Wat is de reden van het hoge aantal eenpersoonsgezinnen in Nederland?

Ik ben hier erg benieuwd naar. Heb hier laatst een artikel over gelezen maar een duidelijke reden werd niet gegeven. Iemand enig idee?

Toegevoegd na 48 minuten:
http://www.ruimtemonitor.nl/kennisportaal/default.aspx?menucomid=26&pid=34&id=4621&themeId=330
Hier is een bron.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

de reden is dat veel eenpersoonsgezinnen geen partner kunnen vinden... Als ze een partner kunnen vinden dan zijn er meteen twee eenpersoonsgezinnen minder... Zo gaat dat altijd...

Maar de reden is gewoon gebrek aan een partner...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat wij zo geëmancipeerd zijn om de zaken zo te regelen dat we ermee om kunnen gaan... Dus als een man niet voldoet, dan moet die eruit... Vroeger bleef men bij elkaar, maar dat is niet meer... Dus er wordt veel meer geswitcht... En daardoor is het aantal vaste relaties in een huis met kinderen zo laag in Nederland... De voorzieningen lenen zich ervoor om zonder partner door het leven te gaan, kortom in Nederland kun je het beste alleen blijven, zonder partner... Zodoende...

Andere antwoorden (5)

Volgens mij bestaat er geen eenpersoonsgezin. Wel een eenpersoonshuishouden.
Simpel: iedereen die nog niet getrouwd is, of niet meer getrouwd is en alleen woont, zit in die situatie. Dat zijn dus studenten, bejaarden, en degenen die geen partner hebben of zeggen dat ze geen partner hebben. Het is logisch dat de meeste personen in meerpersoonshuishoudens wonen, maar dat de meeste huishoudens eenpersoonshuishoudens zijn.
14 jaar geleden
In Nederland gaan mensen relatief vroeg zelfstandig wonen.
In de meeste andere landen blijven jongeren veel langer thuis wonen.
In veel landen is het nog altijd de gewoonte dat kinderen van huis uit trouwen.

Op de tweede plaats wonen ouderen veel vaker alleen in Nederland.
In de meeste andere landen is het normaal om een overgebleven vader of moeder op te nemen in het gezin van een van de kinderen. In Nederland is dat vrijwel nergens meer het geval.
Ouderen wonen veel meer zelfstandig.

Kortom: Beide bovenstaande verschillen met andere landen zijn de oorzaak van het hoge aantal eenpersonshuishoudens in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij komt dit vooral door de financiële onafhankelijkheid van vrouwen.Vroeger hadden niet veel mensen de keuze,om op zichzelf te gaan wonen en met kinderen al helemaal niet.
Ik hou het op welvaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat iedereen als hij of zij de mogelijkheid heeft graag op zichzelf wil wonen,een bepaalde mate van vrijheid en zelfstandigheid wil hebben.
de tijd dat men tot trouwen thuis bleef is niet meer,het liefst zo snel mogelijk zelfstandig,tegenwoordig,tot het wat minder goed gaat en ze weer bij hun ouders aankloppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat we minder ouderwets zijn geworden.

Men vindt het nu niet meer zo belangrijk om een relatie te hebben voordat zij uit het ouderlijk huis gaan.
Vroeger ging men pas uit huis wanneer de getrouwd waren of verloofd/verliefd.
De ouders pushen daar ook op toen. En de dominee.

Nu gelukkig niet meer. Het is minder een sociale status geworden.