Mijn zusje (14) gaat om met Marokkaanse straatjongens, wat moet ik doen?

Ze is erg verlegen en trapt in de verhalen van die jongens. Ik vind dit erg zonde omdat ze best mooi is en op het atheneum zit.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen ontwikkelde mensen van marokkaanse afkomst maar ik praat hier echt over potentiële drugdealers etc.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Praat erover met je ouders en eventueel haar mentor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou de dialoog open met je zusje, niet beschuldigend naar haar overkomen, dan sluit ze juist zich sneller af. Ze is 14, moet haar eigen grenzen leren kennen. Geef aan dat ze altijd bij jou terecht kan, no matter what.

Antwoorden (7)

wijs haar op de gevaren, die omgaan met straatjongens met zich mee kan brengen. stip het thema loverboys bijv eens aan.

uiteindelijk moet je zusje zelf beslissen met wie ze omgaat. je hebt immers niet de controle over haar. echter goede voorlichting kan haar wel helpen bij het nemen van keuzes.
12 jaar geleden
Jij bent niet verantwoordelijk voor je zusjes.

Dat zijn je ouders.

Praat er dus met je ouders over.

Dat zeg je dan tegen je zusje. Dat je daar onder het eten wel eens over wil praten....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Inderdaad, taak van de ouders om haar te beschermen. Taak van zus/broer om er altijd te zijn, dus dat als er iets is, en het zusje heeft gevoel dat ze het niet met haar ouders over kan hebben, ze in ieder geval met iemand over kan praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een broer 'moet' niks, hij mag best bezorgd zijn om z'n zus en er wat over zeggen, maar het beste kan hij het met z'n ouders bespreken.
Je zusje hoort om te gaan met mensen van haar niveau en haar klasse. En potentiële drugsdealers horen daar niet bij. Geef haar waarschuwingen en zorg ervoor dat je ouders haar ook waarschuwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klasse? Lol.. Ik dacht dat de tijd van de klasse over waren..........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat dacht jij alleen. Het is tegenwoordig alleen maar een beetje verstopt. We zijn tegenwoordig een beetje schijnheilig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede crimineel is heel intelligent, dus iemand met een Gymnasium, opleiding zou best wel eens een goed crimineel kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goed Crimineel bestaat niet. En klasse bestaat niet alleen uit Opleiding maar uit meerdere factoren
er staat als het goed is een boekje over loverboys op je boekenlijst, de titel weet ik even niet meer, haal het uit de bieb en laat het haar lezen.
(wie weet de titel??)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echte mannen eten geen kaas, van maria moster(d/t?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat bij elkaar gelogen boekje van een heel verward meisje bedoel je!
Je moet je ouders vertellen dat die vrienden waarmee ze omgaat drugscriminelen zijn.En ze haar daar ook in meeslepen.Met alle gevolgen dat ze ook in dat milieu terecht komt en de vernieling in gaat of met justitie in aanraking komt.Ik kan begrijpen dat je het beste met je zuster voor hebt,want ze kan goed leren.Maar hier zullen je ouders haar vanaf moeten houden voor haar eigen bestwil en toekomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het al dan niet om MAROKKAANSE straatjongens gaat lijkt mij in deze situatie niet relevant.

Nederlandse jongeren kunnen zich net zo goed misdragen als de door jou bedoelde jongeren.

Maar goed, dit even terzijde. Nu het probleem:

De vraag is natuurlijk: Praat jij over FEITEN of ZIJN die jongeren naar jouw MENING potentiële drugdealers.

Misschien leef jij wel met een zeker vooroordeel t.a.v. die groep mensen.

Maar stel nu even dat jij gelijk hebt, dat je zusje met open ogen in de val aan het lopen is...wat dan?

Mij lijkt het dat de aangewezen weg is..dat jij je zusje de ogen opent.

Als ze echt het verkeerde pad op dreigt te gaan..praat dan met haar en probeer haar met eerlijke en redelijke argumenten te overtuigen van jouw zorgen m.b.t. het haar dreigende gevaar.

Een meisje van veertien kun je feitelijk niet echt meer als een klein kind beschouwen en dus vermoed ik dat zij wel voor rede vatbaar zal zijn.

Overigens vermoed ik dat jij je zusje wel een beetje onderschat als je denkt dat zij zonder enige terughouding 'trapt in de verhalen van die jongens'

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou haar er voorzichtig op wijzen zónder het te verbieden of bazig over te komen.
Zeg dat je haar alleen wilt waarschuwen maar dat ze zelf moet beslissen over haar leven.