Wat kan ik zeggen aan de telefoon tegen een vriendin die ik heel lang niet heb gesproken, door ruzie? Ik heb al sorry gezegd enz. (zie beschrijving)

Ik heb haar wel weer eens gesmst, maar ze deed nogal kortaf of reaggeerde soms helemaal niet. Ik wil graag dat het weer goed komt, want we kennen elkaar al heel lang. Ik wil haar wel bellen maar ik durf niet.. Want wat moet ik zeggen? Sorry heb ik nu al 1000x gezegd, ookal was het niet helemaal mijn fout allemaal, maar ik wilde het weer goed maken.. Over de ruzie wil ik het liever niet meer met haar hebben, ik wil een nieuwe start beginnen, maar ik ben zo bang dat het gesprek stilvalt.. Heeft iemand tips? Het zou me zo ontzettend helpen...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien wil zij helemaal niet dat het weer goed komt, misschien vind ze het wel goed zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat is niet zo. Dat heb ik ook nog wel door.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat gaat een beetje moeilijk. Dan moet ik er met het vliegtuig naartoe....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm.. Je hebt dan weinig andere opties dan haar bellen.
Direct-contact is altijd beter dan sms'en of mailen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja daarom. Maarja, nu nog de moed verzamelen en zorgen sat het niet stilvalt...
Kristal
12 jaar geleden
@Boyd.
Zo, even hier verder op je antwoord ingaan. Weet je Boyd, er is een verschil tussen de vragenstelster en jou. Yiouka is een meisje/ jonge vrouw en heeft het, volgens mij tenminste, over vriendschappen.
Jij bent een jongen/jonge man denk ik en jij hebt het over een meisje waar je verliefd op bent.
Toch zou je kunnen overwegen om er hetzelfde mee te doen als wat ik in mijn antwoord aan Yiouka zeg. Lees maar ff, dan hoef ik het niet 2x te schrijven.
Maar als het meisje écht niet wilt, ook niet nadat je haar verteld/voorgelezen hebt, wat je voor haar voelt, dan zal je haar los moeten laten.
Jaloezie, oh man, wat lastig is dat toch! Je weet zelf ook wel dat het vervelend is om het te zijn maar wat doe je eraan...
Een beetje jaloezie geeft niet, maar als je echt kwaad wordt omdat zij gewoon iets tegen een andere jongen zegt bijvoorbeeld, ja, dan wordt het heel vervelend en voelt een vriendinnetje zich al snel beklemd door jouw jaloezie.
Meestal komt jaloezie door een gebrek aan vertrouwen. Ja, ik hoor je al roepen: ik vertrouw háár wel maar die jongens niet!! Dat lijkt misschien wel zo maar eigenlijk voel jij je onzeker van jezélf, je hebt dus eigenlijk weinig zélfvertrouwen, en je bent bang dat je vriendin een ander leuker gaat vinden dan jou en je bent bang haar daardoor te verliezen. Probeer zekerder te worden van jezelf, en als een meisje je vertelt wat ze zo leuk aan je vindt zeg dan: dank je, dat vind ik fijn, in plaats van: ach nee joh, ik ben echt niet zo aardig en meelevend en heb een vréselijke kleur ogen... (om maar wat te noemen ;-)
Nu denk ik dat je nog niet zo oud bent en gelukkig worden we vaak wel wat zelfverzekerder als we ouder worden. Je merkt dat niemand volmaakt is en jij dat dus ook niet na hoeft te streven. En je ontdekt dat het beter voor je is om ook je positieve kanten te willen zien in plaats van altijd maar te piekeren over je onvolmaaktheden. En als het goed is ontmoet je vanzelf iemand die jou gewoon zó leuk vindt dat ze de minpuntjes er graag bij neemt, en dat geldt andersom natuurlijk ook. Maar het moet wel van 2 kanten komen.
Heb maar een beetje geduld met jezelf, en als je er echt niet uitkomt kijk dan eens rond naar een cursus waar je kan leren hoe je assertief kan worden, en waardoor je dus ook meer van jezelf gaat houden. Of een verdedigingssport gaan beoefenen, word je ook zekerder van.
Nou ja, iets wat jou aanspreekt in ieder geval, en wat je helpt je zelfvertrouwen te vergroten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt kristal :) umm ik ben 23 haha. Maar ik kan soms zo panisch reageren, want we waren zulke goede vriendinnen.. Ik heb haar gisteren gebeld, maar het draaide weer uit op 5 minuten en een gewoon "hoe gaat het met je" praatje,.. Niks mee opgeschoten nog dus...
Kristal
12 jaar geleden
Aha! Jonge vrouw dus ;-))) Niet meer laten gebeuren Yiouka!!
Bereid je goed voor en doe en zeg wat je te zeggen hebt en verwacht er verder niets van!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zal het zeker proberen.. Maar ik wil nou ook weer niet overkomen als een stalker door steeds te bellen..
Kristal
12 jaar geleden
Nee, dat zou al helemaal niet goed werken. Vertel haar ook dat je nu voor de laatste keer contact opneemt, maar vlieg nu niet weer in een paniekerig gevoel naar die telefoon. Neem je tijd, een week, weken. Net wat je nodig hebt om letterlijk voor te kunnen lezen wat je wilt zeggen. Neem het heft in eigen hand en laat het Niet van haar reactie afhangen. Doe het voor jou, zodat je het eindelijk kan laten gaan want je weet dan: ik heb gedaan wat ik kon redelijkerwijs. En dan dus die Punt erachter ;-)
Kristal
12 jaar geleden
Hm, Boyd ik geloof dat ik zei dat ik er even kort op in zou gaan........? Nou ja, ... kort ... ;-))))

