Kiezen tussen twee vriendinnen? Na ruzie met elkaar, stelt één mij voor een keuze: geen contact meer met de andere vriendin of geen contact met haar

Ik heb met de vriendin die mij voor deze keuze stelt het beste contact, maar doordat onze derde vriendin haar vertrouwen heeft gebroken, vertrouwt ze mij ook niet meer zolang ik contact hou met onze derde vriendin. Ik vind het niet eerlijk dat zij mij voor deze keuze stelt. Zij bepaalt niet met wie ik wel en niet om ga. Kies ik niet, dat verbreekt zij het contact. Ik wil deze vriendschap niet verliezen (al vind ik deze blijkbaar waardevoller dan zijzelf), maar ik verlies hoe dan ook. Met de ander heb ik oppervlakkiger contact, maar we hebben het gezellig. Moet ik kiezen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Eigenlijk heeft ze dus gewoon geen vertrouwen in JOU en heeft dit niks met de derde vriendin te maken.

Ik heb een vriendin die ik door dik en dun vertrouw, al gaat ze met alle mensen om die ik irritant vind, kan me niet schelen, dan nog weet ik dat zij te vertrouwen is ten opzichte van mij.

Ik zou er eens op die manier met je vriendin over praten.
Wat kan haar het eigenlijk schelen met wie jij omgaat? Jij bent toch te vertrouwen? Daar gaat het om, niet om met wie jij omgaat.

Verder zou ik dan inderdaad ook niet dingen van de ene vriendin aan de ander vertellen.
Ook niet als ze voor jou onbelangrijk lijken. Voor een ander kan het heel anders liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (14)

De "wie niet voor mij is, is tegen mij" gedachte. Dit is niet netjes. Jouw goede vriendin mag haar beklag bij jou doen over haar ruzie met de ander, en naar jouw mening hier over vragen, maar hoe jij vervolgens met die ander omgaat is helemaal jou eigen vrije keus.

Je hoeft helemaal niet te kiezen, je moet inderdaad zelf weten met wie je om gaat. Ook al heeft de ander misschien iets helemaal verkeert gedaan, het is onzin om hierdoor per definitie contact met iemand te verbreken.

Iedereen in mij nabije omgeving heeft wel eens iets in mijn ogen verkeert gedaan en het zal wel wederzijds zijn.

Laat je vriendin eerst maar even uitrazen, het leed zal nu nog vers zijn. Maar als ze na een tijdje niet bij draait, laat jij zien hoe het hoort: Je mag best boos zijn, maar je moet nooit boos blijven!!

Jij blijft met de andere omgaan als jij dat wilt, en de deur blijft voor je boze vriendin altijd open staan..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is inderdaad niet eerlijk dat ze jou zo voor het blok zet. Ik denk dat het het beste is om niet te kiezen. Zeg tegen haar dat je heel graag met allebei om wilt gaan. Als zij daar problemen mee heeft vindt je dat heel jammer, maar is het haar probleem.

Jammer dat ze zo jullie vriendschap onder druk zet. Zoals je zelf al zegt is die voor jou blijkbaar waardevoller dan voor haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je hebt GEEN keus denk ik zelf

Als ik een vriendschap in stand zou houden op deze manier (dus je accepteert de voorwaarden van je "beste" vriendin, en verbreekt contact met no 3), zou deze vriendschap voor mij toch verpest zijn.

Ik zou balen van mezelf (elke keer als ik haar zag) dat ik ZO mijn principes opzij heb gezet en ik zou het haar kwalijk nemen (steeds meer) dat ze mij hiertoe heeft gedwongen.

Dus deze vriendschap loopt dan toch ook stuk.

