Wat te doen met een narcistische vriend?

Hallo,
Ik heb zo'n 3 jaar een relatie met iemand waarvan ik vermoed dat hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Ik ben echt opgebrand. Ik voel me alleen en niet begrepen. En ik heb het idee dat het hem niets kan schelen. Als ik hem ergens op aanspreek over dat ik me nog al klote voel dan zegt hij gewoon weg, ja zo moet je je niet voelen. Ik heb me ook wel eens zo gevoeld maar dat moet je gewoon niet aan denken. Hij gaat er verder niet echt op in of probeert me niet te helpen.

Als ik zeg dat hij iets fout heeft gedaan dan zegt hij ok of draait het zo om dat ik ga denken dat ik de gene was die fout zat.
Vaak maakt hij ook beledigende grapjes. Dan maak ik een foutje en dan zegt hij, ja je ben ook gewoon dom daar kan je ook niks aan doen. Of hij maakt een opmerking over mijn uiterlijk.

Ik ben erg aan mezelf gaan twijfelen of ik niet de gene was die gek was. Ik was erg jaloers. Nu ik er over na heb gedacht ben ik er achter gekomen dat het komt omdat ik zoveel energie steek in de relatie om ook maar een klein beetje respect en aandacht te krijgen. Maar dat niet krijg. Hij is alleen maar bezig met zijn eigen behoeftes en game.
En als ik dan zie dat iemand anders wel aandacht krijg wordt jaloers. Waarom zij wel en ik niet?

Ik durf niet met hem te praten over mijn gevoelens... ik ben bang dat hij het niet zal begrijpen.
Hoe leg ik dit aan hem uit?

Ondanks dit alles voel ik nog steeds veel voor hem.
Zijn er mensen die dit herkennen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga maar eens snel ophouden met veel voor hem voelen dan, want jullie passen duidelijk helemaal niet bij elkaar. Je hebt het over een relatie, niet over een project! Leuke kerels zat op deze planeet. Doet even pijn, maar je zult jezelf later dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Scroll eens helemaal naar onderen want daar zie je nog meer vragen staan die met dit onderwerp te maken hebben,misschien heb je er iets aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Flower; je weet zelf het antwoord wel op je vraag.
burgos
12 jaar geleden
Ja, ik denk ook dat je naar de bekende weg vraagt.
Je weet natuurlijk zelf ook wel dat je eigenlijk moet
kappen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb in een zelfde soort relatie gezeten... En her enige dat je het opleverd is een minderwaardigheids complex....
Mijn advies is stap eruit!
In het begin is het even lastig maar na een jaar ben je blij dat je het gedaan hebt... Je hebt iemand nodig die je aanvult, niet iemand die je leeg trekt Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het helemaal met de bovenstaande reacties eens. Heb niet de illusie dat jij hem kan veranderen! Zou je niet liever een partner hebben die hartelijk en liefdevol is? Dat is hij zeker niet en zal het ook nooit worden. Ook als hij echt een stoornis heeft, praat dit zijn gedrag ten opzichte van jou NIET goed.
Kies voor jezelf! Liever alleen met weer mogelijkheden voor je, dan onderdanig op je tenen lopen in een relatie waarin je gekleineerd wordt en jij niets terug krijgt voor de liefde die je geeft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier nog eventjes... Zeg zonder verwijten te maken, gewoon hoe je je vóelt! Hou het bij jezelf. dan heb jij goed gereageerd. Fixeer je er dan op dat jij niet verantwoordelijk bent voor hoe hij reageert. Jij hebt je verantwoording genomen voor JOUW daden. Vergeef hem en jezelf en ga je weg. Het is niet hierbij, aan een ander om te zeggen of je bij hem moet blijven of niet. Hoe honds het in andermans ogen ook kan lijken hoe hij ej behandeld heeft, waar er twee kijven hebben er twee schuld. Er is alleen een lans dat hij (mee) verandert als jij zelf je eigen verandering in gang zet. Dit is je eigen pad, je eigen groei naar houden van jezelf. Doe wat je hart je ingeeft hierin, niet je verstand. Luister heel goed en eerlijk naar jezelf hierin. Waar word jij gelukkig van? wat moet jij doen om echt gelukkig te zijn, hem even buiten beschouwing gelaten? Ga dat dan doen.

