Wordt een kind uit huis gezet bij huiselijk geweld? (zie omschrijving)

In ons gezin is er veel sprake van huishoudelijk geweld. Er wordt veel gebruik gemaakt van geweld en dan heb ik het niet over een paar tikken maar echt blauw geslagen worden. Er zijn al veel meldingen bij de politie gedaan en nu is bureau jeugdzorg ingeschakeld en huishoudelijk geweld. Ik hoop dat er nu echt hulp komt en ben op dat gebied blij dat er nu werk van gemaakt wordt. Wat ik mij nu wel af vraag is of dat mijn minderjarige broertje van 15 uit huis wordt geplaatst? Hijzelf kwam hiermee omdat hij daar wel eens van gehoord heeft en hij is er als de dood voor. Hij is zo bang dat hij weg moet bij ons thuis en natuurlijk weg van zijn grote zus en broer. Ik vraag mij dus af of dit een stap zal zijn die jeugdzorg of de stichting huishoudelijk geweld gaat nemen. Wordt mijn broertje uit huis geplaatst door heel deze heftige huis situatie?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Wij hebben in de familie ook zo.n situatie en momenteel is ze uit huis geplaatst tijdelijk. (15 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar hoe is de situatie bij jullie dan dat je broertje uit huis geplaatst werd?

Antwoorden (4)

Het zou kunnen, maar jeugdzorg zal altijd eerst kijken naar een oplossing waarbij je broertje thuis kan blijven, tenzij het geld zich op hem richt en hij dus gevaar loopt.
Sterke

Toegevoegd na 1 minuut:
Geld is geweld
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het geweld is niet specifiek op hem maar vooral de ouders onder elkaar en de ouders tegen de kinderen. Dus niet alleen specifiek mijn broertje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jeugdzorg kan dan beslissen dat het beter is om tijdelijk niet thuis te wonen, om een ieder rust te geven en de ouders de kans te geven iets aan de problemen te doen. Er zal iets moeten veranderen, en
en hoe moeilijk het ook zal zijn voor je broertje soms is het de beste oplossing
Dat is maar net hoe erg de situatie is.Als de mensen van jeugdzorg de veiligheid van je broertje niet kunnen waarborgen dan is de kans groot.En misschien is dat dan ook het beste voor hem.Maar als jullie {grote zus en broer} niet meer thuis wonen kan hij misschien een tijdje bij jullie terecht.Veel s6 ermee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij wonen ook nog thuis, het is wel zo dat het geweld niet alleen specifiek op hem gericht is maar ook op de andere kinderen.
Dat zou kunnen, maar rechters vinden het meestal belangrijk dat jongeren in hun eigen huis blijven wonen en naar hun eigen school blijven gaan.

Maar wanneer minderjarigen de dupe worden van huiselijk geweld, omdat ze er slachtoffer van zijn of omdat ze er getuige van zijn, en de ouders kunnen of willen niet genoeg doen om dit te stoppen, kunnen er kinderbeschermingsmaatregelen getroffen worden.

Bureau Jeugdzorg gaat zich dan met de minderjarige bezig houden. Je broer kan in dat geval onder toezicht worden gesteld en zo nodig uit huis worden geplaatst. Maar iedere zaak is anders en zal dan ook individueel bekeken worden.

Lees veel meer informatie in de bron:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden geven al je veel informatie. Als aanvulling: Ik heb ook gehoord van een wet waarbij de pleger van het huiselijk geweld uit huis moet en vaak ook een contactverbod krijgt. Dat is vaak beter dan kinderen uit huis te halen en broers en zussen uit elkaar te halen , terwijl de veroorzaker van het huiselijk geweld lekker thuis blijft zitten. Of die wet er ook door is weet ik niet . Je zou eens kunnen informeren bij een Ministerie van Justitie. Ik vond een nummer van dat Ministerie van de afdeling Voorlichting: 070-3706126