Wat ik zou doen is tegen deze vriendin zeggen dat IK weiger partij te kiezen en dat ik (zeer tot mijn spijt) accepteer dat zij dan ook geen contact meer met mij wil maar dat wat MIJ betreft er geen breuk is dus als zij (in de hopelijk nabije) toekomst er anders over denkt ze van harte welkom terug is

sterkte, lastig parket
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed gezien, +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima antwoord +
Wat als ze het uiteindelijk goed maken en jij hebt gekozen. Dan ben jij de gebeten hond.
Ik zou rustig het gesprek aangaan dat zij je beste vriendin is en je met de andere zowiezo al wat opervlakkiger contact hebt maar dit niet wilt verbreken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeg of laat kom je toch wel weer bij elkaar, dus beter doe je dit direct. Er zijn duidelijk fouten gemaakt, waardoor er ruzie is. Mensen hebben verkeerde keuzes gemaakt om bepaalde redenen. praat er met elkaar over en probeer elkaar te begrijpen. Zo word jullie vriendschap alleen maar hechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echt niet. Je hoeft niet te kiezen als dat voor jou niet goed voelt.
Je vriendin zet jou voor het blok en maakt haar probleem nu ook jouw probleem. Dat hoef je niet toe te staan.

Bedenk echter wel dat de derde vriendin blijkbaar het vertrouwen heeft verbroken van je andere vriendin. Zie jij dat ook zo of vind je het wel meevallen met dat breken van vertrouwen. Als het wél echt een verbreken van vertrouwen is geweest dan moet je er goed rekening mee houden dat de derde vriendin dat ook bij jou kan gaan doen als jullie bevriend blijven.

Toch blijf ik het lastig vinden dat je voor die keuze wordt gesteld. Je vriendin zou het aan jouzelf over moeten laten hoe jij daarmee om wenst te gaan. Maar als zij zegt dat zij het contact verbreekt wanneer je niet voor haar kiest dan klinkt dat nou niet bepaald als vriendschap maar meer als emotionele chantage.
En dan kan je haar beter kwijt zijn eigenlijk...

Kijk goed bij jezelf wat voor jou het meest oprechte is, want welke beslissing je dan ook neemt, dan kan je jezelf eerlijk in de ogen blijven kijken en zelf wel een goede vriendin (voor andere meisjes?) zijn/blijven.
Kristal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is inderdaad een vorm van emotionele chantage... "Als jij voor haar kiest, ben je mij kwijt" Wel, je kunt iemand niet bezitten, dus wat je niet hebt kun je ook niet kwijtraken. Loopt zij van je weg dan was de band blijkbaar toch niet zo bijzonder speciaal. Maar in feite is zij bang je "kwijt te raken" en zegt ze dat daarom. Ze is zelf onzeker. Laat de twee kemphanen maar en doe zelf verder niets. Dat lost zichzelf op.
Kristal
12 jaar geleden
Forall, dank je voor de hele goede aanvulling en het plusje
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Graag gedaan. uit ervaring weet ik dat dit een van de schadeljkste vormen van emotionele chantage is die er is. Daar moet je je niet door tegen laten houden. Da schadelijk voor beiden.
sorry hoor,maar als een VRIENDIN je zo voor blok zet ,vind ik het geen vriendin.ook al vind je het niet fijn,maar vrienden komen en gaan in je leven en vrienden kun je jezelf uitzoeken
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg een beetje het gevoel dat jouw beste vriendin je wil domineren. Ze voelt zich waarschijnlijk zelf erg onzeker, is misschien bang jou te verliezen. Haar reactie om jou zo voor het blok te zetten zou een actie uit angst en onzekerheid kunnen zijn. Ook al klinkt ze niet bang en onzeker.

Misschien kun je er over nadenken of ze niet vaker deze methode heeft toegepast. En of jij er gevoelig voor bent.

Om jullie vriendschap nog te redden kun je haar het gevoel geven dat je haar niet in de steek zult laten. Jullie geven toch om elkaar? Als je rustig kunt zeggen dat je natuurlijk niet gaat kiezen tussen haar en de andere vriendin omdat dat gewoon niet nodig is,... omdat er wat jou betreft niets verandert tussen jullie,... breekt bij haar misschien het dominante gedrag. Omdat jij het ontkracht.

Maar misschien zit ik er ook helemaal naast.
Heel veel sterkte. Probeer in elk geval dicht bij jezelf te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Mooi verwoord. +1
Ik herken je situatie ontzettend! Ik heb namelijk PRECIES hetzelfde meegemaakt op de middelbare school. Wat er bij mij gebeurde, was het volgende.

Ik stond op het punt voor de vriendin die me voor de keuze stelde te kiezen, toen de klassenindeling anders werd aan het begin van het schooljaar. Door toeval kwam ik niet meer bij deze vriendin in de klas, maar bij de andere, met wie ik dus geen contact meer zou mogen hebben. Dit veranderde de hele situatie en ik werd closer met deze vrienden. De andere vriendin verdween uit beeld.

