Waarom kunnen moeders vaak beter met schoonzonen overweg dan met schoondochters?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.5K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is dat zo?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg ook bewust "vaak ipv "altijd"...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie: http://www.goeievraag.nl/vraag/schoonmoeders-schoondochters-opschieten.22193

Het beste antwoord

Moeders hebben meestal met dochters een ander soort band dan met zoons. Moeders en dochters delen veel meer dingen omdat ze dezelfde sekse zijn. Dus ze kletsen met elkaar, delen geheimpjes met elkaar, gaan met elkaar winkelen, giechelen e.d. Allemaal "meidenzaken". Hierdoor houdt de band tussen moeder en dochter meestal stand, ook als dochterlief een partner krijgt.
Met zoons is dat anders. Jongens zijn niet zo van het samen kletsen, of samen winkelen. Als dus de zoon een vrouw krijgt is de kans groter dat zij naar haar moeder toetrekt en hij gemoedelijk met haar meegaat omdat hij van haar houdt.
Hierdoor ziet de moeder haar kind veel minder. Dit hoor je vaak en zie je ook vaak. Moeders zijn hier op voorhand al bang voor en zien dus de schoondochter als een bedreiging omdat ze bang zijn de zoon kwijt te raken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De schoondochter wordt sneller als een rivale/bedreiging gezien (onbewust natuurlijk) omdat zij veel "moeder" taken zal gaan overnemen. Zo wordt zoonlief steeds minder van moeder afhankelijk en dat is even wennen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maar waarom is dat dan niet bij dochters?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
congoleo: een schoonzoon neemt over het algemeen niet zoveel "moedertaken" over. De verzorgende taken in een huishouden komen uiteindelijk meestal toch voor rekening van de vrouw. Een schoonzoon zal door de schoonmoeder daarom niet zo snel als "rivaal" gezien worden. zgreivvaud: dat een vader soms argwanend tegenover de schoonzoon is heeft een andere oorzaak. Dochterlief moet beschermd worden tegen de kwaadwillende mannen. Papa weet namelijk heel goed hoe mannen zijn. In de kroeg met mannen onder elkaar is dat wel lachen maar als het dan ineens om je dochter gaat......
Omdat moeders het vaak een beetje moeilijk vinden, dat hun zoontje een zoon geworden is, en dat alles waar zij altijd zo goed voor gezorgd heeft (goed eten, nette schone kleren) anders gedaan wordt door een schoondochter. Ik zal nooit de totaal onthutste blik van één van mijn schoonmoeders vergeten, toen ze (bijna een half uur te vroeg) binnenkwam, en haar gouden zonemans achter de stofzuiger aantrof.....Je zág haar denken : dat wordt niks, met die juffrouw, als mijn zoon het huishouden moet doen.
('t werd ook niks, maar niet om díé reden...). Alles wat een zoon thuis niet hoefde te doen, maar wat hij bij zijn vriendin wél doet, is in de ogen van moeders toch een niet-gewenste ontwikkeling : geen enkele vrouw zal zó goed voor hem zorgen als zíj dat altijd deed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien helpt deze link ook een beetje?

http://www.goeievraag.nl/zoek?q=schoondochters
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Owkeey, mijn moeder heeft 2 schoonzoons. Met de één is ze mega blij, de ander kan haar gestolen worden. Maar de één heeft een baan en de ander niet.
Mijn schoonmoeder heeft maar één schoondochter en dat ben ik. Tja. Ze heeft maar één zoon en twee dochters. Van haar dochters weet ze zeker dat ze haar altijd zullen steunen, no matter what, en haar zoon gaat meer in de richting van zijn vrouw. Tja, ik begrijp haar wel (niet dat ik het waardeer hor). Ze is haar enige zoontje kwijt (zo ziet zij het hè, denk ik).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan gelukkig heel goed met mijn schoondochter en ook met mijn toenmalige schoonzoon.
Ik denk als je hen in hun waarde laat, je het verste komt.
Zij hebben hun eigen leven, ik ben het ook niet overal mee eens, maar dat hoeft ook niet, het is hun leven.
Als ik zie dat de kinderen met hun partner gelukkig zijn, ben ik dat ook.
Ik wilde ook niet dat mijn ouders zich overal mee bemoeiden, nu doe ik dat ook niet met mijn kinderen ze moeten zelf keuzes maken.
Ik kan bv met mijn schoondochter een hele tijd aan de telefoon zitten klessebessen over vanalles.
Als ik het zo na lees, is het wel allemaal koek en ei...gelukkig maar,ben ik blij mee, ik hoop er nog lang van te mogen genieten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je :-))
moeders zien schoondochters wel eens als een bedreiging....kan zijn dat ze jaloers zijn.Heel irritant trekje is dat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
schoondochter is ook een vrouw net als de moeder en zal dus in de moeder haar ogen meer haar plaats innemen als een schoonzoon dus ziet ze een schoondochter meer als een bedreiging bewust en onbewust....