hoe zorg je ervoor dat je ex partner eindelijk ergens anders gaat wonen?

iemand vroeg mij om raad. ze woont samen met iemand met een historie van alcoholmisbruik en softdrugs-verslaving. het ging een antal jaren goed, waarin ze zijn gaan samenwonen en kinderen hebben gekregen. hij vervalt sinds een jaar weer in zijn oude (zeer bekende) gedrag van onderdrukking, ruzie zoeken, schreeuwen, alles beter weten en zijn wil opleggen aan de rest van de wereld, in dit geval zijn gezin. er is (nog) geen sprake van lichamelijk geweld, alleen van dagelijks geestelijk geweld. maar de stress in dat gezin is enorm.
zij heeft hem al een paar keer gevraagd om ergens anders te gaan wonen, maar hij weigert gewoon om te gaan.
wat zijn haar rechten en hoe krijgt zij hem uit hun (huur)huis?

Toegevoegd na 14 minuten:
ze zegt dat de beiden op het huurcontract staan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

"gedrag van onderdrukking, ruzie zoeken, schreeuwen, alles beter weten en zijn wil opleggen aan de rest van de wereld, in dit geval zijn gezin. er is (nog) geen sprake van lichamelijk geweld, alleen van dagelijks geestelijk geweld"

Dit is één van de vormen van huiselijk geweld. de 'iemand' die je hulp gevraagd heeft kan dit verhaal melden. Als het goed is wordt er een afspraak gemaakt met een maatschappelijk werker. Wanneer blijkt dat er inderdaad sprake is van huiselijk geweld dan kunnen er maatregelen getroffen worden om een einde aan deze situatie te maken.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als zij de huurder is kan ze hem er uit zetten. Weigert hij te vertrekken kan het met behulp van dr politie, hij is immers een ongewenst persoon in haar huis. Zou dat wel op een moment doen dat de kinderen een paar dagen weg zijn ivm dramatische wendingen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je deze vraag al eerder gesteld maar ik zou het proberen of met de politie of met de gemeente of met de woningstichting. Als ze niet getrouwd zijn of samenlevingscontract hebben is degene die betaald de hoofd huurder.

Toegevoegd na 14 minuten:
Het is ook verschrikkelijk natuurlijk om dit mee te moeten maken. Als vrouw met kinderen maak je wel meer kans om geholpen te worden. Misschien dat ze zelf weg kan gaan en via urgentie( ivm gezinssituatie ) een andere woning kan krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
sloten vervangen en politie bellen met noodoproep. het gaat wel om kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
eruit zetten kan ze niet helaas.

wat ze wel kan doen is melding maken van huiselijk geweld en aangeven bij zoveel mogelijk instanties dat deze omgeving en relatie schadelijk is voor de kinderen.

ze zou haar verhaal moeten doen bij bv steun/adviespunt huiselijk geweld, en kan info aanvragen bij BJZ.
als de kinderen naar school gaan is hier ook een maatschappelijk werker die advies kan geven.

als ze het zelf op wil lossen veranderd er niets, ze zal dus stappen moeten nemen en naar buiten moeten komen met de ongezonde omgeving waar zij maar vooral de kinderen in verkeren. het laatste lijkt mij motivatie genoeg om alle mogelijkheden aan te grijpen die er liggen.