Welk advies kan ik mijn kennis geven over zijn zwangere vriendin, die niet meer wil verhuizen naar Nederland? (zie uitleg)

Hij weet niet meer wat hij moet doen. Situatie: Mijn poolse kennis werkt nu 10 jaar in Nederland, heeft eigen huis en vaste baan. Zijn poolse vriendin woont en werkt in Duitsland. Ze hadden plannen om samen in zijn huis in Nederland te gaan wonen en verwachten volgend jaar een kindje. Zij is teruggekomen van het idee om naar Nederland te komen en wil in Duitsland blijven voor haar werk en vrienden. Hij wil niet naar Duitsland, maar vind het belangrijk dat hij regelmatig zijn kindje ziet straks. Wat kan doen, wat zijn zijn rechten als vader? Wie heeft er tips?

12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor zover ik weet heeft de moeder de meeste rechten.
Zolang ze nog goed met elkaar omgaan is het probleem nog niet zo heel groot: duitsland is vlakbij. Je moet je afvragen waar het eindigt als een van de twee een ander liefje opduikelt....
Ik ken de twee niet, maar vanuit jouw verhaal vrees ik voor het einde van de relatie, en kan hij hij op zijn best maar proberen om contact te mogen blijven houden met zijn kind. (Het kan altijd nog meevallen natuurlijk...)

Antwoorden (3)

Echt moeilijk. Als hij absoluut samen met haar wil blijven zal toch een van beiden moeten buigen.
Je kan hem zeggen dat er nog veel moet gepraat worden. Huis verkopen en naar Duitsland of omgekeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat een lastige situatie zeg! he allerfijnste zou zijn als één van beide uiteindelijk toch toegeeft.
wat betreft zijn rechten: in Nederland moet je als vader, als je niet getrouwd bent, liefst vóór de geboorte een "ongeboren vrucht"erkennen bij de gemeente.
de moeder moet daarvoor ook tekenen.
de vader is dan alleen geregistreerd als vader, maar heeft nog geen ouderlijk gezag. Dit moet na de geboorte bij de rechtbank geregeld worden (de papieren daarvoor kun je meteen meekrijgen bij de gemeente bij de erkenning).
ik hoop voor je vriend dat zijn vriendin hieraan mee wil werken, want anders ziet het er toch wel somber uit (wat betreft zin rechten als vader).
Ik weet niet hoe dit geregeld is in Duitsland, maar daarvoor zou hij eens bij een gemeente in Duitsland om info kunnen vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kunnen ze niet een alternatief iets doen, zoals elkaar tegemoet komen en halverwege samen een huis kopen/huren? Wat de rechten van de vader betreft, hij zal zich in Duitsland in ieder geval moeten laten registreren als vader. In Duitsland zitten daar wel knelpunten aan mocht het op een gegeven moment echt niet goed gaan tussen beiden. Daar is de man echt de klos om het maar netjes te formuleren. Hier in Nederland is dat allemaal beter geregeld.