Iedere vrouw, getrouwd of gescheiden of anderszins, kan haar meisjesnaam weer aannemen, dus ook een weduwe.
Dit staat zo in de wet die hiertoe een jaar of 10 geleden is veranderd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een vrouw is niet meer verplicht de mansnaam aan te nemen en mag dus ook haar meisjes naam gebruiken. Dus ja je mag je meisjes naam weer gebruiken.
12 jaar geleden
Heb ik wel gedaan. Op officiële documenten zoals mijn id kaart staat wel w/v ( weduwe van) en dan de achternaam van mijn overleden man.
Ik heb dit trouwens gedaan omdat we dezelfde voorletters hadden en ik het ontvangen van post met zijn naam ( die soms toch voor mij was) niet prettig vond.
Op officiële documenten staat tegenwoordig meen ik, altijd de meisjesnaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vrouw maar ook de man behoudt altijd haar/zijn eigen naam. Die raak je niet kwijt. Je kunt bij de gemeente waar je woont laten registreren hoe je wenst aangeschreven te worden, maar daardoor verandert je naam niet.
Die keuze kun je wijzigen.

De term meisjesnaam zal n.a.v. een advies van de Nationale Ombudsman in officiële stukken door de overheid niet meer gebruikt worden omdat het discriminerend wordt geacht, met name bij een huwelijk van personen van gelijk geslacht.(mannen). In plaats daarvan zal "geboortenaam" gebruikt worden.

NB Als je hebt aangegeven hoe je wenst aangeschreven te worden en je krijgt bij voorbeeld een WOZ aanslag op de verkeerde naam dat mag je betaling terecht weigeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Juist. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het enige juiste antwoord +1
Volgens info via bijgevoegde link is naamskeuze in Nederland een Recht.

Dus Ja dat kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kun je gratis bij de gemeente laten doen; krijg je alle officiële papieren van gemeente, belastingen, KvK op je meisjesnaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de wet stond voorheen letterlijk: 'De vrouw VOERT de geslachtsnaam van de man'

Dit houdt in dat de vrouw altijd wèl de naam van haar vader, dus haar meisjesnaam, behoudt maar als gezinslid de naam van haar man VOERDE.

In officiële stukken als b.v. notariële actes, werd en wordt de vrouw ook altijd met de meisjesnaam omschreven... omdat dat feitelijk haar naam is.

Aangezien de vrouw dus altijd haar eigen naam behoudt.. mag zij die naam, na een wetswijziging, ook gewoon voeren..dus ook na de dood van haar echtgenoot.

Groet,

Ton