Een huwelijk is pas rechtsgeldig wanneer men wettelijk (voor de staat) gehuwd is.
Dan is men ook gehuwd voor zijn naaste en voor God.
Hoe eigenaardig het ook klinkt,een ceremonieel huwelijk in een kerk is louter symbolisch!

Dopen is een openbare bekendmaking ,dat je u in uw hart hebt opdragen aan God om zijn wil te doen.Dit doe je als volwassene in het bijzijn van getuigen.

Wanneer je voor de bovenstaande diensten een betaalde geestelijke moet inhuren ,dan is er een vuiltje aan de lucht,want de Schrift zegt: Je hebt om niet ontvangen 'geef om niet'!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, het is rechtsgeldig. Ik vond een site met gegevens over een Belgische doop en daarin werd tekst en uitleg gegeven.
De kerk is een overkoepelend orgaan -niet aan grenzen gebonden- dus in Nederland is het dus ook geldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult in Nederland iig door een gerechtigd ambtenaar van de burgerlijke stand getrouwd moeten worden, wil dat rechtsgeldig zijn.
Dopen valt daar buiten, daar is niets wettelijks aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwen en dopen zijn geen juridische zaken.
Als de priester in het betreffende land een officiële bevoegdheid heeft, dan kan hij een officiële verklaring afgeven, waarmee je in Den Haag jullie huwelijk kunnen inschrijven in NL. Zolang je dat niet hebt gedaan blijf je in NL ongetrouwd. Dopen wordt niet erkend of ingeschreven. Je kunt je zelfs in de kroeg laten dopen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Eerste zin aanvullen met: , die je in het buitenland kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwen voor de wet MOET al ettelijke jaren via een ambtenaar van de burgerlijke stand. Daar kun je een ceremonie aanhangen, maar dat hoeft niet ; het is uiteindelijk een strikt zakelijke, juridische overeenkomst. Het uitsluitend kerkelijk huwelijk heeft al tientallen jaren geen rechtsgeldigheid meer. Je mag in Nederland wel pas voor de kerk trouwen als er een burgerlijk huwelijk heeft plaatsgevonden / is geregistreerd.

Trouwen voor de kerk is een ceremoniële aangelegenheid waar de wet niets mee te maken heeft. Evenmin als met dopen. Dus of je dat laat doen door een dominee, een priester, een rabbi, een imam ,een familielid, een buurman of Grote Smurf doet niet ter zake ; het is jouw ceremonie, jouw feestje, jouw keuze. De wet staat hier volledig buiten, en zowel kerkelijk gehuwd als gedoopt zijn, zijn geen staatsaangelegenheden. Althans , in Nederland.

(In Duitsland bijvoorbeeld betekent aangesloten zijn bij een kerkgenootschap dat je een bepaalde (gemeentelijke) belasting betaalt. In Nederland betaal je in dat geval uitsluitend aan de kerk in kwestie)

Toegevoegd na 44 seconden:
(Nog even doorgezocht, en voor België geldt hetzelfde).