Hoe kom ik af van dit slecht gevoel?

Ik heb het probleem dat ik, telkens als ik mijn broer zie, een soort van slecht/haat gevoel krijg. Dit komt omdat ik onlangs een ruzie met hem heb gehad. Het is erg moeilijk om met iemand in hetzelfde huis samen te leven die je haat (als is het meer een soort van combinatie van angst/ergernis die men gemoed verstoord) Nu bekruipt me de laatste tijd sindsdien telkens dit slechte gevoel (ook als ik meer gestresseerd ben na bv. thuis komen school/of stress door andere). Omdat ik de oudste ben voel ik me ook erg verantwoordelijk en schuldig om de ruzie. Maar nu zit ik telkens met dit slechte gevoel (omdat ik het waarschijnlijk zelf wat moeilijker heb nu). En dan is het lastiger om me hiervan af te zetten. Ik wil best wel positiever beginnen kijken naar mijn broer en hem op een andere manier zien maar weet niet hoe hier aan te beginnen.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat is niet echt prettig voor je. Je relatie met een broer/zus gaat vaak met vlagen goed en weer wat minder. Als het met je zelf een tijdje wat minder gaat, en misschien met je broer wel heel goed,wordt het vaak niet beter van. Ik denk dat het beste is om aan de ene kant te accepteren dat dat gevoel er is, en dit mede veroorzaakt wordt doordat je zelf niet zo lekker in je vel zit. Aan de andere kant is het denk ik goed om met je broer te praten over dingen die je dwars zitten, hoe moeilijk dit ook is. Misschien kun je hierbij gebruik maken van een vriend of kennis (die geen partij trekt en jullie goed kent!) die hierin bemiddeld. Daarbij is het denk ik ook goed om aan je broer aan te geven dat het je allemaal niet zo lekker zit en je je behoorlijk kl&#^voelt. Probeer verder eens te kijken waarom dat gevoel zo diep zit en zo heftig is, 'haat'is niet zomaar wat! Zijn er dingen die nog meespelen van vroeger uit misschien? Zomaar een voorbeeld; heb je bijvoorbeeld het gevoel dat je broer voorgetrokken werd of meer geliefd was bij je ouders, of heeft hij je iets geflikt, enzovoorts. Als je er helemaal niet uitkomt kun je ook een soort gezinstherapie kiezen, bijvoorbeeld bij een psycholoog. Tenslotte ben je wél broers en ben je je leven lang aan elkaar verbonden...

Er is hier maar 1 oplossing voor. Je moet met hem (over het probleem) praten. Alleen dat kan de lucht opklaren en eventuele onderhuidse negatieve gevoelens wegnemen. Zolang je niet praat blijft het een rotsituatie, tenzij hij een positieve stap in jouw richting maakt. Als je daar niet op kunt wachten, neem dan zelf het initiatief.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100