mijn ex-schoonzusje valt me lastig kan ik aangifte doen van laster?

ik heb al 3 maanden geen contact meer gehad met haar, nu hoor ik van mensen dat zij me echt zwart loopt te maken en leugens loopt te vertellen tegen vrienden van haar..ik belde haar vanmiddag op en vroeg waar zij mee bezig was, vervolgens riep ze ik ga valse amk meldingen doen waarop ik kwaad ophing. ze loopt ook te roepen dat ik verantwoordelijk ben voor haar diefstal enzo ze is vorige week gepakt en ik heb al 3 maanden geen contact meer gehad. ze loopt te roepen dat ik slecht ben voor mijn kinderen terwijl ik dag aan dag voor mijn kids klaarsta. ik heb 1 mail van een vriendin van haar die vroeg wat er gezegd was over haar omdat me ex-schoonzusje gemeld had dat ik en zij slecht over me ex-schoonzus praatte terwijl ik dat meisje niet eens gezien had, ik heb ook smsjes van een vriendin van haar die me lastig blijft vallen over dat onderwerp wat betrefd me ex-schoonzusje ik ondervind er echt last van. kan ik aangifte doen van laster? en wat zijn de gevolgen eraan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Antwoorden (6)

Er bestaat geen 'aangifte van roddel en achterklap'.
Hoe vervelend ook, en hoeveel last jer er ook van hebt.

Geroddel en kwaadsprekerij is van alle tijden.
Probeer je er niets van aan te trekken en lach erom.

Gerechterlijk kun je er verder niks mee, tenzij ze je zou gaan stalken of geweld aan zou doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zeer onterechte min. Plus!!
Amk meldingen"??? moet je misschien nog even uitleggen?

Aangifte doen is niet bepaald bevorderlijk voor je relatie met haar.
maar goed kan me voorstellen dat je haar even niet kan luchten of zien.
maar blijf rustig, hou je bij de feiten.
en loop je zelf niet bij iedereen te "verontschuldigen"
Als je voor jezelf maar duidelijk hebt wat er speelt
steun vindt je wel bij je vaste vrienden.
die vrienden van haar wat heb je daar mee te maken ?
waar bemoeien ze zich mee ?
als ze helderheid willen geeft ze dat dan maar dan in hun gezicht persoonlijk niet per mail of telefoon.
maar verder hou je bij de feiten.

Een bezoekje op het politie bureau kan wel verhelderend werken maar ze leggen je vast ook wel uit wat de gevolgen kunnen zijn
en wanneer je echt aangifte moet doen en wanneer niet.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
AMK Advies- en Meldpunt Kindermishandeling.
capthavoc
12 jaar geleden
ah duidelijk nou dan mag je er vanuit gaan dat je wellicht misschien een jeugdwerker over de vloer krijgt ?
Als dat zo is gewoon openheid geven
maar ben je wel een stapje dichterbij aangifte
ze zal vast dat niet doen maar mocht dat het geval zijn dan heeft ze uiteindelijk zichzelf daarmee toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@capthovoc
je krijgt zo snel geen jeugdwerker over de vloer hoor.
maar idd, als ze een melding krijgen en er is niets aan de hand staat de vraagsteller mogelijk wel sterker. (ff in het algemeen)
ach weet je.
mijn ex (helaas een ziekelijke narcist) wil hier ook nog wel eens mee dreigen. hij zou de kids wel even uit huis laten plaatsen, mij aangeven (haha waarvan?) zorgen dat ik achter slot en grendel kom (spannúnnnd!! op grond van wát eigenlijk?), me om zeep helpen, strot afsnijden, en weet ik veel welke spannende verhalen dan ook. indruk maakt het al jaren niet meer op me. heb hem gezegd dat ie het vooral moet doen want niets gaat boven het bestwil van de kinderen. mocht ik de reden ervan zijn dat men in zo moeten grijpen: 'be my guest'
het gaat namelijk om de kids en HUN welzijn. elk ander persoon (ook ik dus) is niets meer dan een randzaak. mag op zo'n moment graag de rollen omdraaien:
jeetje, het klinkt vreselijk vanuit jou persoonlijke standpunt! weet je, ik geef je één dag om alles te regelen. doe je het niet dan ga ik het met alle plezier voor je doen. ik heb me netjes aan mijn woord gehouden. problemen ermee gehad na de uitleg? echt niet want ik was de persoon die al jaren en veel vaker signalen gaf dat de kinderen dit ook meekrijgen omdat meneer zich nergens wat van aan kan trekken. het resultaat? kids volgen wel een cursus via het BJZ. omdat ze last hebben van het gedrag van hun pa in het bijzijn van hun, en hier elke keer weer door van de kaart raken. het loopt dus over hele andere schijven dan de blufferij van ex lief. daarbij kan hij dankzij zichzelf zich verheugen op omgangsbegeleiding als hij de kinderen weer wil zien (dat is namelijk ook niet altijd het geval als ie een voet aan de grond kan krijgen) dit soort gasten lach ik recht in hun gezicht uit. mijn standaard boodschap: ja joh, je hebt hélemaal gelijk!! doe wat je niet laten kan, mijn zegen heb je. vervolgens bied ik mijn hulp aan en wens ze nog een fijne dag toe. het beter te genieten van de kids en je te focussen op hun en andere dingen die wél de moeite waard zijn :)
Ik begrijp dat het hier om volwassen mensen gaat dus ook je ex-schoonzus. Het is geroddel en gedreig en niet iedereen is van geroddel van je schoonzus gediend. Ze zal zichzelf niet echt populair maken bij anderen al lijkt dat in jouw ogen misschien niet zo.