Antwoorden (10)

Stuur haar, om te beginnen, eens een mooie Kerstkaart waarin je jouw gevoelens duidelijk maakt. De Kerstdagen lijken me toch een mooi moment om ruzies weer bij te leggen. Schrijf haar dat je het graag weer goed wilt maken en dat je haar binnenkort zult bellen. Dan is ze voorbereid op jouw telefoontje en kan ze rustig even over de situatie nadenken.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja zo zou ik ook eerst beginnen!
sorry soms bedoel veel soms niks..gaat om wat jullie hebben ruzie..als gaat om een jonge dan jou vriendin heeft geen vertrouw niet meer in jou..als gaat om iets anders dan probeer eerst met haar afspraakje maken en in ogen kijken en zeg aan haar wat voelt je en dat miss je haar erg veel .. misschien krijgen je niet direct antwoord maar met geduld komt alles goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat je het best kunt doen is haar zelf de vraag voorleggen of zij de vriendschap weer op wil pakken met het risico dat zij nee zegt. Dat is dan niet leuk maar je weet dan tenminste wel waar je aan toe bent. Dus pak die telefoon en zeg (ik zou niet sms-sen deze keer als ik jou was) dat je al enkele keren hebt gezegd dat het je spijt en dat je die ruzie nu helemaal achter je wilt laten en de vriendschap van vroeger een nieuwe start zou willen geven. Als zij positief of niet al te negatief reageert vraag je allereerst hoe het met haar gaat en ga in op wat ze je vertelt. De rest komt dan vanzelf. Je hebt niets te verliezen want nu heb je ook niks. Dus kom, vooruit, do it!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet dat zij het ook wel goed wil maken, maar zij is volgens mij ook bang on de eerste stap te zetten... Beetje moeilijk allemaal. Ik zal eens proberen haar te bellen.. Hopelijk pakt ze alles goed op..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij het gevoel hebt dat zij ook bang is dan is het zéker aan jou dat jij de eerste stap zet. Kom op! En vertel ons (me) hoe het is gegaan.
is het niet verstandig om gewoon langs haar te gaan? Dan weet je gelijk hoe zij er over denkt en wat haar reactie is. Als je belt of smst zie je geen gezichtsemoties dus kunnen jullie beide dingen verkeerd opvatten. en als de ruzie nog niet echt is bijgelegt zou ik als ik jou was gewoon even met haar over praten, jij jou eigen verhaal en zij die van haar! Maak haar duidelijk dat het je nog dwars zit bijv. Bij vriendschap hoort nu eenmaal ruzie, en uitpraten is de enigste optie als je de vriendschap wilt voortzetten. Dit maakt jullie band ook sterker! Wil je dan toch even bellen / smsen dan kun je haar vragen of je langs kunt komen om te praten of dat jullie ergens afspreken om te lunchen bijvoorbeeld. Sorry alleen vind ik persoonlijk niet voldoende, je eigen fouten (als je de gemaakt heb) toegeven hoort er ook bij. Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze heeft hierboven al geschreven dat ze er niet zomaar naartoe kan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan er niet zomaar langsgaan. Dan zit ik zo'n 8 uur in het vliegtuig. En ik heb ook wel "uitvoerig" sorry gezegd met uitleg enzo, maar dat zet ik hier natuurlijk niet in details op internet.. Dat is toch een beetje privé..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oooh sorry! Daar heb ik dan denk ik helemaal over heen gelezen! Anyway, ik hoop dan toch dat je snel een oplossing vind. een ruzie is nooit leuk en idd je hoeft echt niet alles tot in de details op internet te zetten. Dat verwacht denk ik ook niemand van je (:
ruzie maak je SAMEN, dus waarom zou JIJ de persoon zijn die het goed moet maken? ook dit moet van 2 kanten komen.

