Uit Amerikaans onderzoek, uitgevoerd door Michael Rosenfeld van de Stanford University, blijkt dat homo en lesbische ouders het goed doen.

Uit het onderzoek bleek dat kinderen die worden opgevoed door een homo of lesbisch koppel even goed scoren op school dan kinderen van heteroseksuele ouders. Rosenfeld onderzocht de resultaten van schoolgaande kinderen op basis van de volkstelling uit 2000.

Uit de gegevens kwam naar voor dat zeven procent van de kinderen van heteroseksuele ouders een jaar op school bleef zitten, terwijl dat percentage bij kinderen van homo of lesbische ouders op negen procent ligt. Dus de structuur van de familie is van minder belang, aldus Rosenfeld.

Een ander onderzoek werd gedaan door Henny Bos van de Universiteit van Amsterdam. Ze vergeleek honderd lesbische ouderparen met honderd heteroseksuele stellen. Ze onderzocht alleen lesbische paren die samen het kind of de kinderen van het begin af aan hebben opgevoed.

Belangrijkste conclusie: lesbische stellen voeden net zo goed op als hetero’s, maar het ouderschap levert hen wel meer stress op door de druk die lesbische moeders van buiten ondervinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ha, Siska ; je was me voor. Leuk te lezen dat de onderzoeken overeen komen met wat ik in de praktijk zie.
Kristal
12 jaar geleden
Heel goed antwoord +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank jullie beiden. Ik had vroeger een lesbische collega. Zij kreeg een kindje met het sperma van de broer van haar partner. Zo waren er familietrekken van beiden in hun dochtertje te herkennen. Ze kregen wel veel negatiefs over zich heen, het was begin jaren negentig! Het meisje werd heel liefdevol opgevoed en is nu een prachtige 'heteroseksuele' vrouw :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er zelf ook literatuuronderzoek naar gedaan en mijn conclusies komen helemaal met die van Siska overeen. Een opvallende conclusie die ik nog tegen kwam was dat twee ouders significant beter opvoeden dan één ouder. Mijn onderzoek ging over adoptie. Een aanbeveling aan de wetgever was om adoptie door homoparen wel toe te staan, maar voorzichtig te zijn met eenouderadoptie.
Kristal
12 jaar geleden
Hé, verrassend Pedro!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moet eerlijk zeggen dat ik dat helemaal niet verrassend vind; integendeel. Ik heb twee kinderen, makkelijke ook nog, maar als ik die zonder man c.q. alleen zou hebben moeten opvoeden was het ongetwijfeld een zootje geworden. Ik kan me dat resultaat dus uitstekend voorstellen.

Andere antwoorden (3)

Ik denk het niet. Maar een homopaar zo zeker evengoed een kind kunnen opvoeden. Misschien komt er hier of daar wel wat andere dingen aan de pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
The Child Welfare League of America, die kinderen sinds 1920 beschermt, maakt deze uitspraak: "Any attempt to preclude or prevent gay, lesbian, and bisexual individuals or couples from parenting, based solely on their sexual orientation, is not in the best interest of children."

The National Adoption Center, The American Academy of Pediatrics en the American Medical Association zijn het daarmee eens. 30 jaar onderzoek, waaronder een 17 jaar durende studie, gepubliceerd door the American Academy of Pediactrics, beweren dat kinderen die door holebi-ouders opgevoed worden het academisch beter doen, zelfzekerder zijn en minder gedragsproblemen vertonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
He, gelukkig maar!
Kristal
12 jaar geleden
;-))
Nee hoor ; zo'n onderzoek is namelijk helemaal niet nodig , omdat niet het geslacht - en al; helemaal niet de sexuele oriëntatie - bepaalt of iemand in potentie een goede ouder zal zijn.

Er zijn wel onderzoeken naar de effecten op (oudere) kinderen die in een hetero-relatie geboren zijn en na scheiding door een homosexuele ouder met nieuwe partner (m/v) zijn opgevoed, maar die doen het - mede uiteraard door hun bredere blik op de wereld en hogere tolerantiedrempel- vaak juist net iets beter en zitten beter in hun vel dan vergelijkbare (scheidings)kinderen.

Wat belangrijk is voor goed ouderschap is weten waar je aan begint, weloverwogen de beslissing nemen voor een kind te zorgen en bereid zijn een stukje voor hen in te leveren. Over het algemeen zit dat bij homoparen wel snor ; zij denken meer dan gemiddeld en langer dan gemiddeld na voor het nemen van een dergelijke beslissing, en moeten er ook een hoop meer moeite voor doen, dus relatief doen ze het zeker beter dan doorsnee-ouders, omdat daar eigenlijk alle onbezonnen gevallen, ongelukjes en ongeplande kinderen zich bevinden, en die doen het niet allemaal even best. (Dat zegt overigens niets over hetero-ouders in het algemeen, uitsluitend over de minder geschikten onder hen).

Ook zijn homo-ouders (m/v) als groep iets hoger opgeleid, wat in het algemeen kinderen ten goede komt.

Zonder enig onderzoek te hoeven doen (al ben ik wel benieuwd naar de - voorspelbare- resultaten ; de werkelijkheid kan altijd anders zijn) zou je rustig kunnen stellen dat homoparen in theorie beter een kind zouden kunnen opvoeden. Ware het niet vanwege de buitenwereld, die nog wel eens roet in het eten wil gooien en de omstandigheden extreem moeilijk kan maken voor ouders en kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Zeer zinvol antwoord, +1