Hoe kan ik het beste fouten goedmaken in de familie. Stel ik heb een fout gemaakt, hoe kan ik dat veranderen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K
amigo
12 jaar geleden
Sorry hoor maar zo is het wel HEEL vaag. Er zijn ZO veel fouten, van hele ernstige tot vergeten tante miep een zoen te geven bij vertrek. Als je er niks bij zet waar het ongeveer over gaat is het ook heel moeilijk helpen of het recht te zetten is of niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad vaag, wil ik zo houden voor de privacy.
amigo
12 jaar geleden
begrijpelijk hoor, ik hoop dat er dan bij de antwoorden iets zit dat precies van toepassing is op je situatie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Privacy?
Maar je kunt toch en voorbeeld verzinnen?
En dan weten wij echt niet wie Echtniet is.

Het beste antwoord

Ja, je kan wel eens erg, of in ieder geval voor jouw gevoel erg, de mist in gaan bij je familie. Ik weet natuurlijk niet wat er gebeurd is maar het zal wel een echte fout geweest zijn want anders begin je er hier niet over. Het zit je flink dwars dat je het deed. Het is natuurlijk erg te prijzen dat je het graag goed wilt maken.
Ik vermoed dat je vrij jong bent. Het zou misschien fijn voor je zijn om wat ondersteuning te vragen van iemand. Je kan uitleggen wat je wilt en vragen om ondersteuning. Want je zal toch moeten overwegen om het open en eerlijk tegen je familie te vertellen dat je spijt hebt van wat er gebeurd is. Eventueel schrijf je eerst op wat je wilt zeggen als je bang bent dat je niet uit je woorden kan komen.
Ik hoop voor je dat je familie je kan vergeven als je daarom vraagt. Verwacht niet dat men je direct weer in de armen sluit, het kan zijn dat ze tijd nodig hebben om weer zo ver te komen.
Maar uiteindelijk zullen ze het kunnen waarderen dat je eerlijk voor je fout uitkomt en als je diezelfde fout echt niet meer maakt zullen ze langzaam maar zeker weer vertrouwen in je krijgen.
Gun ze die tijd en zie het maar als boete doen voor wat je deed maar wordt vooral niet boos als ze niet meteen weer goed zijn. Soms moeten dingen slijten.
Het feit dat je hier die vraag stelt zegt dat je het echt
goed wil maken. Ik hoop met je mee dat het helemaal goed gaat komen.
Kristal
12 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Als je kunt en de mogelijkheid daartoe zich leent, maak dingen bespreekbaar, noem het beestje bij de naam en wees bereid eventueel excuses aan te bieden. Hou daarbij wel je eigen grenzen in de gaten en probeer altijd kalm te blijven. Maar voor sommige mensen is het toch vaak paarlen voor de zwijnen gooien. In dat geval...laat het lekker inweken en probeer het (veel) later nog eens voorzichtig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die fout kun je niet goedmaken, je kunt wel een manier zoeken om die fout te voorkomen. Praat hierover met je familie en maak je excuus
12 jaar geleden
Ik ga er even van uit dat je geen vreselijke dingen hebt gedaan als moord, vreemdgegaan partner van je broer/zus, iemands spullen moedwillig hebt gesloopt of de erfenis van oom Arie er stiekem doorheen hebt gejaagd.

Als je gewoon een onschuldige fout hebt gemaakt, dan is dat nu eenmaal gebeurd en kun je het niet meer veranderen. Als het iets is wat je echt erg vindt en waar je zelf mee zit dan kun je het uitspreken richting degene die last heeft van je fout. Zeggen hoe het gekomen is en dat je er mee zit.

Aan de andere kant, als je een fout hebt gemaakt dan zou je familie dat eigenlijk ook gewoon van je moeten accepteren. Je bent ook maar een mens en hoe je doet, en de fouten die je maakt zijn onderdeel van wie je bent.

Juist familie zou je - tot op zekere hoogte - moeten accepteren zoals je bent. Mét eventuele fouten die je maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De fout is gemaakt, het is te laat om daar nog iets aan te veranderen. Het enige dat je kan doen is je verontschuldigen bij de familie waar je de fout gemaakt hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel je open voor je familie.
Vertel dat je fouten hebt gemaakt en dat je er spijt van hebt.
Vraag ondersteuning en hulp van je familie zodat je deze fouten niet weer zal maken.
Ben er dan vast van overtuigd dat jij deze steun en hulp dan ook zal krijgen en dat ze jou fouten zullen vergeven.
12 jaar geleden
Door gewoon naar je familie toe te gaan. Familie blijft altijd je familie en daar zullen hun ook zo over denken ongeacht de fouten die er gemaakt zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fouten kun je niet goedmaken. Je kunt wel je leermoment eruit halen, deze benoemen naar diegene toe en zeggen dat je het liever anders had willen doen.
Dit heeft veel meer invloed dan 'goedmakerige bloemetjes'etc. Dat is vaak zo dwingerig vind ik..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In het algemeen geldt: Je moed bij elkaar rapen en naar de betreffende persoon toegaan .
Zeg dat je weet dat je het fout hebt gedaan/fout hebt gereageerd.
Leg uit waarom je op dat moment zo deed/ reageerde, maar dat je nu inziet dat het niet goed was, en dat je er spijt van hebt.

Ga niet in de verdediging met": ja maar ik..... Ja maar jij.... enz. Dan kan er een discussie ontstaan. Ontstaat die toch, ga daar niet in mee maar geef de ander gelijk.
Geef volmondig je fout toe. Meestal werkt dat het beste.
Je kunt ook een bloemetje meebrengen als zoenoffer.

Heb je ruzie met meer mensen, dan is het wat moeilijker, maar dan kun je een mail sturen met daarin je uitleg, excuses en spijtbetuiging. Vraag of je binnenkort mag komen om evt. nog wat toelichting te geven en voor de (goede) verstandhouding.