hoe kan je op je 16 jaar het huis uit

Beste allemaal, ik heb een vraag, een sirieuze vraag niet met antwoorden van nu al deze leeftijd enzv. Ik wil uit huis en het liefst zo snel mogelijk , ik kan bij mijn vriend wonen en daarna begeleid wonen, maar hoe regel ik dat zonder dat de politie me komt halen of jeugdzorg enzo... Geloof me mijn situatie is dringent ik woird alleen niet lichamelijk mishandelt, kan iemand mij vertellen welke opties en rechten ik heb... Heel erg bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij kan je van af je 12de bepalen bij wie je wilt wonen (ik weet alleen niet zeker of je dan verplicht bij een familie lid kan gaan wonen) Hoe 't veder in ze werking gaat weet ik eerlijk gezegd niet precies...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker concreet ben je zeg..

Antwoorden (6)

Je kunt (maar dat is wel via Bureau Jeugdzorg) op kamertraining. Met kamertraining leer je binnen ongeveer een periode van een half jaar geheel zelfstandig te wonen. Meestal zit je met een aantal andere jongeren in een soort huis, waar iedereen zijn eigen kamer heeft. Verschillend per persoon zijn er een aantal gesprekken per maand, om te kijken waaraan je je geld besteed en of alles goed gaat. (Zoals koken, naar school/werk gaan enz.) Na die periode kun je via BJZ een eigen woning krijgen. Het fijne om dit via BJZ te doen is dat je, als je voor je 18e klaar bent met kamertraining, een toeslag van zo'n 19 euro per dag krijgt. Hiervan moet je dingen als de huur van het huis, kleding en voedsel betalen. Werken is dus wel noodzakelijk. Ik zou toch eens met iemand van BJZ hierover praten, want het is een goed begleidend traject.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En hoeveel vrijheid heb je in het weekend? Ik wil namelijk gewoon elk weekend bij mijn vriend slapen, en door de weeks hem liefst elke dag zien is dat mogelijk? En bij ons in de stad is alleen zoiets dat je gelijk een eigen appertement hebt kan dat direct of niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het weekend is volgens mij gewoon vrij. Ik weet niet zeker of je gelijk in aanmerking komt voor een appartement, via BJZ in ieder geval niet.
misdragen of vertellen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoek contact met jeugdzorg ... kijk in telefoonboek..en laat je begeleiden.
Als je 16 jaar bent, mogen ze je niet terug naar huis sturen !
Veel sterkte !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je inmiddels al zeventien jaar bent..als ik je profiel zo bekijk en dat feit maakt het toch wat gemakkelijker voor je.

Jeugdzorg zou ik je niet aanraden..die lichten meteen je ouders in en raden je bovendien ten sterkste af weg te lopen.

En juist dat laatste, dat weglopen, raad ik jou aan..want ik vermoed dat je het heel moeilijk hebt, thuis bij je ouders. Ik denk dat de problemen thuis iets te maken hebben met je vriend..

Als je al zeventien ..maar wellicht ook al als je nog zestien jaar bent..wordt er doorgaans geen enkele actie tegen jou ondernomen.

De politie zegt dan tegen je ouders..dat meisje is al vrijwel een volwassen vrouw..daar doen we niets meer aan.

Als je meer wilt weten betreffende dit soort aangelegenheden of wellicht een advies..mail mij dan gerust maar, hoor.

Ik wens je in elk geval veel sterkte toe..

Groetjes,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou als ik jou was naar maatschappelijk werk gaan
en als jij naar de politie uitlegt wat er aan de hand is brengen ze je niet zomaar naar huis (ik spreek nu uit ervaring)
zeg er wel bij dat je dan toch weer weggaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste,

Ik ben zelf ook op mijn 16 de uit huis gegaan.

Als je zelf naar een veilige plek gaat en daar kan blijven is er niets aan de hand. Jeugdzorg kan je niet weghalen omdat je al bent. Politie kan wel een aantal keer langskomen. Logisch!

Wel kan het zo zijn dat je onder toezicht geplaatst wordt.
Je krijgt dat een voogd, een jeugdbeschermer toegewezen die een aantal zaken voor je regelt aan gezien je dit wettelijk nog niet mag.

Dit duurt tot je 18 bent en wettelijk volwassen.

In geval van een strafbaar feit dat men nu thuis pleegt, moet je sowieso aangifte doen. Je staat sterker en men weet en doet er iets aan!

Lees goed in wat je rechten zijn wanneer je onder toezicht staat, laat je niet betuttelen. Houdt er rekening mee dat je naar de familierechter zal moeten gaan om je verhaal te doen en aan te tonen dat thuis blijven niet mogelijk is en je zelf wilt werken aan je toekomst( onderdak, school, bijbaan, toekomstplannen en relatie vriend, wat als het uitgaat bijv.)

Het lijkt enger dan het is hoor, maar wees niet op je mondje gevallen!

Je mag me mailen als je dat fijn vind, anders via hier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Hallo wat als je 15 bent kan het dan nog net zo gemakkelijk?