Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Mijn vader is, toen ik 9 jaar, de ouderlijke macht ontzegd. Ik heb geen contact met familie. Hoe kom ik erachter of hij nog leeft?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
977

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een korte (eerste) reactie:

Je zou een verzoek kunnen doen aan het Ministerie van Binnenlandse zaken om zijn persoonsgegevens te verschaffen. Hierbij kun je verwijzen naar de verplichting van de Nederlandse Staat om mee te werken aan de inwilliging van de rechten van een kind conform onderstaande artikelen. Niet meewerken kan een strijdigheid met het in artikel 8 van het Europees Verdrag inzake de Rechten van de Mens en de fundamentele vrijheden (EVRM) opleveren. Je zou hierop kunnen wijzen in je verzoek. Artikel 8 EVRM recht op eerbiediging van het familie en gezinsleven.

Artikel 377a van ons Burgerlijk Wetboek Boek 1 stelt in, lid 1 dat:

“Het kind en de niet met het gezag belaste ouder hebben recht op omgang met elkaar.”

Artikel 377c van datzelfde wetboek bepaalt kort gezegd dat daarnaast de niet met gezag belaste ouder recht heeft op informatie inzake belangrijke feiten en omstandigheden die het kind of zij/haar opvoeding betreffen.

De juridisch vader heeft dus in beginsel recht op omgang en op informatie, ook als hij geen gezag (meer) heeft. Bijzondere omstandigheden kunnen aanleiding hebben gegeven hiervan af te wijken. Om de vraag verder te beoordelen geen meer gegevens nodig zoals;

- Hoe oud is het kind (jij)?
- Is bij de ontzegging van het ouderlijk gezag ook het recht op omgang ingetrokken?
- Is er een moeder is het spel die verplicht kan worden de infromatie bedoeld in artikle 377b te verschaffen?
- Zijn de gegevens van vader wel bij moeder bekend?

Met bovenstaande extra informatie zou een uitgebreider antwoord gegeven kunnen worden. Het is natuurlijk aan jou te beslissen of je die informatie wilt delen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Heftig zeg! Wil je alleen weten of hij nog leeft of wil je ook het contact met hem herstellen? Geen contact meer met je hele familie of alleen met je vaders kant? In het laatste geval kun je misschien via je moeder erachter komen. Anders kun je misschien proberen via hyves of facebook hem of andere mensen op te sporen die contact met hem hadden toen je 9 was. Je kunt misschien eens contact op nemen met 'spoorloos' of 'vermist', zij hebben hele goede netwerken. Misschien kun je eens kijken in de gemeente waar hij vroeger woonde. Ik weet niet of je overlijdensaktes in mag zien, maar ze kunnen je allicht wat tips geven. Of je kunt gewoon eens wat rondgooglen op bepaalde namen en aanknopingspunten, wie weet wat je tegenkomt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je kunt via een advocaat bij de laatste bekende gemeente een verzoek doen. Dat is de kortste weg.

Op die manier ben ik ook achter het adres van mijn ex gekomen. Duurt max 6 weken
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is misschien Spoorloos een idee..!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding