Ik heb een niet zo hele stabiele thuissituatie. Zelf kan ik daarmee omgaan, maar met mijn zusje gaat het niet zo goed. Wat kan ik doen?

Ik heb ik een niet zo'n hele stabiele thuissituatie. Zelf kan ik daar inmiddels mee omgaan, heb ook 2 jaar bij een vriendin en haar ouders gewoond. Momenteel ben ik tijdelijk weer bij mijn ouders.

Mijn zusje van 17 voelt zich niet zo happy op het moment. Zij heeft zelf jeugdzorg gebeld na een flinke escalatie thuis. (Escalaties vinden al jaren plaats, wel met tussenpozen). Er is nu afgesproken dat zij in het centrum voor jeugd&gezin een aantal gesprekken gaat krijgen over hoe zij de sfeer thuis kunnen verbeteren.

Ik zie nu al weer voor me hoe dat gaat, dat gaat niets uithalen. Zelf ben ik al jaren met mijn ouders bij instanties geweest en er zijn tig gesprekken geweest, het heeft nooit iets geholpen. Zelfs al wel eens gehad over OTS. Tijdens gesprekken bagatelliseren mijn ouders altijd. (Deed ik zelf ook vroeger).

Mijn zusje voelt zich ongelukkig en reageert dat met heel veel woede af. Mijn ouders kunnen op de één of andere manier niet goed pedagogisch met haar omgaan. Laatst heeft mijn moeder mijn zusje uitgescholden voor trut en ook gezegd: ik ram je helemaal in elkaar. (fysiek geweld vindt niet plaats, maar ik vind het wel vrij heftig om zoiets al te roepen)

Tussendoor gebeuren er ook hele normale dingen, maar alsnog. Ik zie een opeenstapeling van jaren en jaren aan escalaties. Wat moet ik doen? Me er gewoon niet mee bemoeien? Zelf naar dat centrum gaan en het verhaal vertellen? Aan de ene kant denk ik van dit kan toch niet?Aan de andere kant, ze is al 17....

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan je helaas niet helpen. Wel wil ik je succes en sterkte wensen, en; ze is pas 17, niet al 17. :-)

Antwoorden (7)

Je kan extra veel met je zusje omgaan.
Zodat ze toch wat blijer is.
Ook is het goed om met haar praten zodat ze haar hard kan luchten,

Succes en sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Excuses, Ik heb dyslectie dus maak veel fouten in me speling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
laat haar duidelijk weten dat je er voor haar bent, dat je het heel goed begrijpt allemaal. Je zegt, ze is al 17, maar de een is volwassener met 17 dan de ander. Jij bent weg geweest, zij niet? Dan kan het zo zijn dat jij door de "pauze" er anders in staat lieverd, zij heeft helaas geen pauze gehad. En heeft al haar hele leven in deze situatie gezeten. Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Anna58 Dank je wel
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+je (heb zelf ook dyslexie maar mensen blijven het nodig vinden om even op te merken dat ze spelfouten vinden. bij deze dus even een applausje voor Richelle: -klap- -klap- INHOUDELIJK vind ik het een goed antwoord
;-) #richelle
als je spellingsregeltjes wil hanteren of benadrukken is het wellicht ook zo logisch om de richtlijnen van GV toe te passen.......
•Kritiek op het taalgebruik en/of de spellingwijze van een ander is niet toegestaan.
Ja, ook naar dat centrum gaan en je verhaal vertellen, zeker als je bang bent dat je ouders de situatie weer gaan bagatelliseren. Zo weet je zeker dat je zus hulp krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is heel persoonlijk natuurlijk maar omdat het zo heftig en structureel denk ik dat leeftijd niets zegt over het kunnen 'handelen' van de situatie.

je kan het haar min of meer uit laten zoeken zodat je zelf geen gedonder krijgt met je ouders.

van de anderen kant zijn je ouders verantwoordelijk voor hun gedrag waarmee ze de situatie creeren waar je zusje zich niet prettig bij voelt.
ze mogen m.i. op hun verantwoordelijkheden worden gewezen, want deze hebben ze natuurlijk als ouders naar hun kinderen toe.

als jij je zusje kan helpen door mee te gaan op een gesprek en haar te steunen door te vertellen dat het wel degelijk een nare toestand kan zijn zal het haar helpen en zal je haar enorm steunen.

jij hoeft het niet op eigen houtje te doen of vóór haar te doen en je hoeft het niet aan haar over te laten.

