hoe noem je de broer van je overgroot opa?

Is dat iets van overgroot oom ofzo??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van je overgroot opa of van je overgrootvader?

Antwoorden (4)

een kennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat heet gewoon 'oom'. Tussen jou en je overgrootopa zitten twee generaties, tussen jou en die oom zit niemand en dus kun je diegene gewoon oom noemen.

Toegevoegd na 52 seconden:
Ik neem overigens aan dat je overgrootvader bedoelt en dus de vader van je opa.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je directe oom noemt men al 3e graads.
Laat staan hoeveelste graads de broer van je overgrootvader zou zijn, en hoeveel mensen al "tussen" jou en die persoon zouden zitten. Het is immers de broer van de vader van de vader van je vader.
Dat is dus helemaal geen "gewone" oom.
Het is de vader of broer van je oudoom (als je grootvader ook een broer heeft). Dus dat heet dan inderdaad een achter oudoom, zoals BJS zegt. Overigens kan het strict genomen ook je overgrootvader zijn, als toevallig blijkt dat hij je overgrootvader is vanaf moeders kant, of de opa van moeders kant van je vader. Haha, ingewikkeld he?
De broer van je opa is je oudoom. Waarschijnlijk zal de broer van je overgrootvader dan een achter-oudoom zijn en de broer van je overgrootopa zal dan je achter-achter-oudoom zijn.
Volgens mij bestaat er geen officiële term voor omdat het eigenlijk al te ver weg is, maar qua logica zou dit het moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een oudoom

Toegevoegd na 1 minuut:
De broer/zus van je vader/moeder is een oom.
Dus de broer/zus van je opa/oma is een oudoom/oudtante.

Toegevoegd na 1 minuut:
(zie bronnen)

Toegevoegd na 2 minuten:
Sorry, ik zie nu pas dat het gaat over de broer van je overgroot opa,
dan is het een achter-oudoom

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze site kan enorm helpen voor je:

http://www.vansandick.com/familie/archief/beeld/familie_relaties.htm