“ Hoe gaan jullie als team om met orde en netheid m.b.t. slaapkamer en schoolmateriaal van jullie leerlingen of internen van de eerste graad

Hallo iedereen,

In functie van mijn opleiding opvoeder A2, heb ik de opdracht gekregen om een volledig agogisch proces uit te werken. Dit agogisch proces gaat over orde en netheid bij jonge pubers tussen 1é en 14 jaar.

mijn vragen waar ik nu graag een antwoord op zou krijgen zijn de volgende :

“ Hoe gaan jullie als team om met orde en netheid m.b.t. slaapkamer en schoolmateriaal van jullie leerlingen of internen van de eerste graad."
" Bestaat er een eenvoudig beloningssysteem dat bij jullie reeds gehanteerd word.”

alvast bedankt voor de vele antwoorden.

groetjes

Kenneth

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

'Orde en Netheid' en 'Pubers' is volgens mij een contradictio in terminis. Pubers zijn meer van 'als je het niet meer nodig hebt, laat je het ergens achter je kont vallen en als je klaar bent met een klusje laat je alles netjes liggen'.

Belonen heeft in de regel weinig nut of slechts kortstondig. Voor financiele beloningen krijg je ze nog wel eens in de benen, maar dat is natuurlijk neit de meest aangewezen weg.

Je moet ze gewoon continu achter de broek zitten en vooral NIET uit de brand helpen als ze er zelf een zootje van hebben gemaakt. Het heeft te maken met een stukje verantwoordelijkheid, dat je ze wel voor kunt doen, maar dat ze eerst en vooral zelf moeten leren. Soms door schade en schande, ja.

Maar da's niet als team hoor, teams hebben we hier niet.
Mocht je echter met een wondermiddel komen, dan hoor ik het graag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook wel in een kinderhuis gewerkt, maar daar ging het niet anders dan Marleen beschrijft.
Een voorname regel: ook pubers hebben privacy, net als volwassenen. Dus laat de kamer de kamer en kom er als opvoeder alleen binnen om de boel te overzien en een opmerking te plaatsen, dan wel iets positiefs te zeggen, nadat je op de deur hebt geklopt!!