Laat ze lekker AMK meldingen doen, laat die mensen bij jou over de vloer komen en kennis met jou maken. Laat ze zien dat er aan jou en jouw omgang met je kinderen niets mis is. Laat ze zien dat het om een aangifte gaat van een vrouw die misbruik maakt van deze situatie om wraak op jou te nemen omdat de relatie tussen jou en haar broer/zus is geëindigd. Laat dit natuurlijk niet in woorden weten maar vertel je verhaal zoals het gegaan is. Mochten de kinderen er toevallig zijn dan zullen ze aan het gedrag van de kinderen naar jou toe zien dat het waarschijnlijk wel meevalt met die overdreven zorgen van je ex-schoonzus.

Moraal van dit verhaal: Haar omgeving zal haar niet vertrouwen en haar een vervelende muts vinden omdat zij alleen maar kan klagen over jou en allerlei dreigementen doet aan jou adres. De kans dat ze door steeds meer mensen gemeden wordt is heel groot. Zeker als blijkt dat de kinderen niet van jou afgepakt worden ondanks dat jij de mensen van AMK over je vloer hebt gehad. Nog een reden voor haar omgeving om haar niet serieus te nemen. Zeg nu zelf....hoe zou jij reageren op een vriendin die alleen maar steen en been kan klagen over iemand en verder niets te melden heeft? Die ga je toch ook snel uit de weg?

Laat de omgeving zien dat jij je niet aangesproken voelt en dat je bereid bent te laten zien dat het niet zo is wat zij beweert. Dat je niet klein te krijgen bent en hou je hoofd en schouders omhoog. Het is moeilijk maar alleen op die manier kan je je respect afdwingen en trek jij aan het langste eind.

Toegevoegd na 2 minuten:
Smaad en laster is echter alleen hard te maken als jij je kinderen werkelijk hierdoor onrechtmatig zou verliezen of dat je je baan zou kwijtraken door een misverstand als deze. Zolang dit nog niet aan de orde is gaat het slechts om roddel, daar valt geen aangifte van te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
mindfucken heet dat dus..... heel irri en kinderachtig.

wat je het beste kan doen is niet reageren. als ze melding wil maken bij het AMK kan je b.v. vragen of ze het telefoonnummer wil hebben zodat ze weet dat je je niet gek laat maken. (om een valse melding hoef je je niet druk te maken. willen ze wat doen dan moet er echt wat rammelen hoor.)

ik weet niet wat je aan kan tonen maar je kan info vragen bij de politie.
als je hard kan maken dat ze loopt te klooien kan je misschien melding maken, maar voor een aangifte is het te weinig in ieder geval.

