Manipulatief gedrag is niet voor jezelf opkomen, maar proberen te krijgen wat je wil met behulp van achterbakse middelen. Je probeert de ander zo te beïnvloeden dat jouw wil geschiedt, of die ander dat nu wil of niet.

Spelen op gevoelens van de ander.
Dingen zeggen als:
als dit niet doet, dan doe je mij heel erg verdriet.

De belangrijkste kenmerken van manipulatief gedrag zijn:

•Weinig rekening houden met normen, waarden en gevoelens van de ander;
•Anderen bespelen of tegen elkaar uitspelen;
•Proberen een speciale behandeling te krijgen: ‘Weet je wel wie je voor je hebt?’;
•Op eigen voordeel uitzijn;
•Claimen, de ander opeisen;
•Oneerlijk zijn;
•Dreigen;
•Regels aan je laars lappen;
•Gebruikmaken van de zwakheden van de ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is geen eenvoudige vraag maar misschien kun je iets met informatie die te lezen is op:
http://mens-en-samenleving.infonu.nl/levensvisie/68933-de-sleutel-van-het-succes-heb-je-altijd-zelf-in-eigen-handen.html in de regel kun je het beste afgaan op je eigen gevoel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De duidelijkste signalen heb je als jij zelf ONDANKS bijv een hevige verliefdheid TOCH af en toe denkt: hé wat raar, hé wat jammer (en dan niet omdat hij zijn jas op de bank laat liggen natuurlijk)

De tweede soort signalen kun je krijgen als ANDEREN om je heen je voorzichtig proberen te waarschuwen voor iemand, ZEKER als je dat helemaal niet wilt horen in dat stadium.

Als je zelf in een roes zit en alles een gouden randje heeft ZOU het verstandig zijn opmerkingen van anderen NIET als onzin terzijde te schuiven maar het is al te menselijk om dat wel te willen.

Verder blijft het een gok. Sommige mensen zijn zo gehaaid, dat heb je gewoon niet door voor het te laat is

PS waar hij/hem staat kun je natuurlijk ook zij/haar lezen
12 jaar geleden
Annswers
12 jaar geleden
Bedankt v je antwoord. Wat bedoel je precies met de laatste zin?
amigo
12 jaar geleden
niks bijzonders, alleen dat ik als voorbeeld geef: HIJ laat zijn jas op de bank liggen het voorbeeld had ook kunnen zijn: zij...... enz
Op een bepaalde manier zal iedereen de ander manipuleren. Of beter gezegd pleasen maar dat vind ik ook manipuleren.
De signalen zijn dat je de ander niet vertrouwt. Hij of zij geeft je geen goed gevoel. Je hebt het idee iets te moeten doen, ipv uit vrije wil.
Meestal is je intuitie wel goed, hoor.