Antwoorden (11)

Koop een mooie spiegel voor hem als afscheidskado en beeindig de relatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan maar 1 ding zeggen, deze vent gaat je niet gelukkig maken, kap ermee!! Dit verdien jij niet!

Misschien een beetje kort door de bocht, maar een man hoort je juist gelukkig te maken, hoe jij nu behandelt word is respectloos.

Ik kom ook uit zo'n soort relatie. En geloof mij, na 5,5 jaar ben ik zonder hem veel gelukkiger dan met hem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waardeloos dat je geen respons krijgt van je vriend. Zo kun je toch geen relatie met iemand hebben? Ik zou hem zeker zeggen wat je dwars zit omdat je zo niet door kan gaan.
Maak hem duidelijk dat je aan het eind van je latijn bent en als hij er niet voor openstaat, dan zou ik er mee kappen.
Ook al hou je nog zoveel van hem, je mag jezelf niet laten beledigen en kleineren.
Heel veel sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Narcisme wordt wel eens gekscherend over gedaan. Alsof het enkel gaat dat die persoon zichzelf de beste vind of heel knap.

Dit is slecht een klein deel van een complex geheel.

Het grootste probleem is dat een narcist vindt dat hem nooit iets te verwijten valt.
Ik heb eens een collega gehad die dat had en daar valt niet maar dan ook niet mee te beginnen.
Ander aspect dat is dat zodra die persoon door heeft dat je hem doorziet, hij/zij je tot staatsvijand bombardeert en alles doet om je kapot te maken. NOG een eigenschap is dat deze personen zich geweldig kunnen profileren t.o.v. mensen die de macht hebben (of ze moet beoordelen).

Je staat dan vaak alleen met je verhaal.

ALS de diagnose juist is en deze persoon lijdt aan narcisme, is er eigeñlijk niets mee te beginnen, Een psycholoog zal er zich in kapotbijten.
Zelfs zo ver zal dat niet komen omdat een narcist nooit zal toegeven dat er iets niet helemaal juist is met hem/haar.
Narcisme ligt dicht bij andere aandoeningen w.o. borderline. Probeer je niet te veel in te leren over een conditie die iemand heeft. Het begrijpen waarom maakt het leven met die persoon echt niet makkelijker.
Het is te hopen dat die persoon ooit zelf wakker wordt....

Ik kan je natuurlijk niet aanraden weg te gaan of te blijven. Het licht eraan hoe je ermee omgaat maar op de lange duur zal het echt moeilijk gaan worden.
Nogmaals: als het waar is dat het om Narcisme gaat!
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het volkomen met je eens.Mijn broer is ook een rasechte narcist.Er valt met hem niet te praten en te leven.Het is nu al zover dat hij de band ,die wij als broers en zussen hadden,helemaal kapot heeft gemaakt met zijn narcistisch gedrag!!!
Jij zegt,ik durf niet over mijn gevoelens te praten met hem.
Met wie moet je het dan doen? je partner is toch de aangewezen persoon om mee te praten? en als hij dat niet kan dan moet je er mee kappen nu kan het nog, je gaat met hem een heel moeilijk leven tegemoet,dat moet je zelf ook begrijpen toch?je ben na 3jaar opgebrand, hoe moet het dan over 10 jaar?dan heb je een zenuwinzinking en zit je aan de medicijnen,denk er nog maar eens goed overna,een ander kan niet voor jou beslissen, dat moet je toch zelf doen,ik wens je veel wijsheid.
12 jaar geleden
Is de diagnose door een bevoegde persoon gesteld?
Als hij echt zo n persoonlijkheid heeft kan je er beter niet mee verder gaan, tenzij je naast hem in staat bent om volledig je eigen leven te leiden, en niets van hem verwacht vwb communicatie.
Het is niet zo dat de ander jou gelukkig maakt, dat moet je toch zelf doen. Maar de ander hoeft jou ook niet te kleineren. Als je ervoor kiest om met de man verder te gaan, zul je een bepaalde afstand moeten houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste flower93,
Mensen met een narcistische persoonlijkheid zijn moeilijk om mee samen te leven, dat blijkt ook uit recent Amerikaans onderzoek. Voor meer informatie zie de link hieronder, wellicht herken je je eigen situatie erin.
Met vriendelijke groet,
Arno Tromp.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou kunnen dat hij een narcistische persoonlijkheidsstoornis heeft. Maar als jij aan hem uitlegt hoe jij je voelt is het bij mannen in het algemeen zo dat ze er niet op zitten te wachten over gevoelens te praten. Het gaat ook om de manier waarop. Daarvoor zul je bij jezelf te rade moeten gaan.
Als je inderdaad jaloers en dus claimerig bent, verplaats je dan eens in zijn situatie. Hoe zou jij het vinden als iemand zo naar jou toe reageerde? Hoe zou jij reageren? En vooral hoe zou jij je voelen, want das het belangrijkste.

