"Monogaam loyaal" is geen normale Nederlandse uitdrukking.

Je kan zeggen dat iemand monogaam is, oftewel: seksueel trouw aan één partner. Je kan ook zeggen dat die persoon in seksueel opzicht loyaal is aan zijn of haar partner, maar je zegt niet dat die persoon monogaam loyaal is.

Loyaal zijn aan iemand betekent dat je trouw bent aan iemand, maar dat heeft niet speciaal met een seksuele relatie te maken. Het heeft meer te maken met het gevoel, met de verhouding die je tot iemand hebt in geestelijke en sociale zin. Je kunt loyaal zijn aan je broer of zus, je beste vriend, maar ook aan je collega of je moeder. Loyaal betekent trouw in de betekenis van: iemand steunen door dik en dun, iemand niet laten vallen als het erop aankomt.

Dus: je kunt een heel loyale vriend zijn, maar zo polygaam als de pest. Of: je kunt heel monogaam zijn, maar verder totaal niet loyaal aan je partner.

Beide kan ook: én monogaam én loyaal. Maar dat is een ideaalplaatje. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je uitleg het werd tegen mijn gezegd dus ik had nog nooit gehoord .
Vandaar ik me afvroeg want via Google kon geen uitleg vinden .Nou dan weet ik nu dat me dan eindelijk van geluk mag prijzen aan gezien een nieuwe man's persoon dit tegen mijn mijn zei .Maar we blijven wel nuchter hoor ik zal wel merken in de toekomst maar het wel mooi uitgaan weg .
Liefde en trouw staat bij mijn zelf gewoon op 1 vandaar beetje ouderwets misschien in deze tijd beeld
Maar zo ben ik dan .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, plusje, want dit is precies het antwoord dat ik wilde typen, alleen dan in mijn woorden :D

Andere antwoorden (3)

Het betekent dat je een sexuele relatie hebt met een persoon, en niet met andere partners sex hebt. Tegenovergestelde van 'Polygaam', 'Mono' betekent 'enkel', 'poly' betekent 'veel'.

Helaas, heb hiervoor geen bron beschikbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
monogaam betekent: 1 partner hebben,
loyaal betekent: trouw.

Degene die dit zei trapte een open deur in en tevens is het een soort pleonasme.
Je kan maar met 1 partner getrouwd zijn in Europa.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zouden van nature niet monogaam zijn ook al ga je nooit vreemd of komt dat nooit bij je op.
Waneer men ondanks zijn of haar niet monogame natuur nooit vreemd gaat zoals zo velen dan ben je monogaam loyaal dus eigenlijk trouw aan je partner.