en als ze gepakt wordt voor diefstal heeft ze dit echt aan herzelf te danken, en komt dit niet door jou.

mensen die met haar meedoen en haar geloven moet je links laten liggen. waarschijnlijk hebben ze het IQ van een krop sla, dus op zicht filter je dit soort volk er met gemak uit en weet je gelijk dat je er geen energie in moet steken.

als je laat blijken dat hun gedram je niets doet (of naar HUN zo laat lijken in ieder geval) is de schik er vanzelf een keer af voor ze.

mocht je je helemaal groen en geel ergeren laat het aan dit soort mensen dan niet blijken want hier is het ze om te doen.

mocht je smsjes, mail etc krijgen over dit gedoe bewaar ze dan in ieder geval zodat je ze aan kan tonen als dit nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, het lijkt erop dat je ex schoonzusje verbittert is doordat de relatie met jouw broer of zus ( heb je niet vermeldt dus vandaar) afgelopen is. Ze probeert wraak te nemen en het lijkt erop dat jouw broer of zus niet reageert op haar en jij nu de gebeten hond bent. Er moet dus blijkbaar iemand de schuld hebben..Waarom denkt ze dat het jouw schuld is of "pakt"ze jou omdat haar ex niet meer reageert?
Ik denk dat het verstandig is dat jij haar een briefje geeft met daarin dat jij weet wat ze aan het doen is, dat je het sneu vindt voor haar dat het uit is maar dat jij hier niets mee te maken hebt en dat zij dit ook best wel weet ( als dit zo is) Wat ze ook maar gaat ondernemen in de richting van jou en je broer of zus is zinloos. Als ze wil komen praten dan kan dat maar eigenlijk zou je broer of zus aan haar uit moeten gaan leggen dat de relatie voorbij is, waarom en dat het niet meer goed komt
(als dit zo is natuurlijk) Wraak heeft nog nooit iemand geholpen en het kan heel naar eindigen wat voor niemand gunstig is. Neem een ander telefoonnummer en vertel dit ook aan haar, niet je nummer maar dat ze je niet meer kan bereiken. Je mag altijd naar de politie toe gaan als je het niet vertrouwt! De politie weet er dan van als het fout loopt wat ik en jij natuurlijk ook niet hoopt. Vertel over de valse melding als zij die gedaan ( amk)
Wees niet bang voor hulpverleners over de vloer, zij hebben snel in de gaten dat er niets aan de hand is als dit zo is.
Ze tegen iedereen in jouw omgeving dat je niets meer wilt weten van je schoonzusje ( zeker niet alle negatieve roddels/leugens) De waarheid komt echt wel een keer aan het licht en wat heb jij te verbergen als je niks fout hebt gedaan? Je hoeft geen pijn te voelen en doe het jezelf dus niet meer aan! Dit helpt! Negeren, verder gaan met je leven en praten met je broer of zus over alles wat je ex schoonzus gedaan heeft. Trek het je vooral niet persoonlijk aan! Het leven is te kort...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kun je aangifte doen wegens laster als iemand leugens over jou verspreidt.

Maar als je bij politiebureau aankomt om je aangifte in te dienen zal men je daar vragen of je over getuigen beschikt en of je kunt bewijzen wat je beweert.

Als je de laster noch bewijzen kun, noch over getuigen beschikt, zal men je aangifte liever niet opnemen omdat je kansen tamelijk gering zijn.

De officier van justitie maakt namelijk liever geen zaken aanhangig welke weinig tot geen kans op een veroordeling bieden.

Op zich kleeft voor jou geen risico aan een aangifte wegens laster..tenzij uit zou komen dat jij alles verzonnen zou hebben.

Want in dàt geval kun jij namelijk beschuldigd worden van het doen van een zogeheten 'valse aangifte'

Ik zou zeggen: Probeer bewijsstukken te verzamelen, schrijf op wat je van wie verneemt omtrent de laster .. maar zeg hen nog niets van je plannen om aangifte te doen..

Want 'het wellicht MOETEN getuigen' maakt mensen vaak wat onzeker en bang. En doe pas aangifte als je 'iets concreets in handen hebt'

Succes!

Groet,

Ton