hoe kan ik mensen op een vriendelijke manier duidelijk maken dat ik geen vrienden meer met ze wil zijn?

Toegevoegd na 10 minuten:
het liefst op een manier dat ik het niet rechtstreeks teen ze hoef te zeggenwant dat durf ik niet en kan ik niet

Toegevoegd na 10 minuten:
*tegen

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.5K
Ritsuka
12 jaar geleden
Gewoon in het gezicht zeggen, zou je zelf ook willen. Niet laf via sms of facebook
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sinds wanneer moet dat gezegd worden?
Amadea
12 jaar geleden
Dat is vermoedelijk zo sinds het verschijnsel van digitale "vrienden". De huidige jongelui verstaan blijkbaar iets anders onder vriendschap dan de wat oudere mensen dat doen...
Amadea
12 jaar geleden
leuk krol zo'n reactie

Het beste antwoord

Als je het niet durft of kan zeggen moet je het gewoon laten verwateren. Telkens als ze iets willen afspreken zeg jij dat je het te druk hebt. Op den duur haken ze dan vanzelf af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ja, als je het niet durft te zeggen is dit een manier.
+1

Andere antwoorden (6)

Naar diegene toe lopen en vervolgens zeggen,
Sorry, ik had een leuke tijd met je maar vind je niet meer zo aardig om deze reden...
Ik wil geen ruzie maar gewoon geen vrienden meer zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je zeggen:
"Mijn levenstijl verschilt zoveel met dat van jullie,
dat ik de vriendschap helaas zal moeten beëindigen."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Soms is zoiets zo hard (voor jezelf en de ander) dat als er niet echt is dramatisch is gebeurd je het beter eerst kan proberen het dood te laten bloeden.

Als de hint niet wordt opgepakt zul je het daarna wel in het gezicht moeten zeggen maar zomaar een vriendschap opzeggen terwijl je misschien best 'kennissen' wil blijven zijn is misschien te overdreven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordat ik iemand zou vertellen dat ik geen vriendschap meer wens zou ik me eerst afvragen waarom ik die vriendschap wil beeindigen en of de beeindiging echt noodzakelijk is of dat het ook mogelijk is de omgang te minderen. Erger jij je aan het gedrag van die vrienden en beinvloed het jouw leven dan kan je ervoor kiezen ze gewoon niet meer op te zoeken of te bellen of te mailen.

Ze komen vanzelf wel met de vraag waarom ze minder van jou horen en dan heb jij de kans het uit te leggen en kunnen hun bepalen of ze nog vrienden met jou willen zijn. Dan blijf jij niet met een schuldgevoel achter of jij het wel goed aangepakt hebt.

Het uit jezelf aangeven van je probleem met hun is wel netjes natuurlijk. Het hoeft niet op een negatieve manier te zijn, misschien zijn ze wel dankbaar met je kritiek en zien ze dan in dat je gelijk hebt en kunnen ze zichzelf aanpassen bijvoorbeeld, dan respecteren ze jouw eerlijkheid.

Je kunt natuurlijk ook minder tijd voor ze hebben, dan hoef je het nog niet te beeindigen maar kan je ze dat gewoon vertellen en als ze er geen begrip voor hebben dan is dat jammer.

Mocht je andere leuke vrienden hebben dan hoef je daar deze vrienden niet voor te laten stikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendschap bestaat in vele vormen en is niet iets dat "aan" of "uit" kan zijn. Zo kan je een vriend hebben die je 1x per 5 jaar ziet (bijvoorbeeld iemand in het buitenland) of een vriend die je dagelijks ziet en wil zien.

Het is aan jou en aan de vriend om te bepalen hoe vaak en op welke manier je elkaar wil zien/spreken. Als jij duidelijke grenzen stelt, dan zal je op termijn daar voordeel aan hebben. Jouw omgeving zal het ook waarderen omdat ze precies weten wat ze aan je hebben.

Hoe je die grenzen laat zien is aan jou. Een stille hint is misschien voldoende (zoals zo nu en dan de telefoon niet opnemen) maar je zou het natuurlijk ook kunnen uitspreken, het liefste zonder al te veel emoties. Dat is niet makkelijk, maar wel erg leerzaam.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vriendschap is niet iets dat je zomaar van de een op de andere dag kunt opzeggen, alsof het een baantje is.

Vriendschappen zijn in veel gevallen gebonden aan de levensfase waarin je zit. Op de middelbare school sluit je vriendschappen die na je middelbareschooltijd kunnen verwateren doordat mensen ieder een andere weg inslaan. De een gaat studeren in een andere stad, de ander gaat werken, weer een ander gaat een jaartje reizen. Soms houd je contact, soms ook niet.

Tijdens studie, werk of wereldreis doe je weer allerlei nieuwe contacten en vriendschappen op. Sommige blijven, andere verwateren weer na een tijdje.

En zo ga het je hele leven lang. Als je het gevoel hebt dat het geen zin meer heeft om in een vriendschap te investeren, kun je het gewoon een beetje laten verwateren. Geen afspraken meer maken, niet meer uitnodigen of langsgaan. Daar is op zich niks mis mee, want meestal is dat gevoel wederzijds en zal die vriend of vriendin er net zo over denken. Mocht een vriend denken: hee, wat is er met hem/haar aan de hand, dan kan diegene dat gewoon aan je vragen. In dat geval kun je in alle eerlijkheid antwoorden dat je niet meer zoveel zin hebt in contact.