Kan mijn vader mij zomaar het huis uit zetten?

Mijn vader heeft een woning gekocht waar ik mag wonen. Ik ben hier erg blij en dankbaar voor.
Helaas heb ik een stiefmoeder waar ik het wat minder mee kan vinden. Mijn vader doet alles wat zij zegt. Kan zij, wanneer zij dat wilt mij zomaar het huis uit plaatsen? Ik wordt in april 18 jaar.
Ik denk niet dat het zover zal komen, maar wat advies is nooit weg. Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K

Antwoorden (3)

Nee, je stiefmoeder heeft geen recht van spreken. Het huis is van je vader (ik ga ervan uit dat hij het alleen gekocht heeft, dus niet samen met je stiefmoeder), en in dat geval bepaalt hij of jij daar mag wonen of niet. Hij is huiseigenaar en dus bepaalt hij wie er wel of niet in zijn huis woont. Maar als je het nu al niet botert tussen je stiefmoeder en jou, dan zou ik je aanraden op zoek te gaan naar een eigen plek om te wonen. Mits je dat kan betalen natuurlijk. Als je vader inziet dat het tussen je stiefmoeder en jou alleen maar ruzie en ellende is (bij wijze van spreken), zal hij hopelijk toch wel bereid zijn jou te steunen in je zoektocht naar een eigen woonruimte. Ze zullen je toch niet op straat zetten? Mocht het niet lukken, om wat voor reden dan ook, om op jezelf te gaan wonen, ga dan eens met je vader en stiefmoeder rond de tafel zitten om afspraken te maken over hoe jullie in het nieuwe huis met elkaar omgaan, hoe de taken verdeeld zijn enzovoorts. In het uiterste geval kun je er een buitenstaander bij halen om te bemiddelen (een familielid, een goede vriend van de familie, of een mediator). Maar probeer het eerst eens samen, in goed overleg uit te vogelen! Praten met elkaar leidt meestal tot meer begrip.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ idem
Als je gratis woont in de woning die jouw vader koopt ten behoeve van jou, ligt de kwestie lastiger dan wanneer je zou huren.

Stel je wat zakelijk op naar je vader en vraag of je de woning mag huren ( voor een zeer schappelijke huur )
Leg het vast in een huurcontract en als je vader geen huurcontract wil opmaken maar jij wel een bedrag(je) betaalt per maand, zet dan bij je bank overschrijving naar je vader de omschrijving.."huur maand xxx " Als je dat al een tijdje hebt gedaan zonder bezwaren van je vader, heb je een wettelijke vermoeden van het bestaan van een
( mondelinge ) huurovereenkomst.

En iemand met een huurovereenkomst geniet huurbescherming. Die kun je niet zomaar zonder een grondige geldige reden ( wanbetaling bijvoorbeeld ) uit zijn huis zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij als huurder dat huis van je vader in gebruik hebt, bezit jij ook de rechten van een huurder.

Heb jij dat huis in gebruik 'om niet', dus gratis, dan betwijfel ik of je ook diezelfde huurdersrechten hebt.

Uit huis plaatsen van jou is alleen maar mogelijk als je ook thuis bij je vader woonachtig bent.

Je stiefmoeder kan alleen via je vader haar invloed doen gelden. Zij zelf heeft (rechtstreeks) niets te zeggen over het door jou in gebruik hebbende onroerend goed.

Ik vrees echter dat je vader het recht aan zijn kant heeft als hij jou uit die woning zou willen zetten..mede omdat je al bijna volwassen bent...dus omdat je niet meer als een klein kind kan worden aangemerkt.

Wèl moet hij jou een soort opzegtermijn geven..teneinde jou de tijd te bieden uit te zien naar een andere woongelegenheid.

Wellicht is het daarom niet onverstandig nu alvast naar een alternatieve woon mogelijkheid uit te kijken..want je weet maar nooit..

Groetjes,

Ton