of het weer in slaap viel of dat het heel moeilijk was en dat je het zoo knap vindt!!!Toon begrip als het nog niet lukt, maar blijf consequent terug naar bed sturen en wachten op het lichtje.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie adviezen, maar een kindje van 1 jaar niet meer laten slapen overdag? Dat is wel erg vroeg. Geen goed advies. Maar heel weinig kinderen van een jaar trekken dat. Dat omslagpunt begint na de 2e en bij veel kinderen pas na de 3e verjaardag.
Wel een oorzaak kan zijn is de "ochtendkou". Daar kun je wakker van worden
En omdat veel kinderen liggen te woelen, liggen ze min of meer bloot (zonder dek).
Heel vervelend, maar weinig aan te doen. Mijn 2 kinderen waren ook elke dag zo vroeg wakker. Jouw kindje is pas1 jaar. Ik zou zeggen: leg wat eten (liga ofzo, suikervrij koekje) en drinken (water of sap in een flesje) klaar en geef het aan je kind als hij/zij wakker wordt en haal hem/haar niet uit bed. Lekker laten rommelen met speelgoed tot je zelf uit bed gaat. Je bent dan wel zelf ook wakker, maar ja, het gaat vanzelf een keer over.
Als ze groter zijn kun je inderdaad goede resultaten bereiken met een klok met allerlei toeters en bellen. (ik zelf heb een klok opgehangen en een papier ernaast opgehangen met de tijd erop getekend hoe de klok moet staan voordat ze uit bed mogen. Werkte goed). Wel gewoon laten spelen in bed, je hoort dan zulke leuke dingen, ook een aanrader.