hoe reageer je best op iemand die zich snel irriteert?

mijn vriend kan heel lief zijn, maar bij het minste wat er mis loopt (file, muggen...) irriteert hij zich mateloos. niet alleen vloekt en tiert hij dan, maar geeft me bovendien nog op mn kop.
Ik heb ondertussen geleerd om er niet meer onderste boven van te lopen of te huilen en mn humeur er niet door te laten verpesten, maar het is natuurlijk verre van leuk.Plus kost me dat toch behoorlijk wat energie : soms moet er dan een situatie opgelost worden en in plaats van een partner heb ik een zeur aan wie ik ook nog aandacht moet geven.
Bovendien wordt hij nog bozer als ik hem rustig zeg dat hij es moet ophouden met zn gezeur en als hij zijn vuilnis wil uitkappen, hij meteen in Ikea een vuilnisemmer kan kopen ipv mij hiervoor te gebruiken.Waarbij hij dan zegt dat er helemaal niets aan de hand is met hem, dat ik me dat inbeeld etc.
ik ben die buien van irritatie zo beu dat ik zin heb om hem te bellen en te zeggen dat ik hem dit w.e. niet wil zien. Maar aan de andere kant doet hij ook echt zijn best op zijn manier : hij is meestal erg attent.
Als hij het "krijgt" echter slaat dat helemaal om, laat hij me gewoon voor lul staan. ik denk dat hij een vreselijke lage frustratietolerantiedrempel heeft.
Soms zwijg ik gewoon, soms blaf ik terug, soms ga ik weg. Ik denk dat hij qua type licht autistisch is (ik zie dat ook aan andere dingen), terwijl ikzelf juist het onverwachte met open armen begroet.
Mijn vraag is dus : hoe reageer je best op zo'n heethoofd (of juist niet...)?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Negeren lijkt me het beste. Je bent dan sneller van de negatieve sfeer af, en je laat hem ahw "in zijn eigen vet gaarkoken". Er tegenin gaan voedt hem alleen maar. Bijv. met dat laken, je gaat er op in, maar dat geeft hem juist de kans om zich nog méér te gaan irriteren. Alleen dit keer aan jou! Laat het bij hem, en bij het onderwerp. Hij heeft het warm? Wijs hem op het laken in de mand en draai je weer lekker om. Er zit een mug? Succes met vangen! Last van het raam? Dichtdoen en verder slapen. Geen discussie, en zeker niet op dat moment. Succes!

Sorry dat ik het zeg, maar ik zal heeeeeeeeeeeeel snel wegwezen bij zo,n man. Er zijn ook mannen waar je het heel fijn en gezellig bij kunt hebben , zonder "op je tenen" te hoeven lopen. Kies voor een prettig en ontspannen leventje i.p.v. de hele tijd af te wachten wanneer meneer weer zn bui heeft !! Er zijn genoeg lieve leuke mannen hoor. Ik wens je veel succes toe !!! Toegevoegd na 5 minuten: Nog even...ik lees nu pas je leeftijd, dan zal je vriend waarschijnlijk ook geen 20 meer zijn. Ik dacht echter dat je het over een oververhitte puber had... Als hij dus ook wat ouder is, dan vind ik het nog erger, zulk onvolwassen gedrag !! Pfff ik kan me hier bijna boos om maken :-(

Zodra je vriend voor rede vatbaar is, geef hem dan een advies om langs de huisarts te gaan. Dit gedrag kan een symptoom zijn van diabetes/te hoge bloeddruk! Ook kan zoals jezelf aangeeft autisme een reden zijn voor dit probleem. In veel gevallen van dit probleem is de bron te herleiden aan een (geestelijk) gezondheidsprobleem. Zelfs slaap te kort kan een aanleiding zijn. Zodra je je vriend kunt overtuigen om hierover te praten, is er vooruitgang gegarandeerd! Toegevoegd na 1 minuut: Mocht dit gewoon zijn aard zijn, dan sluit ik mij aan bij het antwoord hierboven. WEGWEZEN! Het leven is te kort om het door een ander te laten verpesten! Toegevoegd na 3 minuten: Reageer door het negeren! Geef hem geen aandacht op momenten dat het mis is.

Joh,waar ben je nu mee bezig,ik zou niet eens willen weten waar zijn gedrag van daan komt. Sorry hoor, maar dit is toch geen leven?. Zo als je schrijft,je omarmt het onverwachte,Dan ga je toch niet door met iets wat je zeker weet?? Dit is toch geen leuk leven?

Het is misschien een dom antwoord, maar misschien kan het helpen om als hij zijn zelfbeheersing vaak verliest, om te weten welke (lichamelijke) signalen hieraan vooraf gaan (bijv. het warm krijgen). En dat hij dan een time-out neemt. En dat je zegt dat je om hem geeft, maar dat als dit vaker voorkomt, je hier iets tegenover gaat stellen. (En dat dan ook doen). Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb en sterkte ermee!

