Bindingsanst gaat vaak samen met verlatingsangst.Als je een negatieve ervaring hebt meegemaakt in het "verre" verleden.Maar als een partner en jij het echt met elkaar menen zal je zien dat je bindinsangst en verlatingsangst zal verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat verdwijnt inderdaad als je de ware tegen komt..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is de angst om te leven...
Mensen kennen maar TWEE angsten, de ene is de angst om te leven en de andere is de angst om te sterven...

Ja als je durft over te geven aan die ander, is je angst weg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor, dat bestaat, en sommige mensen houden dat hun leven lang!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte liefde zou het kunnen oplossen, maar er zijn mensen voor wie het nooit weggaat.
Zij zijn te diep gekwetst, te bang, soms is het onherstelbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Echte liefde is blind en effent alle opstaaksels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hangt er vanaf in welke fase de bindingsangst is..
Als het ver gevorderd is kan zelfs ware liefde het niet redden. Bindingsangst kan hele ernstige vormen aannemen.

Volgens Mike Gayle zijn er 7 fasen. Die zal ik hieronder even knippen en plakken.

De 7 fasen:
"1. herhaalde overmatige spanning bij (anticipatie van) verlating van huis of mensen waarmee een sterke binding bestaat.
2. aanhoudende en overmatige zorg over het verliezen van mensen waarmee een sterke binding bestaat of zorgen over hun welzijn.
3. aanhoudende en overmatige zorg dat een onverwachte gebeurtenis tot separatie leidt (bijvoorbeeld verdwalen of gekidnapt worden).
4. aanhoudende terughoudendheid of weigering om naar school of ergens anders heen te gaan uit angst voor separatie.
5. aanhoudende en overmatige angst of terughoudendheid om alleen te zijn of belangrijke mensen te thuis missen of belangrijke volwassen op andere plaatsen.
6. aanhoudende terughoudendheid of weigering om te gaan slapen zonder een belangrijk persoon in de buurt of om uit logeren te gaan.
7. herhaalde nachtmerries over vormen van separatie.
8. herhaalde fysiologische klachten (bijvoorbeeld hoofd- en maagpijn, misselijkheid, braken) als een belangrijke persoon weggaat of als dit wordt verwacht.
"

Boek: "Bindingsangst!"
Door: Mike Gayle
(2005)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bindingsangst is de angst om jezelf sterk emotioneel aan iemand te binden, en treedt volgens mij juist erger in werking als je echt verliefd wordt. Want dan komt die angst om je te binden naar voren omdat de ander dit zal willen. Echte liefde is namelijk het aangaan van een emotionele band, een van de sterkste banden die er is.
Dus de angst wordt erger naarmate de relatie intiemer wordt, en zal uiteindelijk leiden tot het einde van de relatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja hoor...
Bindingsangst is een van de vele termen uit de psychologie die zijn betekenis eigenlijk heeft verloren. Het is een hol begrip dat nog duidt op iets als… bindingsangst. Maar o, wat wordt het vaak gebruikt, natuurlijk altijd in gesprekken over relaties. Want een relatie met iemand die bindingsangst heeft is natuurlijk niet zo leuk. Sterker nog, dat is helemaal geen relatie.