Als je wilt dat mensen anders tegen jou gaan doen, bedenk dan dat je heb niet kunt veranderen. Je kunt afstand nemen en energie gaan steken in je eigen verandering. Dingen die jij zelf niet wilt zijn veranderen aan jezelf, maar niet ten koste van. Een enkele keer komt het voor dat een - laten we even narcist zeggen - dan in feite anders op jou gaat reageren en respectvoller. Maar het kan ook in de aard van het beestje zitten en dat komt toch het meest voor.

Je hebt trouwens narcisten, je hebt mensen met een Narcistische persoonlijkheidsstoornis(als etiketje zeg maar), en je hebt mensen die narcistische trekken hebben, omdat ze gewoon zichzelf op de eerste plaats zetten, en hun grens trekken.

Als je zo jaloers en claimerig reageert kan ik me voorstellen dat hij een grens trekt en jou op afstand houdt. Ik ben het niet eens met hoe hij je behandelt, maar hoe ver moet hij gaan om jou duidelijk te maken dat hij even afstand nodig heeft>?

Op het moment dat een Narcist toe geeft Narcist te zijn, is het al geen Narcist meer.

Hoe dan ook: Het lijkt me tijd dat jij even afstand neemt een tijdje om tot jezelf te komen, wát hij ook zegt. Ga een poosje met mensen om die jou wel op waarde weten te schatten. Die zul je ongetwijfeld ook wel in je leven hebben. Maar vooral: ga je eens verdiepen in gelukkig zijn met jezelf. Over dit onderwerp is veel te vinden hier. Hoe meer jij van jezelf houdt, hoe minder jij jaloers en claimerig hoeft te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een relatie moet je je afvragen: ben ik gelukkig met deze partner? Als het antwoord nee is, dan is het volgens mij beter om te stoppen.

En ja ik herken het wel, en ik denk niet dat een man die zegt dat je dom bent veel van je houdt. Het is een teken van weinig respect voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand die dat soort dinghen zegt kan op zich wel van je houden, maar neemt een loopje met je vanuit zijn eigen onzekerheid. Laat zo iemand maar eens flink links liggen en ga lekker genieten van je leven. Moet je kijken hoe snel hij bwvs weer met een bos rozen bij je op de stoep staat en ziet hoe stom hij zelf bezig is geweest. Als jij je maar dom genoeg voelt dan denk je misschien wel dat niemand meer interesse in jouw heeft. Dat werkt natuurlijk in zijn voordeel. Zo iemand kan geen echte vrouw krijgen, omdat hij daar een blauwtje bij zal lopen. Natuurlijk ben jij ook een echte vrouw, maar ik bedoel een vrouw die genoeg voor zichzelf opkomt. Die zal hem bij de eerste opmerking van zo'n aard al de rug toekeren.
bepaal voor jezelf wat JIJ wil (dus helemaal los van je vriend)

wil jij zo doorgaan? heb jij enige reden om aan te kunnen nemen dat hij je echt gaat begrijpen, interesse voor je mening gaat krijgen, rekening met je gaat houden, etc?

zie hij in wat het probleem is? wil hij hier ook aan werken? wil hij er ook energie insteken en zich ervoor inzetten?
heb jij er nog energie voor/kan jij het nog opbrengen om je ervoor in te zetten? geloof je er er wel in zodat je ook motivatie hebt?

bepaal voor jezelf wat je wil, je hoeft het niet uit te leggen, hij hoeft het niet te begrijpen (zet dus ook niet alles op alles zodat hij het eventueel kan begrijpen)

en ja ik herken het, maar bij mij ging de liefde na heel veel kwetsingen, verlogening, schelwoorden, agressie, etc langzaam maar zeker over.
ondertussen was ik mezelf kwijt, dus hoop dat jij het niet zover laat komen.

voor begrip, waardering hoef je niet te knokken. je moet niet bang zijn om jezelf te kunnen, mogen, en durven zijn.