Later heeft deze vriendin zich verontschuldigd voor haar gedrag, ik vind het namelijk echt onaanvaardbaar iemand te dwingen te kiezen als vriendin en zij naderhand ook.
Je kunt het nog even laten rusten, maar ik denk dat deze keuze echt aan jou is.

Ik kan je niet vertellen welke vriendin de beste voor jou is en ik weet ook niet wat er precies gebeurd is. Ga op je gevoel af, zou ik zeggen. Als je niet zou kiezen, zou het ook nog kunnen dat de vriendin die je voor de keuze stelt je gaat missen op een gegeven moment en besluit dat je toch belangrijk genoeg voor haar bent om contact met je te houden, ondanks dat je contact met de andere vriendin wilt blijven houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
Goed eigen ervaringsvoorbeeld! +1
Ik vind niet dat je moet kiezen. Je kunt om gaan met wie je wilt. En als zij dat niet accepteert verdient zij jou vriendschap niet. Als je toch wilt kiezen, kies dan voor degene die jou wel vertrouwt en niet voor een rara keuze zet!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel makkelijk om te zeggen dat jij niet moet kiezen, maar dan wordt de keuze voor jouw gemaakt.

Hoewel ik het er in principe mee eens ben om niet te kiezen, ligt het er aan aan wat er precies gebeurt is.

Ik heb zoiets van dichtbij meegemaakt,
een hele goeie vriend heeft zijn ex "verbannen" uit de groep waarmee we toen uitgingen, door precies te zeggen wat jouw vriendin nu zegt: "Wie nog met haar omgaat, gaat niet meer met mij om". We hebben het er toen veel over gehad en hij zag het toen als een kwestie van loyaliteit.

Voor de meeste was de keuze toen makkelijk, die ex hoorde niet tot de groep voor hun relatie, tijdens hun relatie eigenlijk ook niet, maar daarna wel steeds meer, een tijdje later zat ze (achteraf gezien) duidelijk te stoken tussen hem en zijn nieuwe vriendin. (waarmee hij nu kinderen heeft) Maar dat deed die ex heel slim, ze begon ook een goeie vriendin van mij te worden, maar ondertussen bespeelde ze ons en die nieuwe vriendin gewoon. En wij als mannen hadden natuurlijk niks door terwijl die nieuwe vriendin thuis lag te huilen omdat haar vriend er niks van begreep..

Ofwel: zonder het hele verhaal is er moeilijk een oordeel te vellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ditzelfde verhaaltje heb ik vroeger ook meegemaakt. Ik heb toen voor die vriendin gekozen waar ik ruzie mee had en die mij de keuze liet maken. Achteraf een stomme zet, want ik was haar een jaar later toch kwijt. Ze ging toen met een andere meid om en ik kon het bekijken. Kies voor de andere vriendin want als je voor die ruzie-vriendin zoekt blijft ze je claimen en laat ze je net zo hard weer vallen!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is niet netjes van je vriendin, en ook niet echt eerlijk om dat van jou te vragen, maar:
je kent deze vriendin al veel langer, jij zou moeten weten waarom ze zo graag wil dat je geen contact meer hebt met die andere vriendin. wat voor rottigs heeft de 2e vriendin uitgehaald dat dit zo vergaat? als het echt smerig is, zou ik toch voor de eerste vriendin kiezen, alhoewel niet omdat zij het vraagt.
natuurlijk hoef je nooit te kiezen, als die ene vriendin echt je vriendin is, zal ze dat ook blijven, alleen wel onderwerpen rond jouw 2e vriendin vermijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je niet voor de keuze laten stellen en met beiden om blijven gaan. Kiest zij er dan voor geen contact meer met je te willen, dan is dat haar zorg, niet het jouwe. Ze zet je nu voor het blok, terwijl jij er niets mee te maken hebt.

verder zou ik ook niet tegen de een over de ander praten en je afzijdig houden over het onderwerp. Dan kunnen ze je later ook niets verwijten.

Laat ze je zitten, dan zegt dat meer over haar. Dat painfull, maar dan weet je wel waar je aan toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
precies! +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ai senk joe verrie mug