het vergeten werkt niet altijd, vaak blijft er wat broeien en scheef zitten.

zeg wat je denkt, en probeer er toch samen over te praten. mijn ervaring is dat als je dingen recht kan zetten je pas echt met een schone lei kan beginnen (mits ook dit weer van 2 kanten af komt uiteraard)

er is niets mis met een stilte in het gesprek (het is geen entertainment tenslotte)

het is beter om soms even na te denken wat je moet zeggen en hoe je het kan zeggen dan er wat uit te flappen wat verkeerd opgevat kan worden (dan kom je van de regen in de drup)

ik zou niet meer op knieen gaan als ik jou was in de hoop dat de zoveelste sorry werkt in de zin van 'het is goed zo we gaan verder alsof er niets is gebeurd'.

geef aan dat het je niet lekker zit en het graag uit wil praten. dan hoor je vanzelf wel of je vriendin hier ook behoefte aan heeft. (soms heeft iemand een langere time out nodig, accepteer dat en laat het eventjes rusten)

succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! Ik heb haar toch wel gebeld, maar na vijf minuten "hoe gaat het?" en "Ga je nog wat leuks doen?" enz. zei ze dat ze ging eten en was het gedaan... Ik wist wat ik kon zeggen, maar ik kreeg de kans gewoon niet eens... Ik word er gewoon zo moedeloos van...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen dank hoor graag gedaan. het is waarschijn voor jullie beiden een heel geforceerd gedoe als je elkaar spreekt.
misschien is het een idee om haar een brief te schrijven? het voordeel ervan is dat je goed na kan denken wat je precies opschrijft (stiltes vallen niet zodat je misschien wat zegt om de stilte op te vullen wat je achteraf anders had willen zeggen bijvoorbeeld) het best is om open kaart te spelen en bv te vermelden dat het je echt niet lekker zit, juist omdat ze veel voor je betekend maar je niet zo goed weet hoe je het aan moet pakken omdat de afstand duidelijk voelbaar is.
laat weten dat je het uit wil praten en je haar en de vriendschap mist. je kan haar vragen of zij het vervelend vind als jij contact zoekt (dat gevoel zou ik persoonlijk krijgen want wat ik lees komt over als een soort 'afschepen' maar dat is puur mijn gevoel) misschien heeft ze zelf een idee om het uit te praten, en mocht ze er geen zin aan hebben (misschien is ze enorm gekwetst zodat dat het de bedoeling was) zou het prettig zijn als ze dit ook kenbaar maakt.
het zou naar zijn maar dit zou je wel moeten accepteren. in feite gaat het erom dat jij weet waar je aan toe bent.
je weet dat of je je erbij neer moet leggen, even wat meer afstand moet nemen (als ze meer tijd nodig heeft) of toch zou kunnen praten over wat er is gebeurd en hopelijk met een schone lei te beginnen. nogmaals succes gewenst. ik hoop dat het weer wordt zoals het was tussen jullie!
Wat ik uit je reacties lees is dat je haar gebeld hebt en gevraagd hebt hoe het ging etc., waarna je vriendin na 5 minuten weer ophing...
Ik maak er uit op dat je het nog niet had gehad over je spijt tijdens dat gesprek. Misschien was ze teleurgesteld dat je over andere dingen praatte, maar ja, jij was natuurlijk hardstikke zenuwachtig.
Misschien kan het je helpen om op te schrijven wat je wilt zeggen tegen haar. Maar dan niet gaan wachten, maar direct als ze opneemt zeggen: *** Hoi met mij, ik wil graag iets tegen je zeggen en heb het opgeschreven omdat ik bang ben dat ik anders niet uit mijn woorden kan komen van de zenuwen. En dan komt het helemaal verkeerd over. Ik wil het graag aan je voorlezen omdat het belangrijk voor mij is dat je begrijpt dat ik inzie dat ik rot tegen je gedaan heb.***
Zoiets bijvoorbeeld, en dan ga je voorlezen wat je hebt opgeschreven, of verder met voorlezen omdat je de vorige zinnen ook {heel verstandig! ;-)} had opgeschreven. Als je het namelijk opschrijft geeft het jou de gelegenheid om goed van te voren te overdenken wat en hoe je het precies wil zeggen.

