Als het zo vroeg is dat je nog niet eens wist of je zwanger was (en dus kan twijfelen of het een miskraam of menstruatie is) is het eigenlijk ook te vroeg om echt van een miskraam te spreken. Je kunt dan nog niet eens echt spreken van een zwangerschap.

Ja, het kan zijn dat er een eicel bevrucht is. Dan is er iets foutgegaan met de eerste celdeling of met de innesteling. En dan word je - eventueel iets overtijd - alsnog gewoon ongesteld. Dat komt eigenlijk heel vaak voor, zoals het antwoord hierboven al zegt bij 50% tot wel 90% van de bevruchte eicellen.

Dat is ook de reden dat het zomaar een jaar of langer kan duren voordat een vrouw zwanger is: het probleem is niet om zaadcellen en eicellen bij elkaar te laten komen, maar om het enorm complexe proces van de allereerste ontwikkeling goed te laten verlopen.

Kortom: als je niet weet of het een menstruatie is of een miskraam, dan is het een menstruatie. Het zou kunnen dat er die maand een eicel is bevrucht, maar dan nog heet de bloeding gewoon menstruatie, en het heeft ook geen enkele zin om jezelf van streek te maken met de gedachte dat het wel eens raak geweest zou kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Een miskraam is een spontane afbreking van een zwangerschap tot 20 weken (door de Wereldgezondheidsorganisatie gedefinieerd; in Nederland wordt gesproken van een miskraam tot 16 weken.) De medische term hiervoor is 'spontane abortus'.
Miskramen komen vaker voor dan de meeste mensen denken. Zo'n 25% van alle vrouwen krijgt er in hun leven mee te maken.
Wordt vanaf het moment van bevruchting gerekend, dan wordt zelfs mogelijk tot 90% van alle bevruchte eicellen voortijdig afgestoten; meestal echter worden de zeer vroege zwangerschappen die in een miskraam eindigen niet eens opgemerkt, omdat een normale menstruatie volgt, of deze alleen maar een of twee dagen later komt.De menstruatie uit zich als een bloeding die bij de meeste vrouwen twee tot tien dagen duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze tekst heb je niet zelf geschreven. Bron?
Als je in een vroeg stadium van een zwangerschap bent kan je dat als leek niet zien. 2 vrouwen uit mijn familie hebben in het begin van de zwangerschap een bloeding gehad. Beide bleken gewoon nog zwanger. Gewoon contact opnemen met de VK