je kan aangeven dat je bereid bent om met haar mee te gaan en je verhaal te doen zodat ze zich serieus genomen voelt (ook als je ouders mogelijk hun zegje moeten doen en gaan bagatelliseren)

je bent ouder dan haar en je weet hoe de vork in de steel zit. hiermee kan je je zusje vast goed helpen en bijstaan, maar laat haar zelf de regie houden.

ze is wel 17 maar kan alsnog wel aan haar tax zitten en even door de bomen het bos niet meer zien en dan is een oudere zus die er voor haar is toch wel heel erg prettig lijkt me :)

succes, ook voor je zusje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord, Eucalypje. Als mijn zusje het fijn vindt dat ik haar bijsta, doe ik dat sowieso! Met 'ze is al 17' bedoelde ik trouwens niet dat ze al zo volwassen is, sterker nog; ze is eerder 15 in haar hoofd.. Maar ik vroeg me eerder af of het niet te laat is. Want wat kun je nog veranderen aan een situatie die jaren zo is, en als een heel lang hulpverleningspad niets geholpen heeft? Zelf heb ik gelukkig 2 jaar bij een vriendin gewoond en daar wel geleerd wat normaal is.. Dus ik kan me denk ik wel goed ontwikkelen verder. Maar ik maak me zorgen om haar, deze situatie is ook niet goed geweest voor haar en ik zie echt dat ze zich ontwikkelt naar een heel onevenwichtig persoon. Uiteindelijk niet mijn verantwoordelijkheid, maar ik ben toch haar grote zus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk niet dat jij je verder goed hebt weten te ontwikkelen maar weet zeker dat dit het geval is.
menig ouder persoon heeft nog niet de wijsheid waar jij over beschikt, maar dat even terzijde ;-) zolang je ouders het probleem niet inzien zal er daadwerkelijk niets veranderen helaas. ik weet niet in hoeverre je zusje dit zich realiseert?
het is en blijft van belang dat begrip en steun haar enorm goed kan doen, en daar sta jij gelukkig voor. misschien dat jij kan vertellen hoe je het hebt leren handelen en hoe jij ermee om gaat. dit zijn wel weer dingen die je zus kan leren. feit dat er een geschiedenis is van hulpverlening toont aan dat er wel degelijk dingen spelen, of je ouders het nu ontkennen of bagatelliseren doet hier niets aan af. zonder medewerking van je ouders veranderd er niets aan de situatie dus blijven er andere opties over m.i. -ze leer er mee om gaan
-ze gaat (net als jij destijds) tijdelijk uit huis om even op adem te komen en tijd en ruimte te vinden om alles op een rijtje te zetten
-ze kan vragen naar de optie begeleid kamer wonen. hoe dan ook, het is heel goed als ze aan de bel trekt. jij weet je prima te redden, maar dit soort situaties zijn gewoon schadelijk. er MOET dus iets gebeuren wil het geen blijvende schade hebben (en dat merk je helaas vaak pas als je los bent van ouders en een eigen leven gaat leiden waar relaties bij horen) petje af voor jou hoe jij je hebt weten te redden, maar ook omdat je er echt voor je zus wil zijn en kijkt hoe je dit het beste vorm kan geven.
ze is vast trots of je en erg blij met jou als zus. tegen beter weten in hoop ik dat je ouders eens zien waar ze mee bezig zijn en kunnen (of durven) erkennen dat er wel degelijk een probleem is. het is een beetje dubbel, misschien heb je van de ene kant het gevoel dat je ze moet sparen, maar van de andere kant zouden ze met de neus op de feiten gedrukt moeten worden m.i.
niet dat het verschil uit kan maken voor de situatie, maar puur voor het gevoel (erkenning) voor zowel je zus als voor jou. misschien heeft je zus ook mensen waar ze terecht kan als ze het even niet meer trekt, of familie die haar even opvangt als het even uit de hand loopt of als ze even ruimte voor zichzelf nodig heeft? ik wens jullie heel veel succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn zusje begint zich steeds meer te realiseren dat dit geen normale situatie is. En ja, er had al veel eerder iets moeten hebben gebeuren, maar nu is nu en dat kan niet meer verandert worden. Tuurlijk hebben mijn zusje en ik al blijvende schade. Ik heb van mijn 10e tot mijn 17e anorexia gehad en kamp met veel problemen in mijn zelfvertrouwen. Bij mij is het nu natuurlijk niet allemaal 123 over, maar de anorexia heb ik in ieder geval goed onder controle en door 2 jaar in een ander gezin te hebben gewoond kan ik me nu staande houden. Mijn zusje heeft vooral problemen in haar gedrag; ze is vaak ontzettend boos en lokt veel ruzie uit. (maar vanbinnen een lief meisje) Ik probeer haar nu over te halen om naar een pleeggezin te gaan. Ze is al 17 en dat is misschien wat oud om nog in een pleeggezin geplaatst te worden, maar ik ben echt bang dat als ze niet nog even kan ervaren hoe het er in een normaal gezin aan toe gaat, ze helemaal ontwricht raakt. Zelf wil ze dit niet, want ze denkt dat ze over een half jaar wel op kamers kan gaan. (ze is nog zo jong, vooral in haar hoofd, naar mijn idee heeft ze echt nog een stukje begeleiding nodig). Sowieso ga ik met haar mee naar het centrum voor jeug&gezin, ik heb erover gepraat en ze vindt het fijn als ik mee ga. Mijn ouders doen alles weer af met: nou we zijn zo uitgepraat want zo erg is de situatie niet en met Sanne moet maar leren haar eigen aandeel in te zien.
De CJGs waarmee ik samenwerk zijn (vaak terecht, soms onhandig) nogal geneigd om vast te houden aan regeltjes over wie wanneer bij welk gesprek mag zitten. Afhankelijk van wat voor traject er ingezet is, kun je dus gemakkelijker of moeilijker invoegen. Hoe cru ook: als er sprake is van justitiele ingreep na fysieke escalatie, is er meer mogelijk dan bij vrijwilligheid (welkom in de Nederlandse maatschappij:-(). Wat in ieder geval helpt is, wanneer je zus en/of je ouders aangeven dat ze jou graag in de gesprekke willen betrekken. Uit je verhaal maak ik op dat dat waarschijnlijk bij je zusje zal moeten liggen.

