Onze moeder heeft als bloedgroep AB negatief, onze vader heeft O positief, kunnen kinderen dan O positief krijgen als bloedgroep?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet. De kinderen van dit stem zijn bldgrp A of B .

Toegevoegd na 48 seconden:
Stem =stel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor jullie antwoorden, deze is voor mij het duidelijkst.

Andere antwoorden (3)

Nee, als ouder met AB heb je IA en IB de ouder met o geeft de I door het kind krijgt dus een I + IA of I +IB dus bloedgroep A of B

Bron: opgelet bij biologie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kleine aanvulling op wat er al staat, met de NEE ben ik het trouwens eens.

De kinderen kunnen hebben A of B EN zowel positief als negatief

De ouder met de positieve bloedgroep zou 2x "+" kunnen hebben OF "+" en "-". De ouder met de negatieve bloedgroep heeft altijd 2x "-".

De kinderen kunnen dus +- krijgen of --.

Zelfs ouders die beiden rhesus positief zijn kunnen zo een rhesus negatief kind krijgen
12 jaar geleden
nee, ze kunnen alleen bloedgroep A of B krijgen. de rhesusfactor is positief als jullie vader homozygoot is en fifty-fifty positief/negatief als jullie vader heterozygoot is.