is snel conclusies trekken een mannelijke eigenschap?

Ik maak vaak mee dat als ik een conflict heb met een mannelijk persoon, dat ze snel conclusies trekken.. Dan zeg ik iets en dan nemen hun het te letterlijk en gaan ze er hevig op in.. Terwijl ik dat dat niet bedoel.. Is dit een mannelijke eigenschap?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgensmij wel ja maar ik durf het niet zker te zeggen
Cryofiel
12 jaar geleden
Probeer je aan te passen. Bij een man moet je zeggen wat je bedoelt, niet iets zeggen en er dan maar van uitgaan dat hij je eigenlijke bedoelingen zelf wel zal raden - dat kan hij niet.
Ritsuka
12 jaar geleden
Kan ook aan de manier van vertellen liggen: 'jij doet ook nooit de afwas' vs ik 'vind het niet zo fijn dat ik altijd de afwas moet doen'. Eerste manier is confronterend en irmand kan gelijk defensief worden.i
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist @cryofiel, vrouwen geven vaak stille hints en worden dan boos als ze niet begrepen worden. Geef geen hints of vage aanwijzingen, dan word je gelijk begrepen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet zo dat "wij mannen" het niet willen zien. We zien het echt niet..als je wilt dat iets gebeurt (of juist niet) zeg dan ook letterlijk wat je wilt en dan zijn wij heus de beroerdste niet hoor. Misschien zijn "wij mannen" te praktisch en feitelijk ingesteld om jullie voor ons vage hints op te pikken. Dit is natuurlijk niet voor alle mannen zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig voorbeeld, mijn (sinds kort) vriend heeft een favoriete aftershave waar ik niet van ondersteboven ben, maar ja....hoe breng je dat? Ik denk ik verstop m achter in de kast en zet al die andere ervoor. Mis dus, daar kwam hij weer aan met die ' walm'. Op mijn vraag of hij het kon vinden, kwam als antwoord , ja hoor. Er was dus niets opgevallen. Heb toen maar bekent dat ik de bedoeling had het flesje te verstoppen en waarom ;)
Cryofiel
12 jaar geleden
Juist! Dat laatste is het enige dat werkt! Dat het flesje achteraan stond, kan ook zijn doordat jij die plank wilde afstoffen. Bij het weer inruimen was dat ene flesje gewoon stomtoevallig achteraan terechtgekomen.
Ritsuka
12 jaar geleden
inderdaad, duidelijk zeggen waar het op staat, en niet eromheen draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onthou mannen zijn vrouwen zonder rationaliteit en logica.
Je moet dus alles heel duidelijk vertellen.. Ze kunnen niet tussen de regels lezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
net zo lomp en zonder tactiek als enkele mannen dat soms *héél soms) kunnen zijn? zoals bv bij het luchtje... '''pffff..... wat heb jij nou voor luchtje op dan?''

Antwoorden (7)

Onzin. Alle eigenschappen komen zowel bij mannen als bij vrouwen voor. Ik zelf trek ook erg snel conclusies, kan heel heftig reageren als er iets gezegd wordt. Ben toch echt een vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Edraket
12 jaar geleden
Alle eigenschappen komen bij mannen en bij vrouwen voor.
Dat klopt. Maar niet in dezelfde sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt Edraket, dat het ik ook niet gezegd. Maar dat maakt dat eigenschappen niet specifiek mannelijk of vrouwelijk zijn, maar vooral menselijk.
Edraket
12 jaar geleden
Je bent een wijze vrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben gevleid, maar moet ook een beetje lachen... :-)
Ik denk het niet dats meer een persoonlijke eigenschap
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vermoed dat het ligt aan het conflict dat je met mannelijke personen zoekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
regelmatig conflicten hebben is al een punt tot nadenken, maar als váak blijkt dat het bij mannen toch op hetzelfde uitdraait zou ik toch hard op mijn hoofd aan krabbelen. hoe kom ik over, wil ik gelijk hebben, verwacht ik dat men mij snapt, is mijn doel dat men het met me eens is?
maar d conclusies die de man trekt? waarom kom ik verkeerd over, hoe kan ik duidelijker overkomen, probeer ik de man ook wel te snappen etc.
stukje introspectie zou niet verkeerd zijn lijkt m
Nee dit kan ook bij vrouwen voorkomen, het is gewoon hoe je bent en hoe je doet, de ene wacht af en de ander trekt conclusies sneller
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het lezen van jouw vraag vroeg ik me af wat nu je werkelijke vraag is. Wil je puur een wetenschappelijk onderbouwd antwoord over hoe mannelijk deze eigenschap is, of wil je weten hoe je dit soort conflict situaties in de toekomst kunt voorkomen?

Er zijn natuurlijk eigenschappen die overwegend vrouwelijk of overwegend mannelijk zijn, er zijn echter daarop ook altijd weer uitzonderingen te vinden.

Zonder te generaliseren, mannen zijn doorgaans pragmatisch ingesteld. Zij zijn geneigd om te reageren met een actie. Ze hebben ook de eigenschap om iets te analyseren (wat is het probleem) om zo tot een oplossing te komen (wat kan ik eraan doen).

