hoe gaat een scheiding precies in werking als je ook kinderen hebt (op 1 kind staat voogd omdat die onder behandeling stond) en een uitkering hebt ?

stel je hebt een uitkering en zit te denken om te scheiden omdat t niet lekker loopt je heb dan een van de 2 kinderen staat een voogd op omdat er dingen niet hellemaal lekker liepen totaal plaatje hij werd gediagnoseerd adhd met nog wat problematieken dus geen rare dingen we wonen dus gewoon allemaal samen maar ik wil toch graag weten wat voor invloed t allemaal heeft als we gaan scheiden sta ik dan op straat zonder geld of kan ik een uitkering krijgen en een ander huisje en de kinderen moeten we een regeling opstellen op papier of kan dat onderling ?? wat als vader weer werkt krijgt hij dan minder tijd met ze of moet ik dan bij hem komen oppassen of kunen ze dan bij mij blijven.
graag serieuze reakties aub of liever dan geen reaktie!!
of privé bericht mag ook wel graag een antwoord als je er verstand van hebt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je een huwelijksovereenkomst, of een partnerschapsovereenkomst?
Zo ja, dan heeft zo'n overeenkomst gevolgen voor de staat: geen belasting bij overlijden, fiscale consequenties enz.
En daarom moet je in dat geval de scheiding via een advocaat (of soms notaris) laten regelen. Dat kost heel veel geld. Is zo'n overeenkomst er niet (dus je woont samen met of zonder samenlevingscontract), dan kun je alles zelf regelen. Want wat jij met je partner hebt afgesproken, daar heeft de staat niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In als je nou eens vragen stelde in functie van het redden van jouw relatie?
Ga ervan uit dat elke relatie te redden valt als je maar om hulp vraagt om ongewenste situaties een positieve wending te geven.
We gaan er volgens mij te snel van uit dat uit elkaar gaan de beste oplossing is.
Heel vaak is dat niet zo want doorgaans komt minstens één van beide partners nadien in een nog veel moeilijker situatie terecht.
Op dat vlak ben ook ik een ervaringsdeskundige en ik wil de mannen en vrouwen die (soms vele jaren van wijsheid later) spijt hebben van hun scheiding(en) echt niet te eten te geven hoor. Denk dus AUB eerst eens heel goed na over een mogelijke verbetering van jullie situatie als gezin. Denk daarbij niet enkel aan jezelf maar ook aan de kinderen. Denk ook eens na hoe jij je zou voelen indien je straks jouw partner een heel leuke band ziet hebben met een andere partner. Indien je het gevoel hebt dat het jou niks kan schelen dan zou het inderdaad kunnen dat jullie compleet opgebrand zijn met elkaar. Indien je het moeilijk hebt met die gedachte dan kan dat een stimulans zijn om jezelf weer te herpakken in de relatie en jezelf weer opstelt op de wijze zoals een kersverse partner dat zou doen. Geen gezeur dus over alles wat niet verlopen is zoals gewenst maar veel plezier vanwege het samen leuke plannen maken.
Ja hoor, het kan en het werkt effectief als je er beiden voor open staat. En ik weet het, blijven is niet altijd de makkelijkste oplossing op het moment van diepe crisis maar op termijn is ze vaak wel de meest lonende voor alle betrokken partijen. Dus ik hoop van harte dat jullie het toch nog redden samen ;-) Liefs en succes ermee!

Het beste antwoord

Je moet een convenant maken waarin je scheiding beschrijft van je spullen en de financien. Daarnaast maak je een omgangsregeling. Je zult een huis moeten zoeken. Verder zullen jullie allebei gewoon werk moeten zoeken. Je kan wel een uitkering krijgen tot je weer werk hebt.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat is een convenant?
en wat voor invloed heeft t op de kinderen verder en de financiën?
ronron1212
12 jaar geleden
Dat is een scheidingsovereenkomst tussen jou en je partner. Kun je eventueel met en bemiddelaar maken. De kinderen komen bij een van jullie te wonen meestal de moeder die krijgt dan kinderalimentatie. Verder als je geen inkomsten hebt en je man wel kun jij ook alimentatie van hem krijgen. Daarnaast kun je tijdelijk wel een uitkering krijgen. Maar je zult werk moeten zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook het maken van een ouderschapsplan is tegenwoordig verplicht. hier komt in te staan wie wanneer voor de kinderen zorgt en hoe jullie gaan handelen als één van de kinderen ziek is, ouderavonden en de verjaardagen van de kinderen.

Andere antwoorden (1)

Ik ben als gescheiden man ervaringsdeskundig, plus ik heb het hele proces van scheiding goed gevolgd.

Eigenlijk stelt een scheiding niet zoveel voor. Je wordt *juridisch* van elkaar op afstand gezet. Dus als jij weer een kind krijgt, is er niemand meer automatisch de vader; als jij dood gaat, gaan jouw bezittingen niet automatisch over op iemand anders.
Een scheiding is dus uitsluitend een juridisch verhaal.
Het is zelfs zo, dat als de rechter de scheiding heeft uitgesproken, je nog helemaal niet gescheiden bent! Want de scheiding gaat pas in, nadat jij/je man hebben besloten om die scheiding te laten inschrijven in het gemeentelijke register. Dit laatste besluit is dus aan jou, niet aan de rechter.

Je blijft gewoon vader en moeder. En gelukkig heeft de politiek dat een beetje ingezien, en heeft men de verplichting opgesteld dat de scheidelingen een convenant opstellen.

ADHD is geen reden voor een slechte relatie. Hij kan pillen krijgen, hij kan allerlei oefeningen doen om de verschijnselen te verminderen.
Jij kan besluiten alsnog met deze nadelen te leren leven. Want niemand is volmaakt, en als je een ander neemt, krijg je gewoon een ander setje nadelen.
Naar mijn overtuiging schiet je dus niets op bij een scheiding. Maar dit is persoonlijk.
Ikzelf vind, dat het een grote uitdaging is, om er alsnog wat van te maken. Ik kan je aanraden om daar boeken over aan te schaffen en samen door te nemen.

Ik hoop nu, dat je begrepen hebt, dat een scheiding niet zoveel zal uitrichten in je leven. Het is niet datgene waardoor je gelukkig zult worden. Geluk heb je namelijk zelf in de hand: je moet ervoor vechten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de scheiding en de problemen heef niks met de kinderen te maken ook niet de problemen hier van. t is niet alleen ADHD wat die heeft maar hij kan niet na andere opvang na school mochten we alle 2 moeten werken hij komt nu met busje halen en brengen als we moeten werken hoe komt die dan op die opvang daar is dan geen mogelijkheid meer voor en ik denk ook niet dat hij dat aan kan van hot naar her hij vind t nu al erg genoeg en wij ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@klaas Ik ben het helemaal met je eens en geef je dan ook graag een + voor zoveel wijsheid ;-) Groetjes en fijne zondagavond nog!