jaloers schoonzus hoe kan ik beter er mee omgaan ?

broertje van mijn man heeft een vriendin die onwijs jaloers
is op de relatie die ik heb met mijn man en mijn schoonfamilie ik merk het met alles,ze doet mij na maakt altijd rot opmerking naar mij maar dat negeer ik vaak omdat ik naar mijn schoonfamilie kijk ,in de verleden zijn hun tijdens uit elkaar gegaan het was eerlijk gezegd 1 van de mooiste tijd uit mijn leven en nu is ze er weer zit ik er weer ieder keer op tegen om naar verjaardag te gaan of met feestdagen om haar tegen te komen,met mijn bruiloft heb ik van mijn vriendinnen gehoord dat ze onwijs vervelend tegen hun heeft gedaan,waar ik nu zo kwaad om ben en haar totaal negeer,maar ieder keer als ik haar weer zie blijft ze mij kwaad maken dat ik toch wel bang ben dat een keer echt mis gaat,hoe kan ik hier best mee omgaan want met haar praten zou het echt niet gaan ze is zo onzeker .

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.8K

Het beste antwoord

"....want met haar praten zou het echt niet gaan ze is zo onzeker"

Daar zeg je het zelf al. Haar gedrag komt ergens uit voort, en dat is duidelijk geen benijdenswaardige positie. En je man, die kies je uit, maar je schoonfamilie krijg je er bij kado, en daar heb je niks over te zeggen.

Gelukkig woon je niet met haar in één huis en is het aantal feestdagen nog redelijk binnen de perken (tenzij je ELKE verjaardag afloopt natuurlijk, maardat is uiteraard geen verplichting. Een kaartje, belletje of uitgesteld bezoekje als het minder druk is en je meer tijd hebt om met elkaar te praten wordt vaak prima geaccepteerd.

Als twee mensen een probleem met elkaar hebben, hebben er meestal inderdaad twee mensen een probleem. Het hare ken je al ; ze is onzeker, en wil blijkbaar heel graag op je lijken of dat jou man op de hare lijkt of haar relatie op die van jullie. Maar wat is het jouwe ? Waarom stoort haar gedrag je zo ? En hoe reageer je op haar ?

Sommige onzekere mensen hebben de neiging een ander voortdurend naar beneden te moeten halen in de hoop daardoor zelf een beetje te stijgen. Meisjes van de basisschoolleeftijd doen dat heel sterk, en sommige blijven daar erg lang in hangen. In de praktijk echter, werkt het vrijwel nooit. Als een gesprek met haar niet mogelijk is, misschien kun je dan in elk geval een keer gaan praten met je zwager. Inzicht in het hoe en waarom achter haar acties kan misschien wat meer inzicht geven, en je weet, actie is vaak reactie. Jullie hoeven geen hartsvriendinnen te worden, maar het is toch wel prettig als je met elkaar door één deur kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen bedankt allemaal voor je steun onwijs lief , maar dit vind ik de best antwoord om te gaan doen dank je wel Groetjes

Andere antwoorden (10)

Gewoon compleet negeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je het al geprobeerd om met haar te praten? Zou denk ik toch de beste oplossing zijn. Goed ze is onzeker. Maar in een gesprek zou je haar heel erg tegemoet moeten komen. Je moet haar aanspreken op haar goede punten, haar complimenteren en haar waar je maar kan een gevoel geven van eigenwaarde. Dat betekent misschien voor jou dat je nu de minste moet zijn, maar misschien win je er wel heel veel mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Negeren lijkt het best... maar dat is erg moeilijk.
Ik denk zelf dat je toch het gesprek aan moet gaan, hoe lastig ook. Jij hebt er moeite mee en last van, jij voelt je er rottig en kwaad om. Dat is niet echt fijn.
Ze is zo onzeker schrijf je, maar is ze dat wel echt? Als ze zo vervelend is, zal ze toch ook onder ogen moeten zien wat dat met jou doet? Je moet het in elk geval niet uit de hand laten lopen. Wees de verstandigste en (hoe moeilijk ook) ga de confrontatie een keer aan en praat.
Je kunt niet je leven zo laten verzieken door een jaloerse schoonzus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bouty;

Je hebt het een paar keer over negeren, maar dat lijkt dus niet te helpen. Je weet kennelijk dat ze onzeker is; geef haar aandacht, praat met haar en vind uit waar die onzekerheid vandaan komt. Misschien hebben jullie juist heel veel gemeen; zou mij nix verbazen. Als dat allemaal niet helpt, gewoon weer terug in de negeerstand en aan jezelf denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik het goed begrijp is je schoonzus dus jaloers op de goede band die je hebt met de schoonfamilie en je man.
kasn ik het zo stellen ?

Vraag je dan eens af wat zij precies wil ?
Dezelfde goede relatie met haar man en/of met zijn familie ?
Doet de familie anders tegen haar en/of haar man ?