Eigenlijk doe je dat ook voor jezelf.
Probeer niet van te voren te bedenken hoe je vriendin zou kúnnen reageren. Doe "gewoon" wat je doen moet en zeg wat je te zeggen hebt.
Reageert je vriendin positief? Mooi.
Reageert ze niet positief? Jammer,
dan moet je het echt loslaten en verder gaan met je leven nu, want schuldgevoel bederft ook de vreugde van het heden.

Je hebt het geprobeerd, je hebt gezegd wat je nodig vond om te zeggen, en dan nu verder met je positieve ontwikkeling.
Geef jezelf een schouderklopje omdat je de moed hebt voor je fouten uit te komen.
Van mij krijg je er hiervandaan al vast één!
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb haar al zovaak verteld dat het me spijt (ookal is het niet geheel mijn fout), dus ik dacht misschien wordt ze daar moe van.. Ik heb haar weer gebeld gisteren, ik had zoveel opgeschreven maar er kwam jammer genoeg niks uit...
Kristal
12 jaar geleden
Ja, dat is ook naar. En weet je, misschien kan je dan maar beter proberen los te laten. Probeer het nog 1 keer, bereid je goed voor en schrijf het zó op dat je het zo op kan lepelen. Dus niet een aantal punten op papier zetten want dan weet je nog niet hóe je het wilt zeggen als je haar eenmaal aan de lijn hebt.
Maar eigenlijk doe je het nu al helemaal voor jezelf; zodat jij voor je zelf zeker weet dat je gezegd hebt wat je wilde.
En reageert ze nog zo negatief, dan kan je haar echt beter toch loslaten, want dan zal je echt moeten accepteren dat ZIJ nog niet zover is om welgemeende excuses te aanvaarden.
Maak dat niet jouw probleem, en ga door met je leven.
Ik heb het zelfde probleem er ben er kapot van heb deze hele ochtend niks van haar gehoord en heb duidelijk gezegt wat ik voor haar voel. en ze komt zo naar me toe ik hou verschikkelijk veel van haar en ik ben een jaloers type en ben ook vaak jaloers erop als je met haar vrienden gaat chillen hoe kan je voorkomen dat je snel jaloers word ? iemand een antwoord voor me ?