Het conclusies trekken kan dus voortkomen uit dit gedrag van analyseren en oplossen.

Jij kunt hier zelf invloed op uitoefenen door anders te communiceren. Kijk eens terug naar het laatste moment waarin je een conflict met een mannelijk persoon had, en bekijk dit van een afstand. (alsof je naar een film kijkt). Probeer zowel jouw eigen input in dit conflict als dat van de andere persoon objectief te bekijken. Er bestaat geen goed of fout, je kijkt en je observeert. Misschien helpt het om op te schrijven wat je waarneemt.
Let niet alleen op de communicatie maar ook op de lichaamstaal van jouzelf, en van de ander.

Daarna kijk je naar jouw observatie en gaat bedenken hoe jij invloed had kunnen uitoefenen om het gesprek anders te laten verlopen.

Je kunt ook mensen uit jouw omgeving vragen met je mee te denken hoe je gesprekken in dit soort conflictsituaties anders kunt laten verlopen. Je zult versteld staan wanneer je ontdekt hoeveel invloed je zelf kunt uitoefenen op het verloop van een gesprek.
Alleen al door bijvoorbeeld zachter te gaan praten, meer pauze momenten in te lassen tijdens het praten. Letterlijk een stap naar achteren doen, je lichaamshouding een open uitstraling geven.

Ik heb twee bronnen bijgesloten (Leren Communiceren, en Lichaamstaal) waar je meer kunt leren over communicatie en de taal van ons lichaam.

Succes ermee

Groetjes
Karen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super antwoord!!!!!
Je krijgt van mij een mannelijke plus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
m.i. een juiste conclusie Whuls.
dus een vrouwelijk plusje erbij voor Karin;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjewel voor de mannelijke én de vrouwelijke plus :-)
Natuurlijk is het onzin te stellen dat mannen 'even snel een conclusie trekken'

Zowel bij mannen als bij vrouwen kom je deze eigenschap tegen.

Ik ken genoeg dames die al tijdens de uitleg met een veel te voorbarige conclusie komen..en daarnaast ken ik ook mannen die zich aan deze kwaal 'schuldig maken'

Uit het stellen van jouw vraag blijkt al de (veronder)stelling dat alleen mannen zo zouden zijn.

En tot deze generaliserende conclusie kom jij op grond van enkele ervaringen uit je naaste omgeving.

Zeer globaal gesproken is er zelfs sprake van het tegendeel..

Mannen komen in het algemeen een beetje bedachtzamer wat rustiger wat minder snel panisch tot een conclusie dan dan de dames.En natuurlijk zijn niet alle mannen zo..

Tot deze conclusie ben ik, een man zijnde, gekomen door mijn woorden met zorg en zonder enige haast te formuleren.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee hoor, vrouwen kunnen die ook.

snel conclusies trekken is tot de conclusie komen dan snel conclusies trekken een mannelijke eigenschap is.

als ik 10 keer met mijn hoofd tegen dezelfde muur aan loop kan ik denken dat de muur niet snapt dat ik erdoor wil.
ik kan me hier over blijven verbazen en wellicht gefrustreerd roepen: jaaa, hoor! ik wist het wel: alle muren zijn hetzelfde!!!

ik kan ook denken dat de muur aangeeft dat dit niet de plek is waar ik doorgang kan vinden.
met een beetje introspectie kan ik bedenken wat mijn doel is (door die muur heen, of op een andere manier aan de andere kant van die muur komen)
ik kan me ook afvragen hoe ik de muur benader (loop ik niet te hard, de verkeerde richting op, zit er misschien een deurtje in de muur waar ik een ingang kan vinden?)

m.a.w. als jij regelmatig conflicten(écht conflicten?) hebt met een mannelijk persoon zou je hieruit al een conclusie kunnen trekken. (wat is je doel? verwacht jij dat je dit op een manier kan bereiken waarvan al vaker is gebleken dat dit niet werkt zoals jij het wil?)
als dan ook nog blijkt dat mannen het moeilijk vinden je te begrijpen kan je wellicht wat duidelijker zijn. (maar dan nog even nadenken over je doelstelling: begrip voor jouw standpunt en jou mening)

mannen zijn niet goed in cryptische omschrijvingen. je kan dus letterlijk zeggen wat je bedoeld.
blijkt dat ze het verkeerd opvatten niet meteen een conclusie trekken dat het aan de man ligt dus.

vraag eens waarom de man het anders opvat dan hoe jij het bedoeld.
op het moment dat de man feedback geeft (en jij denkt: HUH?! hoe komt ie dááár nou weer bij) kan je vragen waarom hij dit denkt.

als het goed is hoor je heel duidelijk waar het scheef loopt en kan je het alsnog uitleggen, maar dan duidelijker.

kortom: men kan van gedachten wisselen maar toch ieders een eigen persoonlijke mening erop na houden, ook met begrip voor de mening die niet met dat van jou overeen komt.

als je iemand wil overtuigen van je eigen mening/standpunt (andere persoon zou dit ook moeten doen anders snapt deze het niet) kan het idd zo zijn dat (in dit geval mannen) snel tot een conclusie komen (gelijk willen hebben is een vrouwelijke eigenschap bijvoorbeeld) ;-)