Een vriendin van mij is geslagen door haar vriend. Hij manipuleert haar ook. Waarom blijven zulke vrouwen toch bij hun partner? Ze is financieel onafh

De kids zijn al volwassen.

Toegevoegd na 18 minuten:
Ze hebben al een half jaar apart gewoond en toch nam ze hem weer terug in huis. Ze weet zelf ook wel dat hij haar als een touwtjespop behandeld. Op haar werk is ze een afdelingsmanager en hakt ze dagelijks knopen door!
Ze heeft veel vrienden waar ze terecht kan en toch....
Ik kan er echt niet bij!!! grrrrr

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

ze wil zelf niet weg:

angst
represaille
het gevoel dat ze niets is zonder hem
het gevoel van mislukking
het idee nooit van haar vriend af te komen
te onzeker zijn om een nieuwe start te beginnen
geen beroep willen of durven doen op vrienden waar ze terecht kan
een slecht zelfbeeld (die gasten kunnen je echt afbreken) waardoor haar recht op geluk niet zo belangrijk is.

en zo zijn er nog veel meer redenen.

wat belangrijk is om het bespreekbaar te houden/maken en haar niet af te keuren op de keuzes die ze maakt (blijven, terughalen etc)

geef aan dat je er voor haar bent, dat ze altijd met je kan praten en bij je terecht kan. geef aan dat je het moeilijk vind om haar ongelukkig te zien en dat ze veel meer waard is dan een dergelijke situatie.

mocht het echt gevaarlijk worden maak dan melding van huiselijk geweld.

als ze te porren is voor een uitje of ontspanning spreek dan een keer samen af. filmpje kijken, avondje met vrienden onder elkaar, ga daar een keer op de koffie, een bioscoopje etc.

gewoon een keer wat anders dan puur de situatie zien te overleven, op de tenen te lopen om 'te voorkomen' etc.

de keuze maakt ze zelf op een tijdstip waarop ze zelf 100% achter haar keuze staat.
onbegrip kent ze al genoeg dus de behoeft aan begrip is veel groter en ook belangrijker. dit is wat je haar kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schiet ervan vol. Mooi antwoord Euca. Door het gestoplicht wat zo'n relatie ook vaak mee brengt en dat een vrouw dan toch weer terug gaat., daar worden veel mensen in haar vriendenkring moedeloos van en daarom raakt ze het contact met veel mensen kwijt, wat haar zelfbeeld nog meer afbreekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo werkt het idd in heel veel gevallen. langzaam maar zeker in een isolement raken op meerdere gebieden. een duwtje in de rug zodat iemand ziet dat het leven meer is dan puur overleven kan het het stukje zijn wat moed geeft en wat een proces om uiteindelijk toch de stap te nemen. er is gewoon meer te koop in de wereld, en iedereen is het waard om gewaardeerd te worden en het gevoel te hebben een positief verschil voor iemand te maken. het kan jaren duren omdat iemand in feite gebrainwashed kan zijn (je bent waardeloos, wie wil je nou, zonder mij ben je niets/kan je niets en meer van dat soort dingen)
het kan dus ook heel lang duren voor iemand voor zichzelf kiest en de juiste stappen durft te ondernemen. dus begrip, en een luisterend oor doen vaak meer dan goedbedoelde adviezen (vaak niet meer dan het verwoorden van onbegrip naar de persoon toe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelfs als ze dan haar stappen in een eigen leven op eigen benen zet, is het vaak nog vechten om niet weer langdurig terug te vallen in de beerput
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bewust worden van die eigen benen en erop leren vertrouwen terwijl je vergeten bent hoe je ze ook alweer moet gebruiken omdat een ander altijd voor je heeft gelopen. heel moeilijk kan dat zijn. laten we het vleugels noemen :) opnieuw uitslaan en je durven weg laten voeren.
en een noodlanding is niet erg, niet (meer) op durven stijgen is veel erger!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
psies je brengt het heel mooi

Andere antwoorden (6)

Er zijn zo veel redenen:
Bang om de knoop door te hakken
bang om alleen te staan
bang voor commentaar van de familie
bang voor de partner
12 jaar geleden
vaak kennen die vrouwen niet anders omdat ze in hun jeugd dit ook al thuis hebben meegemaakt dus ondanks dat ze het niet leuk vinden is het wel vertrouwd en daarom blijven ze vaak
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heeft te maken met een emotionele afhankelijkheid die de vrouw heeft tov de man.
Deze emotionele afhankelijkheid kan allerlei oorzaken hebben.
Hij geeft haar blijkbaar iets dat ze nodig heeft, en denkt nergens anders te kunnen vinden.
De vrouw heeft in zo'n situatie een foutief zelfbeeld gecreerd, die maar moeilijk om te buigen is.
En dat is de reden dat zo'n vrouw veel te lang blijft leven bij zo'n man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de - niet, dikke + van mij
Zo waar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Waarschijnlijk houdt ze te weinig van zichzelf om zichzelf een lieve man te gunnen die echt van haar houdt, waarschijnlijk denkt ze deze man te verdienen (wat natuurlijk niet zo is). Helaas kan je er als buitenstaander weinig aan doen, je kan praten als brugman maar het is je vriendin die zelf de beslissing moet nemen om bij haar man weg te gaan, door hem bij haar naar beneden te halen zal alleen maar averechts werken. Het enige wat je kan betekenen is je deur open houden als ze je iets wil vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat ze verliefd is! en toch aangetrokken tot die gast! Raar maar waar! Liefde maakt blind, klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hun kinderen al het huis uit zijn is de kans wel heeel erg klein dat ze nog verliefd is. Van hem houdt, dat zou wel kunnen.
Aangezien ze financieel onafhankelijk is, zal dat wel niet het punt zijn. Ze hebben ook al kinderen die volwassen zijn, dus daarom blijft ze niet bij hem..

Er blijven maar een paar mogelijkheden over: ze smelt als boter als hij haar liefheeft, erover praat en achter gesloten deuren gaat het spelletje voor 18+ verder, en daarna vindt ze hem weer een wereldvent en zal ze bij hem blijven. Waarschijnlijk is ze nog steeds verliefd op hem, en hij weet dat. Door met haar de liefde te bedrijven zal ze weer bij hem blijven, daar zal hij vast handig misbruik van maken, want zo is het waarschijnlijk éérder ook zo gegaan.

Tenminste zo ging het bij ons ook: er gebeurde van alles tussen mijn ex en mij, maar zodra er sex in het spel kwam was alles weer koek en ei. En denk je "Oh, hij houdt dus wél van mij, waarom zouden we anders zo vaak / zo goed/ zo geweldige sex hebben?"..

Maar toch, je zal er nooit achter komen. Misschien heeft het wel helemaal niet te maken met sex, of ze zal het nooit toegeven... Uiteindelijk zijn het wel twee mensen die met elkaar in één bed slapen en zich tot elkaar aangetrokken voelen..

Toch blijft het een feit dat zij de enige is die daar zelf het antwoord op weet en ze zal zelf moeten besluiten om bij hem te blijven. Jij kan alleen maar toekijken, je erbij neerleggen, of het haar blijven uitleggen. Maar hoe dan ook, het is en blijft haar eigen leven en haar eigen besluit om bij hem te blijven.

Toegevoegd na 3 minuten:
of het haar uitleggen... daarmee bedoelde ik je begrip tonen voor haar situatie.