bij sommigen gaat dit vanzelf, en anderen zijn hiertoe niet in staat. het is ze ook niet bij te brengen.

mocht je een punt achter de relatie zetten wees je dan bedacht op een trukendoos. tranen, spijt, beterschap beloven etc. maar enkel voor zijn bestwil. haalt dit niets uit zal je een andere kant zien van je vriend (plan B en misschien plan C)

tenminste: áls je vriend een heuse narcist is.
(begrip en paaien, schuld bij jou leggen, agressie omdat hij geen invloed heeft etc. zijn middeltjes waarmee een narcist zijn doel probeert te bereiken. en geloof me: ze kunnen daar heel ver in gaan)

maar narsict of niet, als een relatie niet werkt, er geen begrip is en als het jou de kop gaat kosten door uitputting denk ik dat het tijd is om er een punt achter te zetten.
en zal ZOU het aan jou liggen: het werkt, of het werkt niet. ook jij moet je prettig kunnen voelen en dat is duidelijnk niet het geval.

dus zet jezelf niet in de wachtkamer van het geluk. neem de regie in eigen hand en stel je niet zo afhankelijk op.

je liefde voor hem hoeft niet alles bepalend te zijn en ten koste te gaan van jezelf!
laat hem maar eens aantonen dat de liefde ook van ZIJN kant komt, en hij je liefde verdiend door mee te denken aan een oplossing voor dit probleem.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Psies... Niet bang zijn hem kwijt te raken. je bent jezelf kwijt. krijg haar eerst terug. Als jij dan nog vindt dat hij je waard is en hij een andere jij ziet, kijk dan maar wat er gebeurt... niemand heeft de regie van het leven in zicht. onzekerheid heb je altijd. De enige zekerheid die je hebt is dat niet zeker is
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken het helemaal. Maar 2 vechten, 2 schuld, ook al klinkt dit pijnlijk. Waarschijnlijk heb je gegeven, gegeven en nog meer gegeven en vooral volgehouden omdat je zoveel van hem houdt. Door zo 'geefs' te zijn ben je alleen niet meer het meisje waar hij zo op viel. Hij voelt je wrok en reageert daarop met wreedheden. Je bent verliefd op hem geworden om iets van hem te leren. Alleen leer je op school alles over algemene zaken als geschiedenis en wiskunde en wordt er geen plaats ingeruimd om te leren over waar het om draait. De liefde, relaties etc. Misschien kan ik je helpen. Ken je het boek van John Gray: Mars ontwijkt, Venus eist?? Haal het eens in de bieb. Als je het leest zul je merken dat veel van wat je meemaakt ook te maken heeft van een verkeerde aanpak van jouw kant. Je zult erom lachen omdat je zoveel herkent van de situaties die je hebt meegemaakt. Je leest hoe mannen reageren en hoe vrouwen reageren en dat het zo verschillend is als een kat en een hond. Ze snappen elkaar voor geen meter haha. Het komt wel goed meid. Wees sterk.
Ik herken het helemaal. Maar 2 vechten, 2 schuld, ook al klinkt dit pijnlijk. Waarschijnlijk heb je gegeven, gegeven en nog meer gegeven en vooral volgehouden omdat je zoveel van hem houdt. Door zo ‘geefs’ te zijn ben je alleen niet meer het meisje waar hij zo op viel. Hij voelt je wrok en reageert daarop met wreedheden.

Je bent verliefd op hem geworden om iets van hem te leren. Alleen leer je op school alles over algemene zaken als geschiedenis en wiskunde en wordt er geen plaats ingeruimd om te leren over waar het om draait. De liefde, relaties etc.

Misschien kan ik je helpen. Ken je het boek van John Gray: Mars ontwijkt, Venus eist?? Haal het eens in de bieb. Als je het leest zul je merken dat veel van wat je meemaakt ook te maken heeft van een verkeerde aanpak van jouw kant. Je zult erom lachen omdat je zoveel herkent van de situaties die je hebt meegemaakt. Je leest hoe mannen reageren en hoe vrouwen reageren en dat het zo verschillend is als een kat en een hond. Ze snappen elkaar voor geen meter haha. Het komt wel goed meid. Wees sterk.

Zorg voorlopig in de eerste plaats vooral goed voor jezelf. Dat heb je verdiend. En probeer te begrijpen dat een narcist vooral onzeker is en weinig eigenwaarde kent.