Wat kan ik het doen: als cadeau sieraden krijgen, terwijl ik een nikkelallergie heb? Ik wil niet onbeleefd zijn en het zijn wel mooie sieraden.

Degene is niet rijk en wil graag kado's in de vorm van sieraden geven aan me, omdat ik iets voor degene gedaan of geholpen heb. Die persoon zie ik elke dag tijdens werk. Moet ik nee zeggen bij zoiets? Hele vervelende situatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Ja, je kunt "nee" zeggen.
Daarbij zou ik dan wel vertellen over je nikkelallergie, dat je de sieraden overigens ontzettend leuk vindt en dat je het ook heel erg lief vindt dat hij/zij je iets wil geven, maar dat dat eigenlijk zonde zou zijn omdat je het niet kunt dragen. Ik denk niet dat het dan erg is om te weigeren. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je kunt ook eerlijk vooraf zeggen dat je een nikkelallergie hebt dan zal deze persoon de boodschap wel begrijpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, ik zou gewoon een keer tijdens een gesprek over beginnen, dan kan die persoon volgende keer vragen over die sieraden of vraagsteller dat kan hebben met die allergie.
+
Er zijn genoeg goedkope sierraden die nikkelvrij zijn. Een nikkelallergie komt zo ontzettend vaak voor, dat zelfs de oorbellen die je bij de drogist koopt voor 3 euro per setje, voor een groot deel nikkelvrij zijn. Het staat er trouwens bijna altijd op, als een sierraad nikkelvrij is.

Ik kan uit je vraag niet goed opmaken of je de sierraden al aangeboden hebt gekregen of dat het gaat om iets wat vaker gebeurt of dat het mogelijk nog gaat gebeuren, maar je als het niet gaat om dingen die je al onder de neus worden geschoven, kun je prima tegen iemand zeggen dat je allergisch bent voor nikkel, en dan kan je collega daar rekening mee houden.

Als je het al aangeboden krijgt, dan kun je het ook uitleggen trouwens. Zo'n allergie betekent niet dat je ondankbaar bent als je iets niet draagt, je kunt er immers niets aan doen. Als de ander het weet, kun je afspreken of hij/zij/jij het omruilt, of je ze teruggeeft, of dat je er zelf iemand anders blij mee mag maken. En een volgende keer weet hij (of zij) dan dat je alleen nikkelvrije sierraden kunt dragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nickelvrije sieraden kan ik ook niet tegen, die bevatten er veel nikkel. Vreemd he!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je zeker dat het dan geen andere metalen zijn waar je op reageert? Ik ben best allergisch voor nikkel, maar als ik oorbellen koop met het stempel 'nikkelvrij' erop, dan gaat het eigenlijk altijd (9 van de 10 keer) goed, terwijl oorbellen het meest allergie-gevoelig zijn. Ik ken wel mensen die alleen maar zilver of goud kunnen dragen, of alleen titanium, maar die zijn dan allergisch voor meer dan alleen nikkel.
Daar weet ik een goed trucje voor!
Ik zelf heb ook een nikkel allergie en wat ik altijd doe is over bijvoorbeeld het staafje achter een oorbel een laagje doorzichtige nagellak doen. Dit kan natuurlijk ook prima bij ringen. Gewoon een beetje nagellak smeren op het gedeelte dat tegen je huid aan zit. Op die manier heb je niet zo'n last meer van de nikkel en kun je prima sieraden ontvangen die nikkel bevatten!