Heeft dat zijn redenen? je zegt dat ze heel vervelend heeft gedaan op je bruiloft tegen hen.
dus ik vermoed van wel.
Ik kan het waarom daarvan niet raden maar jij vast wel
maar probeer je conclusies eens op een rijtje te zetten op een positieve manier dat ze jaloers is op je is eigenlijk een groot compliment,.... toch ?
maar ik leest heel veel frustratie als je aan haar denkt je vorige vraag is gewist maar "dat mens" is ook maar een mens.
dat negatieve kan je zo blokkeren dat er nix goeds uit komt
ook al doet zij "vijandig"
probeer haar eens als mens in te schatten
Wellicht heb je dat al geprobeerd en ben je daarin weer teleurgesteld geraakt.
Wellicht heb je het ook alleen proberen te doen ?
kun je hulp in schakelen ? niet als een soort buffer tussen haar en jouw maar echte hulp die ook laat zien dat jullie er beide mogen zijn ?
Hoe zit het met de relatie tussen je man en zijn broer ?
goed of botert dat ook al niet ?

Kun je je zelf een beeld vormen van hoe het eigenlijk zou moeten zijn of zou kunnen zijn ? en zou zij zich daarin goed kunnen voelen ?
wees daarin ook realistisch

Je hoeft echt geen beste vriendinnen te worden maar welicht is een vreedzame coexistentie wel voldoende,.... voorlopig.

Succes
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap haar ook helemaal niet waar ze mee bezig is eerlijk gezegd ik ben meer spontane help mijn schoonmoeder met alles en doe leuk dingen met haar om zo te zeggen mijn schoonouders hebben beter band met mij, en met mijn schoonbroer kan ik goed opschieten wat zij weer niet met mijn man heeft, vraagt nooit hoe het met ons gaat terwijl wij juist het wel doen,en de contact tussen de broers is heel goed ik blijf altijd lachen als familie er is of als ze stom doet , je hebt gelijk juist omdat ik denk dat is ook mens vind ik haar zielig blijf ik haar negeren
Ik vind het gemeen om te zeggen 'zij moet het maar accepteren' blabla.. Zij heeft nou eenmaal die jaloerse gevoelens (waar zij niet 1,2,3 wat aan kan doen)
en ik vind dat als je dat weet dat je daar best rekening mee kunt houden. Als zij het niet prettig vindt.!
Jah dan maar blijven negeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jou jaloerse schoonzus zo onzeker is, zou ik zeker op haar afstappen. Gewoon vragen wat haar nou dwars zit.
Misschien lost dat al een heleboel op.
Hoe denkt je partner hier over?
Kan hij misschien met haar praten?
Vind je een gesprek niets, probeer het dan met een brief waarin je verteld hoe jij je voeld, zonder dat je haar aanvalt. En dat je graag zou willen dat het contact met haar ook op een fijne manier wilt beleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toch leren hoe je met haar praten kunt. Als zij zo graag jou na doet is dat in feite een compliment. Je zegt eigenlijk zelf al dat ze erg onzeker is, en dan zou je kunnen concluderen dat zij zo negatief doet OMDAT ze onzeker is.
Ik stel voor dat je haar positief benadert en dat blijft volhouden. Geef haar meer in plaats van minder. Zet je eens een jaar lang 300 procent in voor haar en geef haar de aandacht en lessen over - hoe-moet-dat-dan-zo'n-goede-relatie-als-jij-hebt?
Beetje subtiel zijn, dat wel. Maar stuur eens wat vaker een kaartje, bel haar eens op, nodig ze eens uit. Doe moeite. Investeer wat je terug wilt zien in haar.

Als ze echt zo graag is als jij, leer haar dat dan. Jij bent de enige die deze knik kan verwijderen denk ik.
Geef iemand niet zomaar op, ik vermoed dat ze de hulp kan gebruiken. En, daarna, als het lukt, kun je trots zijn op een erg verbeterde relatie.

Misschien als je zelf ook een beetje open staat voor nieuwe dingen, dat dat kan helpen.

Mocht het niet lukken, dan heb je je best gedaan en zijn de gevolgen gewoon wat ze zijn. Dan weet je dat je alles geprobeerd hebt en kun je haar/hen dan ook met een gerust hart loslaten, verjaardagen of niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze maakt nu eenmaal onderdeel uit van de familie ,en kun je een keuze maken haar te accepteren zoals ze is.Laat haar ,je kunt ook denken zij is de gene die rot opmerkingen maakt.Dat zegt iets over haar.Neus in de wind borst vooruit en laat je niet verlagen door haar.Jij komt dan sterker over .Zij is de gene die onrust veroorzaakt laat je daar niet in mee sleuren.Zo voel jij je er wel bij.Zoek haar niet op probeer je te richten op mensen waar jij energie van krijgt. Jij leeft je leven en zij ook .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is, waarom zij jaloers is. Ziet zij jou als een bedreiging voor haar man of ben jij nu 'de geliefde schoondochter'? Als jij haar duidelijk kan maken, dat jij geen 'gevaar' voor haar bent, is er dus ook geen reden voor de jaloezie.

Is de reden er wel, tja, dan gaat het je een hoop moeite kosten, om te bewijzen dat er geen reden meer is.