Verder kun je je zus vooral steunen door er natuurlijk voor haar te zijn, haar te laten zien dat ze ook kan opgroeien tot een sterke meid ondanks de rotstuatie, nu ja dat weet je zelf beter dan wie ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zusje is bijna volwassen. Eigenlijk kun je niets doen dan alleen het goede voorbeeld geven. Help haar vertrouwen te hebben in zichzelf en haar toekomst. Waarom zouden de gesprekken niets uithalen? Prijs haar moed en prijs haar dat ze zelf stappen heeft ondernomen, om haar situatie te verbeteren en laat zien dat je van haar houdt.(Dat is het allerbelangrijkste).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen jij destijds het huis uit vluchtte, bleef je zusje daar achter in, voor haar, weinig aangename omstandigheden.

Ze was toen bovendien nog erg jong en ze heeft het leven met haar en jouw ouders daarom ook nog heel lang moeten volhouden.

Ik vind het om deze reden ook bepaald niet gek dat zij nu af en toe heel opstandig en boos reageert op haar omgeving.

En natuurlijk mag jij haar nu zeker niet in de steek laten.

Ze heeft uit pure wanhoop contact gezocht met jeugdzorg, eenvoudig omdat zij geen andere mogelijkheden meer zag.

Jij weet uit eigen ervaring dat de te verwachten resultaten met JZ ongeveer 'nul' zullen zijn. Ik vermoed dat zij dat ook wel weet.

Ze is feitelijk dus op de liefde van haar zusje aangewezen, dus, nogmaals, laat haar niet in de steek.

Wat jij voor haar kunt doen is het volgende: Schrijf heel het bovenstaand verhaal' op en toon dat de mensen van jeugdzorg.

Eis het wèl meteen terug, zodat men je ouders niet op de hoogte kan brengen van jouw inmenging. Let ook goed op dat men er geen kopie van maakt.

Vang je zusje zoveel mogelijk op en laat haar zoveel mogelijk bij jou haar verhaal doen. Ik vrees namelijk dat ze geestelijk 'op breken'staat.

En zodra jij weer bij je ouders weg kunt..neem dan, indien mogelijk, je zusje mee, want haar nòg eens helemaal alleen achterlaten in die beroerde omstandigheden mag je haar liever niet meer aandoen.

Met deze laatste opmerking bedoel ik natuurlijk niet dat jij schuldig zou zijn aan haar pijnlijke/verdrietige situatie, hoor.

Groetjes en sterkte,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
probeer vooral elkaar te steunen! en in moeilijke periodes geen dingen zeggen die je uiteindelijk toch niet meent