Beste liveisgreat, je houdt vast echt van deze man. Anders zou je de moed al hebben opgegeven. Ik hoop dat hij ook zo van jou houdt. Dan heeft hij het er vast wel voor over om iets aan zijn gedrag te gaan doen. Als iemand zo snel geërgerd is en dat uit met vloeken en tieren, dan is er echt wel iets met hem aan de hand. Het kan (zoals hier al gezegd) een lichamelijke oorzaak hebben. Het zou dus goed zijn als hij naar de dokter gaat om dat te laten onderzoeken. Ook als het iets psychisch is kan de dokter helpen (misschien doorverwijzen, of medicatie). Maar dan is het nog niet zomaar over. Jij moet toch weten hoe jij er mee om kunt gaan. Zijn gedrag is voor jou vermoeiend, omdat jij er op de juiste manier op wilt reageren. Heb je dit al geprobeerd: als hij begint te vloeken, tieren en schelden hem totaal negeren, als het kan weggaan uit de ruimte waar jullie samen zijn? Dus: hem in z'n eentje laten uitrazen en pas terugkomen als je zeker weet dat hij weer rustig is. Ik weet uit ervaring dat het kan helpen.

ik zou zeggen rustig blijven,koffers pakken en wegwezen

Je reageert het beste met zelf kalm te blijven en weg te gaan. Zeg dat je verwacht dat zijn woedeaanval over is als je terugkomt. Ga dan eens een ernstig gesprek met hem aan. Stel hem voor om met de huisarts te gaan praten. Hij zal misschien niet willen, omdat hij vindt dat er niets mis is met hem. Maar sta er op dat hij zich eventueel laat doorverwijzen naar een psycholoog. Je mag dit gedrag niet meer pikken, ook niet uit angst om hem te verliezen. Het zou voor hem zelf ook beter zijn als de oorzaak van zijn woede uitbarstingen gevonden zou worden. Het zou kunnen dat het een vorm van autisme is, zoals je zegt, maar borderline is ook een mogelijkheid of iets anders. Daarom moet hij naar een arts of psycholoog. De juiste behandeling en therapie kan helpen. Ook als er geen medische oorzaak is, is therapie goed om zijn woede te leren beheersen. Je kan je nog zo in bochten wringen om je aan te passen aan hem, maar stel je grenzen!

Wat een moeilijke situatie. Als je al zegt "mijn vriend kan heel lief zijn" word ik een beetje verdrietig. De boel is beter in verhouding als je zegt "mijn vriend kan wel eens niet lief zijn". In mijn vorige huwelijk had ik net zo'n man, uiteindelijk heb ik het er niet mee vol kunnen houden. Wat uiteindelijk het beste leek te werken was niet reageren op zijn uitlatingen (die soms ook heel persoonlijk waren), hoe moeilijk dat ook was. Ik ben er van overtuigd dat de enige oplossing is om samen in therapie te gaan. Voor veel mensen (en zeker voor mensen die niet helemaal sociaal kunnen meekomen) is het gemakkelijker dingen aan te nemen van een neutraal persoon. Vooral als je zelf spontaan en sociaal bent is het moeilijk hiermee om te gaan, ik wens je dan ook heel veel sterkte want dat het lastig is staat buiten kijf! Toegevoegd na 19 minuten: Wat ik nog bedacht, als je vriend (licht) autistisch is. Het is natuurlijk ook niet te doen. Hulpverleners worden professioneel opgeleid om met autistische mensen te werken en jij moet het allemaal zo maar even doen. Kortom; professionele hulp zoeken...

Ik zit zelf ook momenteel in zo'n situatie. Mijn vriend ( voorzover hij dat nog is, ik weet het niet) is ook heel snel gestresst vanwege veel werk wat hij heeft. Als hij het in zijn bol heeft of weer zo'n bui heeft, dan deug ik nergens meer voor en zegt hij dat ik geen respect heb voor hem, terwijl ik al merendeel van de tijd bij hem ben , omdat hij zijn werk makkelijker thuis kan doen op de pc. Op dit moment was hij zo boos dat hij mij smsde dat er wel tig anderen voor mij waren. Eerlijk gezegd moest ik er wel om lachen, aangezien ik die kans niet echt groot acht. Maar hoe mee om te gaan, in mijn geval even niks laten horen van mezelf. in geval van samenwonen zou ik zeggen toch maar rustig blijven. Maar ja misschien is het juist wel zijn bedoeling om een keer flink tegen elkaar te keer te gaan ( ja sommigen vinden dat juist als een opluchting werken) Ik zou proberen zoveel mogelijk naar je gevoel te luisteren en afwegen welke manier op dat moment het beste lijkt.. En inderdaad ook een goede tip die ik hierboven ergens las ( ook goede tip voor mezelf) observeren welke symptomen of gedragingen er aan voor af gaan. Bv zoals onrustig heen en weer lopen, ineens 10 dingen tegelijk gaan doen (zoals mijn vriend) etc.

Vermoeiend he, zo'n relatie... En nu vraag je hoe je het beste op zo'n man kan reageren. Ergens in je reacties zeg je dat je last hebt van verlatingsangst, al is het verminderd in vergelijking met vroeger. Je vriend zal dat waarschijnlijk ook wel weten en daar ge- en misbruik van maken. Je vroeg je af wat je van deze relatie kon leren. Zou het kunnen dat je met je verlatingsangst aan de gang moet? Zodat, als je daar vrij van bent, echt kan kiezen of je met deze vriend verder wilt of niet? In vrijheid kan kiezen bedoel ik, zonder de angst alleen te blijven? Hij reageert als een kleine jongen. Jij reageert als de verstandige en eerlijke vrouw die je bent als ik dit lees. Eigenlijk als een moeder. Daar is niets mis mee, maar het is de vraag of je op die manier een relatie wilt. Naar mijn gevoel zou hij hulp nodig hebben, maar daar niet aan willen. Dus dan zal er niets aan veranderen... Dus, wat wil jij?

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100