Just tell her how you feel about her that's the best way to do it.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Ha Boyd, dit is eigenlijk geen antwoord op de vraag van Yiouka, en dat is officieel tegen de richtlijnen, wees dan ook niet verbaasd als dit antwoord misschien verwijderd gaat worden want eigenlijk geef je een reactie. Je kan dit nog een keer kopieren onder de vraag van Yiouka, daar blijft het tenminste staan. En ik zie natuurlijk dat je nieuw bent, dus dan is het allemaal wat verwarrend. Ik ga even kort in op jouw vraag onder de vraag van Yiouka :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boyd, ik hoop dat je antwoord blijft staan, anders kan je misschien een vraag stellen wat je kan doen aan jaloezie? van elkaar houden is ook tonen dat je om elkaar geeft. vertrouwen is de basis van een relatie, en daar hoort ook bij dat je elkaar kan vrijlaten (niet alleen omdat het MOET kunnen, maar ook als het voor jezelf goed voelt dat ze een leuke tijd heeft met een vriendin) misschien kan je jezelf afvragen waarom je zo jaloers bent? wellicht heeft het wat te maken met eerdere ervaringen of een zelfbeeld wat niet helemaal snor zit? ik hoop dat je eruit kan komen, want voor beiden kan jaloezie een enorme belasting zijn in een relatie. geef wel aan dat je zelf inziet dat je jaloers bent en het wil veranderen. maak afspraken hierover (ga haar bv niet bellen als ze weg is, vraag niet hoe/wat/hoelaat/waar etc) je kan bv vragen of ze het naar haar zin heeft gehad. er is niets mis mee om te zeggen dat je het voor jezelf moeilijk vind, maar je het haar van harte gunt en het niet persoonlijk bedoeld is. (hou het dus bespreekbaar en ga niet schuiven met een zwarte pietje) succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit wat in Thanks
Alvorens haar op te bellen zou ik haar eerst een brief schrijven waarin je 'de ruzie afwerkt'

Want eerst moet je namelijk die rimpeling tussen jullie wegwerken en die onenigheid volledig afsluiten om weer 'gewoon' verder te kunnen gaan.

In die brief kun je haar erop wijzen dat die ruzie om een kleinigheidje er toch niet de reden van mag zijn/worden dat aan jullie mooie vriendschap een abrupt einde komt.

Vertel haar ook dat je haar als vriendin vreselijk mist en dat je dolgraag weer alles 'bij het oude' wilt hebben.

Zeg haar in die brief ook dat je haar op wilt bellen en dat je dat voornemens bent..b.v. de dag nadat zij jouw brief ontvangen heeft.

Dan het telefoongesprek: Daarin vraag je haar als eerste.. of zij, net als jij, ook graag een dikke, dubbele streep wilt onder die ruzie wilt zetten.

Daarna nodig je haar uit voor een kopje koffie met iets lekkers erbij..ergens in de stad.

Ik vermoed dat je vriendin zich door jouw voorstel heel opgelucht en gelukkig zal voelen en dat zij jou dus weer heel snel in de armen..en hart.. wil sluiten.

Veel succes, hoor!!

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt. Ik zal haar een brief schrijven en bellen. Maar ze woont 8 uren vliegen van mij vandaan dus opzoeken zal lastiger zijn.
Een ruzie maak je niet goed aan de telefoon, dat doe je samen rond de tafel, terwijl je elkaar recht in de ogen kijkt. Ik begrijp uit je verhaal dat jij al meerdere malen sorry hebt gezegd, ook al was het niet altijd jouw fout waardoor de boel geëscaleerd is. Zoals de Engelsen zeggen: It takes two to tango!

Met andere woorden: er zijn twee mensen nodig om ruzie te krijgen en er zijn ook twee mensen nodig om het weer bij te leggen.

Als jouw vriendin niet bereid is om een normaal gesprek met jou te voeren van mens tot mens, dan houdt het op. Stuur haar een e-mail (of kaart / brief) waarin je haar vertelt wat je dwars zit, dat je het heel graag goed wilt maken met haar, Wacht haar antwoord rustig af. Reageert ze niet, of heel afwijzend? Doei vriendin dan. Je moet geen energie steken in contacten die van één kant komen.

Wees niet boos op haar; waarschijnlijk weet ze niet beter. Of wel, en in dat geval komt het wel goed. Maar houd de eer aan jezelf, altijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga naar haar toe met een hele mooie bos bloemen en maak het samen goed.
Met deze dagen moet je geen ruzies hebben en juist deze dagen zijn om het bij te leggen.
Met een sms en een telefoon gesprek bereik je vaak helemaal niets.
Echt je zult zien dat het goed komt omdat jullie elkaar dan in de ogen moeten kijken.
Heel veel succes en kop op !